شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیهمه چیز درباره بازار تهران

همه چیز درباره بازار تهران

بازار تهران

یکی از بناهای سرشناس تاریخی تهران، بازار تهران است که در خیابان ۱۵ خرداد قرار گرفته است. این خیابان جز بافت قدیمی شهر تهران است و در آن دوران، مهم ترین مرکز تجاری شهر محسوب می شده است. این بازار هنوز هم یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و هنری و گردشگری تهران محسوب می شود و با چند دقیقه وقت گذراندن در آن به خصوص در روزهای پایان هفته می توان گردشگران داخلی و خارجی زیادی در آن دید.بازار تهران

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی پایتخت، بازار تهران است. قدمت بازار به سال ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ و دوران صفویان می رسد. طبق تاریخی که بر جا مانده است، بنای اولیه بازار در دوران شاه طهماسب اول صفوی ساخته شده است و طبق نوشته طنیع الدوله، چهارسوی بزرگ و کوچک آن در دوران فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شد.

در اطراف بازار، بناهای با ارزش تاریخی دیگری مثل مسجد امام و مسجد جامع هم به چشم می خورد که به همراه بازار تهران، جز مهم ترین مجموعه های تاریخی و معماری تهران محسوب می‌شوند.

در زمان فتحعلی شاه که قسمت هایی از بازار ساخته شد، کل مجموعه گسترش پیدا کرد به گونه ای که به سمت ارگ و مسجد جامع هم کشیده شد و فاصله ی بین این دو مکان، به پر رونق‌ترین و معروف‌ترین بخش بازار تبدیل شد. به ترتیب در دوره های بعدی، تعداد راسته های بازار بیشتر و بیشتر شد تا جایی که امروز با تعداد بسیار زیادی راسته مواجه ایم و هر کدام از این راسته ها هم به کاری مشغولند و مربوط به صنف خاصی هستند. طبق گفته هایی، بازار کرجی دوزها، بازار نعل چی ها و سراجها، قدیمی ترین بخش بازار هستند. با این وجود، بازار کفاشها، بازار فرش فروش ها، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار چهل تن، از قدیمی ترین بخش های بازار محسوب می شوند.

بازار نوسازی شده تهران

معماری بازار تهران

متاسفانه با پیشرفته تر شدن شهر نشینی و معماری بازار تهران هم دستخوش تغییراتی شد طوریکه قسمت های زیادی از آن نوسازی شد و حتی قسمت هایی از آن از بین رفت. در حال حاضر بخش های قدیمی ای که از آن بر جای مانده اند شامل بازار امیر، سر در سبزه میدان، چهارسوق بزرگ و بخش های مرتبط با مسجد جامع است.

در مورد معماری این بازار تاریخی باید گفت که قسمت های قدیمی بازار، دارای معماری طاقی و گنبدی شکل در قسمت های سقف هستند که نور داخل این قسمت ها از طریق سوراخ ها و روزنه هایی که در آجرها وجود دارد و به داخل می تابد، تامین می شود.

معماری سقف بازار

چهارسوق بزرگ که در بالا گفته شد یکی از قدیمی ترین قسمت های به جا مانده از بازار است هم دارای سبک قابل توجهی است. این چهار سوق، فضایی هشت ضلعی است که داخل آن گچ کاری شده است و دارای یک گنبد کوتاه دایره ای شکل است. قدمت این بنا به سال ۱۲۲۲ هجری قمری می رسد.

بازار تهران امروزه یکی از بهترین بناهای تهران و یکی از محل های ایرانگردی هر توریستی است.

آدرس :تهران – ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد و حد فاصل آن با خیابان های مولوی، خیام و ۱۷ شهریور

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید