جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهصنعتخودروپای قطعات بی‌کیفیت خارجی بعد از تحریم به ایران باز شد

پای قطعات بی‌کیفیت خارجی بعد از تحریم به ایران باز شد

مدیر یک شرکت خودروسازی گفت؛ تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در سال‌های گذشته علاوه بر باز کردن پای قطعات چینی و ترک به بازار کامیون ایران، موجب از دست رفتن 60درصد بازار به نفع لوازم خودرویی بی کیفیت شد.


«حمیدرضا خباززاده» در جریان برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران در این گفت‌وگو، افزود: از بهمن ماه پارسال داخلی‌سازی برخی قطعات کامیون‌های اسکانیا در ایران آغاز شده که عمده آن مربوط به لاستیک خودروها، قطعات پلاستیکی، فایبرگلاس و. . . است که مقرر است به تدریج تا 40درصد افزایش یابد.

به گفته این مسئول، اکنون کارشناسانی از چهار کشور برزیل، فرانسه، سوئد و هند همراه با کارشناسان ایرانی در بحث داخلی سازی قطعات، به ارزیابی کیفی شرکت‌های مختلف قطعه‌ساز کشورمان در استان‌های مختلف از جمله یزد و اصفهان که به استانداردهای شرکت مادر این کامیون‌ساز نزدیکند، مشغولند تا بهترین شرکت‌ها و قطعه‌سازان برای همکاری گزینش شوند.

مدیر قطعات شرکت ماموت دیزل یادآوری کرد: این شرکت تامین کننده قطعات کامیون و تریلر است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز می‌پردازد، برای این شرکت واردات اجناس اصلی اهمیت دارد و نمی‌خواهیم چینی‌ها یا ترک‌ها در این قضیه ورود کنند.

خباززاده بیان داشت: اکنون واردات لوازم این کامیون از کشور آلمان و قطعات و لوازم مورد نیاز تریلر از جمله محورها، چراغ‌ها، سیستم ترمز، جک‌ها و. . . از کشورهای مختلف انجام می‌شود.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: شرکت اسکانیای سوئد سهامدار آمریکایی ندارد و هیچ یک از محصولات خود را به بازار این کشور صادر نمی‌کند، بنابراین تحریم‌ها کوچک‌ترین تاثیری بر همکاری‌های دوجانبه اسکانیا و ایران نداشت و تامین اجناس و قطعات به روال پیش از تحریم‌ها انجام می‌شد.

این مدیر خدمات پس از فروش کامیون ادامه داد: با این حال، باید پول خرید اجناس به دست شرکت مادر سوئدی می‌رسید و از سویی، قطعات را به نحوی وارد کشور می‌کردیم که با مشکلاتی همراه بود.

وی اظهار داشت: قطع روابط بانکی ایران با سایر کشورها، پرداخت‌های مالی با این شرکت را با مشکل مواجه کرد و واردات قطعات و لوازم مورد نیاز به کشورمان نیز از طریق واسطه‌ها به انجام می‌رسید که همه این موارد افزایش هزینه‌ها و تاخیر در تحویل قطعات را به دنبال داشت؛ همین مسئله سبب شد شاهد افزایش فروش قطعات تقلبی در بازار باشیم و پای قطعات ترک و چینی به این بازار باز شود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید