جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمعادن محل تامین بودجه جاری دولت نیست

معادن محل تامین بودجه جاری دولت نیست

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه دولتی‌ها به بخش معادن تنها برای تخصیص بودجه‌ای ناچیز و برداشت دوبرابری از آن است، بنابراین نگاه دولت به این حوزه تنها برای تامین درآمدهای بودجه‌ای در بخش هزینه‌جاری کشور است نه بیشتر.

آرمان خالقی عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ارزیابی بودجه سال آینده کشور در بخش معادن به رتبه‌آنلاین گفت: با توجه به پیش‌بینی رشد یازده درصدی درآمدهای سال آینده نسبت به سال جاری، بودجه سازمان‌های توسعه‌ای کشور نه تنها رشد نداشته بلکه با کاهش بودجه نسبت به سال گذشته خود نیز روبه‌رو شده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان‌های فعال حوزه زیرساخت‌ها مانند ایمیدرو و دیگر سازمان‌های دولتی، کاهش بودجه برای سال آینده را از سوی دولت تجربه خواهند کرد و این در صورتی است که این سازمان و دیگر سازمان‌های توسعه‌ای باید به صورت تخصصی در حوزه زیرساخت‌ها ورود پیدا کنند بنابراین موضوع اصلا خوشایند نیست که پشتیبانی دولتی از فعالیت‌های توسعه‌ای برداشته شود.

خالقی با اشاره به اینکه دولت به بخش معادن تنها از بُعد تامین درآمد و نگاه مالکانه‌ای دارد، افزود: تغییر نگاه دولت به معادن یکی از نیازهای روز این بخش بود چراکه نگاهی که تنها منجر به درآمدزایی برای بودجه و صرف هزینه‌های جاری کشور باشد، اصلا نگاه اقتصادی نیست بنابراین باید پروژه‌های زیربنایی و خصوصا پروژه‌های معدنی و زیرساختی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای دولت قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: پتانسیل‌های معدنی کشور باید افزایش پیدا کند زیرا توسعه اقتصادی نیازمند گسترش تمامی زیرساخت‌های یک پروژه بوده و باید در کنار معادن، بخش‌هایی مانند تامین برق، راه و حمل‌نقل و … نیز توسعه پیدا کند.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر آنکه درآمدزایی معدنی، کمتر از درآمدزایی نفتی نیست، تصریح کرد: حوزه معادن از لحاظ اشتغال‌زایی و درآمدزایی هیچگاه پتانسیل‌هایی کمتر از بخش نفت را نداشته و اگر این حوزه گسترش پیدا کند طبیعتا می‌توان بهتر از صنعت نفت، برای اقتصاد کشور ایجاد ارزش افزوده کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه معدن باید در اولویت قرار گرفته تا این منابع از دل خاک بیرون بیاید و تبدیل به یک سرمایه‌گذاری پایا شود نه اینکه معادن تنها محلی برای تامین هزینه‌های جاری اقتصادی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌گونه که خام‌فروشی نفت راهکار چاره برون‌رفت از مشکلات اقتصادی نیست و فرآوری آن در ایجاد شغل، ارزش‌افزوده و درآمدزایی کمک می‌کند، به حوزه معدن نیز باید همین نگاه وجود داشته باشد تا اقتصاد کشور به غیر از نفت، راه کسب درآمد دیگری نیز پیدا کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید