شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمقابله با تحریم و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی

مقابله با تحریم و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی

رئیس جمهور ایران طی مدتی که کابینه دولت یازدهم و دوازدهم را برعهده گرفته اگرچه درباره بیمه دیدگاه ها و نکات متعددی را طرح نکرده اما او معتقد است که بیمه و رفاه اجتماعی نسبتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و بیمه همگانی و رضایتمندی از آن بخشی از اجرای عدالت است. لذا دولت وی بر این باور است که باید سهم بیمه در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی فعال و چشمگیر باشد و برای تحقق چنین هدفی “دولت به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند و باید سازمانهای مردم نهاد در این زمینه به صحنه بیایند. باید مردم نیز کمک کنند .وی با ابراز امیدواری مبنی بر این که دولت بتواند در تحقق قول‌ها و مطالباتی که در زمینه‌ی سلامت به مردم داده محقق شود تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که یک تحول مناسب و خوب در نظام سلامت و بیمه اجرا شود تا مردم احساس راحتی کنند و اگر بتوانیم این کار را به خوبی و با موفقیت به انتها برسانیم”.

 

آمادگی در تحریم

دکتر حسن روحانی بیمه قدرتمند و قوی را بیمه ‌ای با بیشترین پوشش در زندگی روزمره مردم و بنگاه های اقتصادی می‌داند و بر تلاش برای کاهش هزینه ‌های مردم از مسیر توسعه حضور بیمه و تکمیل پوشش آن تاکید دارد.

در مطالبات رییس ‌جمهور از صنعت بیمه، او تقویت آمادگی بیمه ‌ها برای مقابله با تحریم و لزوم ارتباطات منطقه ‌ای و بین ‌المللی بیمه‌ ها را یک اصل دانسته و از این صنعت و فعالانش خواسته تا  برای حمایت از فعالیت‌ های اقتصادی و جریان بهینه امور تلاش کنند .

 

سازمانهای مردم نهاد فعال باشند

روحانی در خصوص اهمیت صنعت بیمه در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: بیمه مانند چتری است که باید آن را گسترش داد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

اوافزود: دولت به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند و باید سازمانهای مردم نهاد در این زمینه به صحنه بیایند . باید مردم نیز کمک کنند .

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این که دولت بتواند در تحقق قول‌ها و مطالباتی که در زمینه‌ی سلامت به مردم داده محقق شود تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که یک تحول مناسب و خوب در بیمه اجرا شود تا مردم احساس راحتی کنند و اگر بتوانیم این کار را به خوبی و با موفقیت به انتها برسانیم.

 

بیمه ها در شرایط سخت کنار مردم هستند

با توجه به چنین دیدگاهی است که حسن روحانی در زمان انتصاب غلامرضا سلیمانی امیری به ریاست بیمه مرکزی دو توصیه به وی کرد: “اول گسترش چتر حمایتی بیمه و پوشش کامل آن در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و دوم بهره گیری از نیروهای جوان و خلاق و تحول در این صنعت از طریق گسترش شفافیت و رقابت”.

مطلبی که مسعود کرباسیان در روز معارفه سلیمانی به نقل از رئیس جمهوری مبنی بر افزایش سهم بیمه، بویژه بیمه های عمر گفت: “بیمه ها در شرایط سخت مخصوصا در بلایای طبیعی در کنار مردم هستند”؛ نشان از اهمیت صنعت بیمه و جایگاه آن است.

 

حمایتهای قانونی رئیس جمهوری

آنچه رئیس جمهوری به آن باور دارد ایستادن بیمه ها کنار مردم است. او بر همین اساس قانون بیمه اجباری شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را ابلاغ کرد و برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه داد.

این قانون در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹/۲/۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

اگرچه باید گفت در تاریخ  1۳۹۲/۱۱/۲۳ با پیشنهادهای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیأت وزیران سازمان‌های بیمه‌گر را مکلف نمود برخی از خدمات دندانپزشکی و همچنین برخی از هزینه‌های آزمایش ژنتیک را مشمول تعهدات بیمه‌ای خود قرار دهند. همچنین در راستای اقدامات رئیس دولت دوازدهم حق بیمه کارفرمایی کارگاه‌هایی که از طرح تکاپو استفاده می‌کنند، را دولت بپردازد. حسن روحانی در نشست مشترک با استانداران دستور داد که  تا پایان سال 97، سهم بیمه کارفرمایی برای هر کارگاهی که در چارچوب طرح تکاپو نیروی کار جذب کند، بر عهده دولت خواهد بود.

 

خصوصی سازی و بیمه

از دیگر اقدامات قانونی روحانی می توان به واگذاری سهام متعلق به دولت در شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا اشاره کرد. در جلسه هیات وزیران که به ریاست رییس جمهور تشکیل شد، تصویب شد که تمامی سهام باقی مانده متعلق به دولت در شرکت های بیمه آسیا، البرز و دانا به عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین شود تا پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق بورس واگذار شود. بر اساس همین ابلاغیه بود که رئیس سازمان خصوصی سازی از دستور رئیس جمهوری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت هایی خبر داد که دولتی ها بیش از سهم دولت در مدیریت کل مجموعه دخالت می کنند.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره شرکت هایی که بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده اما دولت همچنان در مدیریت آن دخالت می کند، اظهار داشت: طبق قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت می تواند از شرکت های گروه 2 حداکثر 20 درصد سهام را در اختیار خود نگه دارد. وی افزود: بر اساس سهامی که دولت در اختیار دارد، می تواند در هیات مدیره شرکت ها ایفای نقش کند اما در برخی شرکت ها گفته می شود دولت با همین سهم خود بیشتر ترکیب هیات مدیره را در اختیار دارد و چنین مواردی درباره برخی شرکت های خودروسازی اتفاق افتاده است. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از چنین رویدادهایی خرسند نیستیم ، اظهار داشت: هنگامی که موضوع به رئیس جمهوری منعکس شد، وی به شدت از این اقدام برآشفته شد و دستور داد که در موارد اینچنینی که دولت بیش از سهم خود اعمال دخالت می کند، به سرعت درصد سهام باقیمانده دولت نیز واگذار شود.

 

بیمه همگانی بخشی از عدالت

بر همین اساس است که رئیس جمهور، رضایتمندی مردم را نشأت گرفته از چند اصل می داند و معتقد است که اولین اصل ‌اجرای عدالت است.

او گفته است: مردم باید احساس کنند، همه در پیشگاه قانون، حاکمیت و در برابر خزانه دولت و در برابر اجرای امور حاکمیتی مساوی هستند. فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است. بیمه همگانی، همه عدالت نیست، اما قطعاً بخشی از عدالت است. بیمه همگانی همه رضایتمندی جامعه نیست، اما بخشی از رضایتمندی و خواست جامعه است.

وی در این باره این چنین توضیح می دهد که “دو مشکل در جامعه ما هست که خیلی رنج‌آور است، یکی بیماری و دیگری بیکاری. بیماری و بیکاری دو معضل بزرگ اجتماعی است. درست است که دومی مهم‌تر است، درست است که اگر دومی درست شود، اولی را هم بگونه ای حل و فصل می‌کند اما موضوع بیماری از یک نظر، از بیکاری هم مهم‌تر است، چون بیکار سالم، ولو اینکه کسی هم به او کمک نکند،‌با استعداد ذاتی‌ و با مهارت‌هایی که به دست می‌آورد با کمک دیگران می‌تواند روی پای خود بایستد، البته دولت و دیگران هم باید کمک کنند”.

 

بیمه گامی در مسیر رفاه اجتماعی

رئیس جمهور ایران “درمان و دفترچه بیمه و بحث سلامت و بیماری و دور کردن رنج بیماری، آغازی در برنامه‌های رفاه اجتماعی” ارزیابی کرد. وی افزود:  “اقدامات و قدم‌های دیگری در این زمینه‌ها باید برداریم. دولت در زمینه فقر غذایی ،تلاش می‌کند. شما می‌دانید که ما سالی چند نوبت، یارانه کالایی به مردم می‌دهیم به آن مردمی که خیلی نیازمند هستند. حدود 11 میلیون نفر تحت پوشش این برنامه هستند و ما آنرا افزایش می‌دهیم هر کسی را که بفهمیم نیازمند است او را در این لیست قرار می‌دهیم برای اینکه مردم ما از نظر غذایی در فقر نباشند”.

کاهش آلام و دردهای مردم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در نظام سلامت باید از نظر روحی به مردم آرامش دهیم و ازلحاظ جسمی نیز مشکلاتی که مردم در این ارتباط دارند را برطرف کنیم و عوامل آلودگی و معضلات در نظام سلامت را کاهش دهیم گفت: همه‌ ما می‌دانیم که اصل بهداشت است واگر بهداشت ناموفق شود نوبت به درمان می‌رسد، ولی اگر در زمینه‌ بهداشت موفق باشیم درمان کمتر می‌شود. روحانی همچنین به اهمیت امکانات فیزیکی و وجودتجهیزات لازم برای تحقق این موضوع اشاره کرد و در بخش دیگیر از صحبت‌های خود گفت: امروز روز افتخارآمیزی است یک کاری که بیش از 20 سال در قانون گفته شده و شعارش داده شده است امروز می‌توانیم اعلام کنیم که عملیاتی کرده‌ایم و مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. البته این قدم اول است وباید در راستای ارزشمند شدن بیمه‌ها و الکترونیکی شدن آنها حرکت کنیم. پوشش بیمه‌ها باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیش از 2 هزار و 300 قلم دارو تحت پوشش بیمه است. باید این ارقام افزایش پیدا کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید