جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریپاقلعه؛ روستای پر جاذبه‌ و منحصر به‌فرد گلستان

پاقلعه؛ روستای پر جاذبه‌ و منحصر به‌فرد گلستان

پاقلعه، روستایی پر از جاذبه‌های منحصر به‌فرد در گلستان

در استان گلستان روستایی قرار دارد که از نظر قدمت و طبیعت در نوع خود بسیار شگفت انگیز است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۲۰۰ متر بوده و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. حضور در روستای پاقلعه و تماشای طبیعت بکر که همراه با استشمام بوی باران بر دیوارهای گلی همراه است و همچنین شنیدن صدای آب و پرندگان برای هر گردشگری می تواند روح بخش باشد. اما چرا نام این روستا، روستای پاقلعه است؟

روستای پاقلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان و ۷۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. آثار باقی مانده از شهر تاریخی تمیشه و قلعه ماران در 3 کیلومتری روستا، از قدمت و تاریخ کهن این منطقه حکایت دارد. این قلعه در زمان تیرداد اشکانی ساخته شده و پایتخت دوم اشکانیان بوده است. نام این روستا، پیش از انقلاب 57 «سازمان قاسم‏خان مقصودلو» بوده است. بعد از انقلاب و تا سرشماری سال 1375، «اسلام ‏آباد فندرسک» نامیده می‌‏شده است. پس از آن، به «پا قلعه» تغییر نام داده است؛ علت این نامگذاری را استقرار روستا در پایین قلعه ماران دانسته‌‏اند.

ارتفاعات غربی و جنوبی روستا با جنگل‏‌های انبوهی از درختان سوزنی برگ و ذخیره‌‏گاه جنگلی، از زیباترین جاذبه‏‌های طبیعی روستای پاقلعه محسوب می‌شوند. قطع درختان در این منطقه‌ی حفاظت شده ممنوع است. از مکان‏‌های تفریحی و تفرجگاهی اطراف روستا نیز می‌توان به منطقه‌ی تفریحی جامه‏شوران و طبیعت سرسبز و چشمه‏ های پرآب سرگل و چشمه پشمکی اشاره کرد.

در اطراف روستا، چاه‌‏هایی موسوم به گندم سوخته وجود دارد که در روزگار گذشته، مکانی برای ذخیره‌ی آذوقه‌ی مردم قلعه بوده است. مردم روستای پاقلعه در اعیاد بزرگ مذهبی به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات ائمه، به عزاداری می‌‏پردازند. ایام عید نوروز و روزهای چهارشنبه سوری، سیزده بدر و شب یلدا نیز مورد توجه مردم این روستا است که با مراسم‌ ویژه و مخصوص به خودشان برگزار می‌شود که ارزش دیدن و شرکت کردن در آن‌ها را دارد.

در ادامه، شما را به تماشای تصاویری از این روستای زیبا دعوت می‌کنیم تا اگر مایل بودید با استفاده از تورهای ایرانگردی لست‌سکند، به مناطق مشابه سفر کنید!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید