جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزسواری بر حماقت لاکچری‌ بازان

سواری بر حماقت لاکچری‌ بازان

گوشت

در حالی که بسیاری از اقشار ضعیف جامعه توان خرید گوشت گوسفند با قیمت کمتر از 40 هزار تومان را هم ندارند، حالا خبر رسیده که در برخی فروشگاه‌های خاص گوشت گوساله با قیمت 900 هزارتومانی عرضه می‌شود؛ گوشتی که به گفته فروشندگانش «ماساژ دیده» و «لاکچری» است!

 

رتبه آنلاین، یک تبلیغ ساده در اینستاگرام بسیار زودتر از حدتصور فراگیر شد؛ گوشت گوساله‌های لاکچری یا “گوشت ویل” پدیده جدیدی است که تاکنون سابقه نداشته و در حالی که گران‌ترین گوشت گوساله موجود در بازار حداکثر 60 تا 80 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، این بار، قیمت این نوع گوشت، 900 هزار تومان تعیین شد.

تبلیغ گوشت گوساله لاکچری به قیمت هر کیلو 900 هزار تومان، شائبه‌‌های فراوانی را در فضای مجازی ایجاد کرده چراکه تولیدکننده این محصول بیان می‌کند: برای هر کیلو گوشت حدود 800 هزار تومان هزینه می‌‌شود و با احتساب سود 10درصدی، مجبور به فروش هر کیلو گوشت گوساله به قیمت 900 هزارتومان در بازار هستیم.

اگرچه بنا به گفته این تولید کننده، عرضه این محصول تاکنون هیچ مشتری نداشته است اما جستجو در سایت این تولیدکننده لاکچری، نشان می‌دهد که «دلیل قیمت بالای محصولات دامی که به عنوان گوشت ویل عرضه می‌شوند این است که این دام ها در محیط فاقد هر گونه باکتری و ویروس پرورش می‌یابند و پس از زایمان دام مولد گوساله‌های نوزاد از فارم جدا و به محیط های ایزوله هدایت می‌شوند. از سوی دیگر گرفتن ماساژ عضلانی دام‌ها توسط متخصصان به صورت روزانه برای لطافت بافت گوشت و ساختار اندام دام، پخش موسیقی خاص برای دام‌ها و تغذیه آنها از شیر باعث می‌شود تا هزینه پرورش در این واحدها روزانه به 50 تا 130 دلار برسد.»

شرکت عرضه‌کننده این محصول نیز عنوان کرده «گوشت تولید شده در شرایط خاص و کاملا ارگانیک است و برای تولید و پرورش هر رأس گوساله در یک دوره پنج ماهه 20 میلیون تومان هزینه می‌شود.»

طبق اعلام شرکت تولیدکننده این نوع گوشت، تاکنون این محصول فروش داخلی نداشته و مجوز تولید هم بر پایه صادرات محصوب بوده که تاکنون با کشورهای روسیه، قطر و عمان مذاکرات و رایزنی‌هایی برای صادرات صورت گرفته است.

از سوی دیگر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است که با توجه به اینکه این محصول مصرف عمومی خانوار ندارد، در گروه سایر کالاها قرار دارد و قیمت‌گذاری آن باید توسط واحد تولیدی و توزیعی تعیین شود؛ البته در صورت شکایت و افزایش غیر متعارف، این سازمان مسئول رسیدگی است.

کلاهبرداری است!

در واکنش به عرضه این گوشت، سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران، در این خصوص گفت: تا چند سال گذشته شخصا این نوع گوشت را تولید می‌کردم اما باید گفت که قیمت 700 و 900 هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت ویل کلاهبرداری است، چراکه حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوشت که به این شیوه تولید می‌شود نهایتاً و در بهترین شرایط می‌تواند 100 تا 150 هزار تومان فروخته شود.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود به صورت روزانه دام‌ها ماساژ می گیرند، کاملاً سوء استفاده از ناآگاهی مردم است، چرا که هیچ کس نمی‌تواند یک دام را ماساژ دهد و اساساً چنین ادعایی واقعیت ندارد. اما باید گفت که تقریباً همین دامدارانی که تولید شیر در واحدهای خود دارند در فضای دامداری خود موسیقی پخش می‌کنند تا میزان تولید شیر دام‌ها افزایش یابد و این مسئله چیز عجیبی نیست که بخواهد سبب افزایش قیمت گوشت گوساله باشد.

مقدسی گفت: البته به خاطر شرایط پرورش و نوع تغذیه این نوع دام‌ها، گوشت تولید شده تحت عنوان ویل هزینه بسیار بالاتری از گوشت قرمز دارد اما اینگونه نیست که آن را بخواهیم به قیمت‌های نجومی و دور از ذهن عرضه کنیم و به نظر می‌رسد جای دستگاه‌های نظارتی خالی است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید