جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکفه ترازوی برابر در شاخص‌های بهره‌وری سیمان مجدخواف

کفه ترازوی برابر در شاخص‌های بهره‌وری سیمان مجدخواف

کارنامه‌های بهره‌وری شرکت‌های سیمانی حاکی از آن که بهره‌وری دستمزد یا سرمایه در هر شرکتی خودنمایی می‌کند اما در شرکت سیمان مجدخواف تمامی شاخص‌ها بایکدیگر اوج گرفتند.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش عملکرد شرکت «سیمان مجدخواف» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان مجدخواف» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (100=91) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 50درصد بوده اما در دومین سال حضور این شرکت در جشنواره ملی بهره‌وری با رشدی قابل توجه همراه بود.

بر اساس این گزارش، شروع اوج‌گیری بهره‌وری این شرکت به سال 93مربوط شده که توانسته 285درصد را به ثبت برساند.

با بررسی آمار شرکت سیمان مجدخواف در سال94، بهره‌وری هزینه نیروی کار به 241درصد رسید اما با اینکه این آمار نسبت به سال گذشته روند نزولی را از خود برجای گذاشت اما به هر حال، 126 واحد از میانگین برنامه پنج توسعه جلوتر بود.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان مجدخواف، وضعیت همچون دیگر شرکت‌ها نبوده که کفه ترازو تنها در یک بخش بهره‌وری سنگینی کند اما در این شرکت، بهره‌وری سرمایه و بهره وری هزینه نیروی کار توانسته تقریبا همگام با یکدیگر در جشنواره ملی بهره وری گام بردارد.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 26درصدی همراه بود که در سال دوم یعنی سال 93 این شرکت با ثبت شاخص 207درصدی باردیگر میزان بهره‌وری خود را در این کارنامه به نمایش گذاشت.

در پایان باید اشاره داشت که شرکت سیمان مجدخواف در سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 180درصدی را به ثبت رساند که 67درصد از شاخص میانگین برنامه پنجم توسعه بیشتر بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید