شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریپدر موسیقی آفریقای جنوبی درگذشت

پدر موسیقی آفریقای جنوبی درگذشت

«هیو ماسکلا» پدر موسیقی آفریقای جنوبی، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری سرطان در ۷۸ سالگی درگذشت.

به گزارش رتبه آنلاین و به نقل از واشنگتن تایمز، موزیسین افسانه‌ای جَز آفریقایی، «هیو ماسِکِلا» پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری سرطان، در 78 سالگی درگذشت.

«هیو» که «پدر موسیقی آفریقای جنوبی» نامیده شده بود در اثر سرطان پروستات در ژوهانسبورگ درگذشت.

هیو نوازنده ترومپت، خواننده و آهنگساز سبک جز بود که به سرعت پله‌های ترقی را پیمود و در دهه 60 میلادی به آمریکا رفت و با اسطوره جهانی موسیقی جز، «هری بلافونته» همکاری کرد.

در آن زمان در هنرش مبارزه علیه آپارتاید را نشان می‌داد و آهنگ معروف «چریدن در چمن» را ساخت و این آهنگ به شهرت جهانی رسید. هیو با بزرگان موسیقی همچون «پل سایمون» و «هرب آلپرت» همکاری کرد. زندگی مشترک او نیز بی ربط به اعتراضات سیاسی‌اش نبود زیرا با «مریم ماکِبا» که از فعالان بنام سیاسی علیه آپارتاید بود ازدواج کرد.

بیشتر آثارش در اعتراض به آپارتاید و حاکمیت اقلیت سفیدپوست بر اکثریت سیاه‌پوست آفریقای جنوبی و حمایت از جنبش‌ها و افرادی چون «نلسون ماندلا» بود. آهنگ «او را به خانه برگردانید» را بخاطر اعتراض به زندانی شدن ماندلا و مطالبه آزادی او بود که به سرود ملی طرفداران میلیونی ضد آپارتاید تبدیل شد.

«ناتی متِتوا» وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی در پیام تسلیت خود برای هیو گفت: یک درخت بائو‌باب بر زمین افتاد! ملت ما یکی از بزرگ‌ترین مردان خود را از دست داد.

«جیکوب زوما» رییس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت هیو در پیام خود گفت: او مردی بود که نه تنها برای آزادی سیاهان در آفریقای جنوبی بلکه برای آزادی همه در جهان مبارزه کرد و با آپارتاید جنگید و و در مورد شیاطین آپارتاید آگاهی‌بخشی کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید