واردزیا گرجستان ؛ شهری سنگی و باستانی کافه گردشگری حریم پرواز cafe gardeshgari harim parvaz vardezia (1)
شهر سنگی واردزیا گرجستان ؛ شهری باستانی و منحصر بفرد است. سالن‌های زیرزمینی بزرگ در بدنه کوه، ساختمان‌های ساخته‌شده از سنگ که به نظر می‌رسد از دل سنگ‌های بزرگ رشد کرده‌اند و جلوه چیرگی قدرت انسان به محکم بودن سنگ طوری است که آدمی فکر می‌کند، شهر واردزیا از دل کوه رشد کرده است و با قدرت پروردگار ساخته‌شده است.
واردزیا گرجستان ؛ شهری سنگی و باستانی کافه گردشگری حریم پرواز cafe gardeshgari harim parvaz vardezia (5)
به گزارش رتبه آنلاین از حریم پرواز آسمان، شهر سنگی واردزیا یکی از شهرهای منحصربه‌فرد باستانی در دنیا است. این شهر بر روی دامنه یک کوه سنگی به نام آخالتسیخه ساخته‌شده است. این کوه سنگی در قسمت جنوبی شهر تفلیس واقع شده است و هرساله گردشگران بسیاری به دیدن این سازه عظیم می‌روند.
همان‌طور که مردم در شرایط ناامیدی به مناطق پرت پناه می‌برند و اقدام به کارهای افسانه‌ای می‌کنند، شهر سنگی واردزیا نیز یکی از این شهرهای افسانه‌ای است که در اواخر دهه ۱۱۰۰، با دستور ملکه تامار ساخته‌شده است.
در این زمان که کشور گرجستان مورد آماج حمله مغولان قرار گرفت، ملکه تامار دستور ساخت این شهر زیرزمینی را صادر کرد و از آن به‌عنوان پناهگاه مردم گرجستان استفاده کرد. باستان‌شناسان زمان ساخت شهر سنگی واردزیا را سال ۱۱۸۵ می‌دانند. آنها همچنین معتقدند که در طول تاریخ بخش‌هایی از آن تخریب شده است. اگرچه مقامات دولتی گرجستان تلاش زیادی به خرج داده‌اند که این شهر منحصربه‌فرد تخریب نشود، اما بخش‌هایی از آن در اثر گذر زمان فرو ریخته است.

واردزیا گرجستان ؛ شهری سنگی و باستانی کافه گردشگری حریم پرواز cafe gardeshgari harim parvaz vardezia (4)

واردزیا گرجستان در گذشته :

هنگامی‌که شهر سنگی واردزیا تکمیل شد، ۱۳ طبقه مرتبط به هم، ۶۰۰۰ واحد مسکونی به حالت آپارتمان، یک کلیسای بزرگ با برج بیرونی در آن تعبیه شده بود که نشان از تمدن این مردمان دارد. همچنین برای این شهر زیبا و مستحکم تنها یک ورودی در نظر گرفته شده بود، که یک تونل مخفی در نزدیکی رودخانه مکتاری بوده است.
شیب بیرونی دامنه کوه، به همراه زمین‌های حاصلخیز و مناسب برای کشت باعث شده است که یک سیستم آبیاری پیچیده برای آن در نظر گرفته شود. همچنین چندین سد دفاعی طبیعی و انسانی در اطراف شهر ساخته‌شده است که ساخته‌شده شهر به کمک کوتوله‌های افسانه‌ای را رد می‌کند.

واردزیا گرجستان ؛ شهری سنگی و باستانی کافه گردشگری حریم پرواز cafe gardeshgari harim parvaz vardezia (3)

اگرچه شهر واردزیا استحکام بالایی داشته است و مردم گرجستان را از شر مغولان حفظ کرده است، اما قصه مادر طبیعت فارغ از این مسائل است. تنها پس از گذشت یک قرن از ساخت آن و در سال ۱۲۸۳، یک زلزله ویرانگر، باعث شد که جابجایی زیادی در این شهر روی دهد. در حال حاضر بیش از دوسوم از ساختمان‌های آن نابود شده است.
واردزیا-گرجستان-؛-شهری-سنگی-و-باستانی-کافه-گردشگری-حریم-پرواز-cafe-gardeshgari-harim-parvaz-vardezia-(2)
اگر قصد سفر به شهر سنگی واردزیا را دارید، ابتدا خود را به شهر تفلیس و از آنجا به شهر کوچک آسپیندزا برسانید. ادامه مسیر تا شهر واردزیا را می‌توانید با اتوبوس‌های شهری یا تاکسی طی کنید.
امیدواریم این مطلب مورد پسند مخاطبان کافه گردشگری واقع شده باشد.