جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیقشم،قطب انرژی آینده کشور است/ بیکاری در قشم به زیر 6 درصد...

قشم،قطب انرژی آینده کشور است/ بیکاری در قشم به زیر 6 درصد می‌رسد

 

خط پروازی بین المللی قشم – مسقط راه اندازی راه اندازی شد

تعداد کاشانه های میهمان قشم  هم اکنون به بیش از 80 واحد رسیده است

فرودگاه بین المللی قشم روزانه بیش از 10 پرواز و در پیک کاری تا 18 پرواز داخلی و خارجی دارد

مناطق آزاد در ایران، ابزاری برای توسعه مناطقی از کشور بوده است که امکانات و استعدادهای خاصی داشته اند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و گذر از اتفاقات مختلف به ویژه با پایان یافتن جنگ تحمیلی هشت ساله، برنامه ارائه خدمات در سطح کلان کشور در دستور کار مسئولان قرار گرفت و در این میان جزیره قشم پس از تصویب مجلس شورای اسلامی برای تبدیل شدن به منطقه آزاد قشم فعالیت خدماتی را از سال 1371 آغاز کرد. یکی از مناطق آزاد مهم ایران ، منطقه آزاد قشم است که تا پیش از این تصمیم وضعیت مناسبی در خصوص توسعه یافتگی نداشت.بر همین اساس در برنامه‌های مناطق آزاد به گونه‌ای عمل شد که شرایط به بهترین شکل فراهم باشد تا سرمایه‌گذار جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شود .به صورت کلی قشم در حوزه صنعت، گردشگری، پتروشیمی، نفت و گاز و همچنین تولید و بسته‌بندی صنعتی مزیت‌هایی دارد که باید متناسب با هر بخش برنامه‌ریزی‌های خود را داشته باشد تا قطبی از توسعه در این منطقه باشد.

اما در این ایام و پس از انقلاب اسلامی اقدامات مناسبی در این منطقه ثبت شده تا نرخ بیکاری منطقه آزاد قشم کمتر از میانگین کشوری باشد و شاخصی بسیار خوب و مثال‌زدنی برای سازمان منطقه آزاد قشم در کشور ایجاد شود.

در خصوص وضعیت گذشته ،حال و آینده این منطقه زیبا، با  حمیدرضا مومنی مدیر عامل منطقه آزاد قشم گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

*به عنوان پرسش نخست در خصوص اقدامات زیرساختی و توسعه ای در منطقه آزاد قشم و روند آن در این سالها توضیح دهید؟

سال 57 جزیره قشم فاقد فرودگاه بوده در صورتی که در حال حاضر به طور متوسط هر هفته 60 پرواز داخلی و 7 پرواز خارجی در فرودگاه قشم به زمین می‌نشیند.

ایجاد فرودگاه بین المللی قشم یکی از نخستین کارهای زیربنایی برای تحول در این جزیره بود که با ساخت باند مناسب برای هواپیماهای پهن پیکر طراحی و در سال 1376 به بهره برداری رسید و تاکنون علاوه بر پرواز بین چند فرودگاه از نقاط مختلف کشورمان یک خط پروازی هم از دُبی به قشم در حال ارائه خدمات مسافری است.

هم اکنون فرودگاه بین المللی قشم روزانه با بیش از 10 پرواز و در پیک کاری تا 18 پرواز داخلی و خارجی در مسیرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، رشت و دبی یکی از فرودگاه های بزرگ جنوب کشور محسوب می شود.

ساخت سالن جدید فرودگاه بین المللی این جزیره با ظرفیت خدمات رسانی هم زمان به پنج پرواز به همست سازمان منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر امید ساخته شد و همزمان برج مراقبت جدید این فرودگاه هم در حال احداث است.

در این حوزه باید  از راه اندازی  خط پروازی بین المللی قشم – مسقط که در تاریخ شانزده بهمن و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب  راه اندازی شد هم به عنوان یک نمونه یاد کرد.

 

*در خصوص دیگر زیرساخت‌های منطقه چه تحولاتی رخ داده و چه اقداماتی پیش روست؟

آبرسانی به روستاهای جزیره قشم یکی از مهمترین اقدامات بود. و این یک دستاورد بسیار مهم و ارزشمند برای تکریم مردم مهربان روستاهای جزیره قشم محسوب می شود که حمید رضا مومنی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روزهای پذیرش این مسئولیت در 27 اسفند 1393 از آن به عنوان یکی از دغدغه های این سازمان نام برده بود.

سازمان منطقه آزاد قشم در دوره دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مساله آبرسانی در روستاهای این جزیره داشته به طوریکه موضوع آب آشامیدنی 63 روستای این جزیره طی دو سال گذشته شکلی جدی به خود گرفته و آمار قبلی آن که تا پیش از دولت یازدهم تنها سه روستا دارای آب آشامیدنی بودند امروز 60 روستا از نعمت آب شرب سالم بهره مند هستند و تنها سه روستا از این نعمت بی بهره هستند تا پایان امسال هم آب شرب به این سه روستا متصل خواهد شد.

جزیره قشم در بخش آسفالت هم متمایز از دیگر شهرستان های دور دست نبود و تنها یکی از خیابان های شهر در محدوده بازار قدیم اسفالت بود اما سال 96 تا 97 نه تنها شهر قشم و درگهان بلکه راه های برون شهری و مسیرهای روستایی با نهضت آسفالت از شرایط ویژه تردد برخوردار شده است.

سالم سازی راه های برون شهری و روستایی با هدف کاهش خطرات ناشی از تصادف هم از دیگر موضوعاتی بود که طی دوره دولت تدبیرو امید در دستور کار معاونت عمرانی سازمان مطنقه آزاد قشم قرار گرفت به طوری که طی دو سال گذشته افزون بر 300 کیلومتر راه در مسیرهای جاده ای تا دورترین نقطه غرب جزیره و همچنین راه های ورودی روستاها و شهرهای قشم و درگهان آسفالت و یا روکش آسفالت شده است.

براساس سیاست ایجاد راه های جدید در دو محور شمالی و جنوبی از شهر قشم تا فرودگاه و همچنین از فرودگاه تا روستای باسعیدو کار آسفالت جاده ای به صورت فاز به فاز در این پروژه ها همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از مشکلات تردد مسیر قشم و بندرعباس به شناورهای غیر استاندارد و نا ایمنی به نام اتوبوس دریایی مربوط می شد که از ابتدای انقلاب مردم بوسسیله این شناورها، لنج های با سرعت پائین و در بعضی مواقع هم با قایق هایی به نام تشت این مسیر را طی می کردند اما از سال 1390 شناورهای مدرن ایمن و دارای امکاناتی همچون صندلی های راحت، کولر، تلویزیون، بوفه و سرعت مناسب جایگزین این شناورها شد که منجر به افزایش سلامت مسافرت های دریایی قشم شد.

همچنین بندر بهمن به عنوان مهمترین بندر حوزه حمل و نقل کالاهای تجار و بازرگانان در دوره دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفت تا به جای پهلوگیری همزمان 6 شناور لنج، 14 شناور پهلوگیری کنند و با افزایش نیروهای و تغییر در حوزه خدمات گمرکی، شاهد ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن و به شیوه کاملا استانداری در این حوزه حمل و نقل کالا در جزیره قشم هستیم.

 

*در خصوص جذب سرمایه گذاران به این منطقه وضعیت چگونه است؟

در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ واحد صنعتی در قشم فعالیت نمی کرد اما با تبدیل قشم به منطقه آزاد و ایجاد شهرک های صنعتی هم اینک حدود پنج هزار نفر در واحدهای صنعتی مشغول کار هستند.

حمایت سازمان منطقه آزاد قشم در دوره جدید موجب شده تا سرمایه گذاران در بخش های مختلف تولید و صنعتی فعال شوند به طوری که امروزه به 196 واحد تولیدی با هدف ایجاد اشتغال و تولید محصولات صادرات محور در دو شهرک صنعتی تولا و فجر مشغول به کار شده اند.

افتتاح چندین شرکت حوزه شناور سازی، تولید و پرورش ماهی و میگو، بهداشتی و آرایشی، پوشاک، صنایع بسته بندی، درب و پنجره یو پی وی سی و موارد دیگر در کنار صنایع مهم سیمان، ذوب و روی، روغن موتور، دخانیات، وسایل داخل خودرو هم از اقداماتی است که در سال های اخیر در شهرک های صنعتی قشم ایجاد شده است.

 

*در خصوص اشتغال موجود در منطقه و تربیت نیروی کار مورد نیاز واحدهای صنعتی چه برنامه و روندی در این ایام طی شده است؟

نرخ بیکاری در جزیره قشم براساس این اقدام به 6 درصد رسیده است. این  در حالی است که آمار نرخ بیکاری در نقاط مختلف کشور بین دو تا سه برابر این رقم است . با برنامه هایی که در بخش جذب سرمایه گذاری در حوزه های صنایع دریایی، نفت و گاز، انرژی و همچنین واحدهای تولیدی در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد، پیش بینی می شود نرخ بیکاری در این جزیره به زیر 6 درصد برسد.

براساس آمار سال 97 هم اینک 57 هزار نفر در بخش های مختلف صنعتی، خدماتی و … که بیش از 70 درصد آنان را آقایان و بقیه را بانوان تشکیل می دهند، مشغول فعالیت هستتند. سال گذشته براساس سیاست های اجرا شده از سوی سازمان منطقه آزاد قشم 12250 نفر در بخش های مختلف تولیدی این جزیره مشغول به کار شدند.

چرا که  تربیت و آموزش نیروهای مورد نیاز واحدهای صنعتی در قشم  از اقداماتی است که براساس سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم و در راستای کمک به توسعه صنعت در این جزیره اتفاق افتاده است.

در این خصوص با انعقاد تفاهم نامه بین سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان فنی و حرفه ای کشور با هدف آموزش جوینگان کار در مرکز فنی و حرفه ای این جزیره موجب شده بخش قابل توجه نیاز واحدهای تولید و صنعتی در این منطقه از طریق این تفاهم نامه تامین شود.

اوایل انقلاب تنها چهار مدرسه تا مقطع راهنمایی در شهر قشم وجود داشت که ویژه پسران بود و دختران از نعمت تحصل برخوردار نبودند اما اینک با افزایش شمار مدارس و دبیرستان ها و هنرستان ها شاهد تحولی شگرف در حوزه آموزش و پرورش و تحصیل دختران و پسران جزیره قشم هستیم.

همچنین سازمان منطقه آزاد قشم از دوسال پیش سیاست بومی سازی پست های مدیریتی در این منطقه را در دستور کار خود قرار داد و اقدام به فراخوان برای بورسیه 50 دانش آموز موفق قشمی با هدف واگذاری امور مدیریتی سازمان به آنان پس از فارغ التحیلی کرد.

همچنین ارتقاء وضعیت آموزشی مدارس و تربیت نیروی انسانی ماهر در جامعه  از دیگر برنامه های این سازمان بود که در این راستا با مشارکت در ساخت مراکز آموزشی، بازسازی مدارس فرسوده و همچنین کمک به تجهیز مدارس گام های موثری را برداشته است.

 

* با توجه به فراوانی نفت و گاز در قشم توسعه حوزه های نفت، گاز و انرژی  چه وضعیتی در این سالها داشته است؟

سیاست سرمایه گذرای در حوزه نفت و گاز در قشم از حدود 10 سال پیش در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت که طی چهار سال گذشته این مساله با جدیت بیشتری دنبال شده است. در حوزه حوزه نفت و انرژی در سازمان منطقه آزاد قشم  تیم متخصص و توانمندی انتخاب شده است. درسه سال گذشته شرایط ویژه ای  برای سرمایه گذاری در این حوزه مهم اقتصادی داشتیم؛ به طوری که انتظار می رود طی چند سال آینده قشم به قطب مهم انرژی کشور تبدیل شود.

با فعال شدن این صنایع در قشم، این جزیره به یک قطب مهم صنعت نفت، گاز و انرژی کشور با به کار گیری شمار زیادی نیروی متخصص و نیمه ماهر در این حوزه ها تبدیل خواهد شد.هم اینک در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت رسانی در این منطقه  موافقت‌های اصولی برای سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار آماده و در دست اقدام است. با کسب موافقت وزارت نفت برای ایجاد چهار پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم، بیش از 22 هزار و 178 میلیارد ریال در این حوزه ها سرمایه گذاری خواهد شد که بخشی از آن آغاز شده است.

از دیگر اقدامات انجام شده دوره دولت تدبیر و امید در قشم می توان به رایزنی‌های انجام شده با وزارت نفت و تخصیص 25 میلیون متر مکعب گاز در روز برای خوراک 4 واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن در این جزیره اشاره کرد.

در این حوزه و برای ایجاد این چهار واحد پتروشیمی، 170 هزار و 435 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که هم اکنون در مرحله تهیه برنامه جامع و جانمایی قرار دارد که متانول و محصولات پایین دستی از آن جمله محصولات این واحدها است که پیشبینی می شود سالانه 6 میلیون تن محصولات پتروشیمی در این واحدها تولید شود.

در سوی دیگر این حوزه هم، طرح ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام 500 مگاوات برق و 100 هزار متر مکعب آب در روز با پیشرفت های متفاوت در حال اجرا است. همچنین تولید برق با انرژی خورشیدی در قشم  نیز برنامه ریزی شده و  در حوزه تولید برق پاک از انرژی خورشیدی در جزیره قشم، یک واحد در سال 1396 با توان تولید 10 مگاوات برق و با هزینه هشت میلیون یورو توسط سرمایه گذار کشور ایتالیا به بهره برداری رسید که سالانه بیش از پنج هزار خانوار می توانند از انرژی حاصل از این فعالیت پاک استفاده کنند.

*قرارگیری قشم در منطقه ای پر استعداد در بخش صید و شیلات یک استعداد بالقوه است. برای استفاده از این ظرفیت چه اقداماتی انجام شده است؟

فعالیت در حوزه شیلات در ابتدای انقلاب در سال 1357 به صورت صید ماهی با هدف امرار معاش خانواده ها انجام می شد اما هم اینک قشم با ایجاد تعاونی های مختلف حوزه شیلاتی و تکمیل زنجیره تولید تا بسته بندی و بازاریابی به یکی از مهمترین مناطق شیلاتی کشور تبدیل شده است.  تبدیل قشم به قطب شیلاتی کشور یکی از مهمترین اقدامات پیش روست. موقعیت جغرافیایی قشم و قرارگرفتن آن در دل آب های نیلگون خلیج فارس شرایط ویژه ای را برای نقش آفرینی این جزیره در حوزه فعالیت های شیلاتی فراهم کرده به طوری که در برنامه ششم توسعه از مجموع 200 هزار تُن تولید ماهی در قفس 80 هزار تُن آن که به عبارتی بیش از یک سوم کل این رقم می شود به این منطقه تعلق گرفته که نشان از اهمیت قشم به عنوان قطب شیلاتی کشور دارد.

ظرفیت های شیلاتی قشم اعم از خوراک ماهی، تولید ماهی در قفس و تولید و پرورش میگو و همچنین صنایع وابسته شامل بسته بندی و فرآوری ماهیان و ساخت شناورهای ویژه صیادی نشانگر ارزش و جایگاه قشم در این حوزه مهم اقتصادی دارد.

*در حوزه آموزش و توسعه علمی چه اقداماتی در این منطقه انجام شده است؟

ایجاد 9 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در قشم از اقدامات مهم بوده است. نخستین دانشگاه در قشم (دانشگاه آزاد اسلامی) سال 1371 تاسیس و شروع به کار کرد و با گذشت این سال ها با افزایش شمار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم اینک حدود 8 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا در این منطقه آزاد در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند.

از سوی دیگر نگاه ویژه ای به حوزه دانشگاهی در این منطقه شد به طوری که بخش بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، موسسه آموزش عالی که یک دوره با دانشگاه فولتون کانادا همکاری داشت، پردیس بین الملل دانشگاه پیام نور، دانشگاه سما، علمی کاربردی شهرداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل، دانشگاه پزشکی شیراز، خوارزمی و دانشکده علوم پزشکی در شهر قشم مشغول فعالیت شدند که متاسفانه با شکل گیری روند کاهشی تعداد دانشجو در کشور،چند مورد از این مراکز علمی همانند پردیس دانشگاه های شیراز و شهید بهشتی تهران فعالیت خود در این منطقه آزاد را تعطیل کردند اما با این وجود هم اینک سالانه بیش از 8 هزار دانشجو در رشته های مختلف در دانشگاه های فعال در این جزیره مشغول به تحصیل هستند.

در دوره دولت تدبیر و امید نگاه به پذیرش دانشجو در دانشگاه های این منطقه با هدف اطمینان از اشتغال پی از تخصیل با رویکرد نیاز صنایع تولیدی و صنعتی و تحول در حوزه گردشگری و ایجاد رشته های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین ژئوپارک قشم که در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شده و در سال 1391 از این شبکه خارج شده بود، با درایت  حمیدرضا مومنی به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی های دقیق و مشارکت دادن جوامع محلی موفق شد باردیگر و در اوایل سال 96 نام قشم را در لیست ژئوپارک های جهانی قرار دهد.

یکی از مزیت های ثبت دوباره ژئوپارک جهانی قشم، دادن امتیاز یونسکو به این ژئوپارک برای تائید ایجاد ژئوپارک در کشورهای عضو اکو شامل پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین نقاط مختلف کشورمان مربوط می شود.

 

*در بخش اقامتی و هتل داری این منطقه همواره مشکل وجود داشته است. برای رفع این مشکل چه اقداماتی رخ داد؟

در این بخش خبر خوب این است که  نخستین هتل پنج ستاره قشم تا پایان سال افتتاح می شود. مردم نقاط مختلف کشورمان از سال های دور و قبل از انقلاب با هدف خرید به جزیره قشم در جنوب ایران سفر می کردند و معمولا در خانه های اجاره ای سکونت می کردند اما به مرور چندین هتل آپارتمان در شهر قشم و درگهان ساخته شد و به مروز به تعداد آنها و ایجاد هتل در این دو شهر اضافه شد.

در دوره دولت تدبیر و امید و خدمات خوبی که در حوزه گردشگری ایجاد شد و افزایش سفرها به این جزیره که سال گذشته آمار تردد مسافران آن به بیش از پنج میلیون مسافر و گردشگر رسید، شاخص ساخت هتل در قشم نیز به یکباره افزایش یافت به طوری که تا پایان امسال نخستین هتل پنج ستاره قشم با نام مریم در کنار چندین هتل چهار و سه ستاره افتتاح و به بهره برداری می رسد.

در این بخش شایان ذکر است با چند روز تعطیلی تمام تخت های ۴۸ هتل، ۱۸ هتل آپارتمان، ۱۶ مهمانپذیر، سه پانسیون جزیره قشم و همچنین کلیه مسافرخانه های قشم به صورت ۱۰۰ درصد توسط گردشگران اشغال می شود.

با افتتاح هتل پنج ستاره مریم در شهر قشم شمار تخت های اقامتی این جزیره به حدود هشت هزار تخت می رسد.

 

*یکی از مهمترین مشکلات سالهای اخیر قشم، در ایام تعطیلات وحضور مردم در خیابان ها بود؟ برای این مشکل چه کردید؟

قریب به اتفاق مسافرانی که در اوایل انقلاب به جزیره قشم سفر می کردند در خانه هایی که توسط مردم اجاره داده می شد، سکونت می کردند و بعدها با تولید چادرهای مسافرتی شاهد اسکان بیشتر مسافران جزیره در چادرها و در اماکن عمومی بودیم. ایجاد 14 کمپ پارک بنا به دستور مستقیم دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که فروردین ماه سال 1394 به قشم سفر کرده بود با هدف تکریم میهمانان و مسافران این جزیره در جنوب کشور در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت و با تعیین جانمایی مکان های مناسب برای ایجاد کمپ پارک، تیم توانمندی را برای اجرای این طرح مردمی تعیین کردیم  و کار نظارت بر عملکرد آنان را به صورت گسترده انجام می‌شود. 14 کمپ پارک ایجاد شده با هدف هدایت جمعیت مسافر جزیره قشم از سطح خیابان ها به محلی با امکانات مناسب شامل سرویس‌های بهداشتی، حمام، پارک بازی کودک، پارکینگ خودرویی، نماز خانه، بوفه مواد غذایی، فضای سبز و … ساخته شده است.

کمپ پارک‌های مورد اشاره در ساحل جنوبی، پارک زیتون، سینما دریا، ایران زمین در ورودی شهر قشم، هامون در مسیر شهر درگهان، قلعه پرتقالی‌های شهر قشم، روستای هِلر، شهر درگهان، شهر سوزا، کندآلو، روستای سلخ، روستای ریگو، بندر تاریخی لافت و جزایر ناز قرار دارند.

 

* ایجاد خانه‌های بوم گردی در روستاها هم یکی از اقدامات جالب توجه در این منطقه است. برای این موضوع ساماندهی خاصی صورت گرفته است؟

در سال 1357 و حتی تا سال 1393 هم کمتر مسافری برای اسکان به روستاهای جزیره سفر می کرد اما با سیاست توسعه فعالیت های اقتصادی در روستاها و تکریم جوامع محلی، هم اینک شمار زیادی از گردشگران با سفر به روستاهای هدف گردشگری جزیره قشم، چندین روز از سفر خود را در خانه های بوم گردی سپری می کنند.

خانه های بوم گردی ایجاد شده در روستاهای هدف گردشگری قشم از دموضوعات بسیار مهمی است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع محلی، زمینه جذب توریست از کشورهای خارجی و علاقمندان به گردشگری کشورمان را برای حضور در این خانه ها که با غذاهای بومی و آئین های سنتی از آنان پذیرایی می شود فراهم کرده است.در این کاشانه های میهمان که تعداد آنها هم اکنون به بیش از 80 واحد رسیده است، محصولات بدیع صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره قشم نیز به گردشگران ارائه می شود.

سازمان منطقه آزاد قشم در  سه سال گذشته شرایط ویژه ای را برای حضور هنرمندان بومی جزیره قشم برای حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی با هدف اجرای آئین های سنتی و عرضه محصولات صنایع دستی فراهم کرده به طوری که صنایع دستی این جزیره در کشورهای خارجی از جمله ایتالیا، آلمان، روسیه، اسپانیا ، انگلستان و فرانسه، ژاپن، چین هم به نمایش گذاشته شده که با اقبال خوب مردمان این کشورها همراه بوده است.

یکی از مزیت های حضور در این نمایشگاه ها، معرفی جاذبه های گردشگری جزیره قشم به دوستداران حوزه طبیعت گردی و جاذبه های طبیعی و تاریخی قشم است که با این اقدام شمار گردشگران خارجی به این جزیره افزایش یافته است.

 

*برای ساکنان قشم و جلب رضایت بومیان منطقه چه دستاوردهایی را می‌توان به صورت برجسته مطرح کرد؟

یکی از دغدغه های مهم مردم جزیره قشم ارتقای سطح سلامت و بهداشت در این منطقه بود که سازمان منطقه آزاد قشم با اعطای زمین و حدود 900 میلیارد ریال هزینه در ساخت و تامین بخش مهمی از تجهیزات بیمارستان 160 تختخوابی پیامبر اعظم (ص) شرایط ویژه ای برای بخش بهداشت و درمان این جزیره ایجاد کرد.

تا پیش ازساخت بیمارستان مجهز پیامبر اعظم (ص) در شهر قشم، تنها مرکز درمانی این جزیره به درمانگاهی با نام حضرت فاطمه الزهرا (س) مربوط می شود که خدمات بسیار اولیه در آن به بیماران ارائه می شد و به دلیل نداشتن تجهیزات و نیروهای مورد نیاز متاسفانه سالانه چندین بانوی باردار به هنگام زایمان جان خود و فرزندانشان را از دست می دادند.

سازمان منطقه آزاد قشم سال 1388با هزینه ای معادل 80 میلیارد ریال اقدام به ساخت ساختمان اورژانس و تجهیزات مورد نیاز آن در دو طبقه انجام و در کنار آن با خرید 40 تخت برای بخش درمانگاه شرایط نسبتا بهتری را برای این مرکز درمانی ایجاد کرد.

یکی از اقدامات دیگر سازمان منطقه آزاد قشم در دوره دولت تدبیر و امید به راه اندازی مجدد مرکز درمانی خلیج فارس در روستای جی جیان با خرید تجیهزات مورد نیاز به ارزش افزون بر 10 میلیارد ریال مربوط می شود که تیر ماه سال گذشته با هدف ارائه خدمات به بیماران در غرب جزیره قشم به بهره برداری رسید.

در خصوص امکانات عمومی هم باید این توضیح را داد که شهر قشم تا چهار سال گذشته تنها از یک پارک زیتون برخوردار بود اما هم اینک در محلات مختلف این شهر پارک های محله ای و در بعضی نقاط همانند انتهای بلوار مشاهیر با ایجاد پارک جنگلی، در ورودی شهر قشم پارک ایران زمین چهره این شهر برای ساعات فراغت مردم بسیار متحول شده است.

کاشت انواع گل های فصلی و زینتی، چمن کاری و راه اندازی نهضت کاشت نخل در نقاط مختلف جزیره قشم، نمای زیبایی از فضای سبز را در این مطنقه آزاد ایجاد کرده است.

همچنین  توسعه ورزش های دریایی و هوایی در قشم یکی دیگر از اقدامات اخیر است. جزیره قشم با داشتن پتانسیل ارزشمند سواحل تا چند سال پیش از نعمت ورزش های دریایی بی بهره بود اما خوشبختانه امروز شاهد برپایی مسابقات حوزه دریای و هوایی در سطح ملی در این جزیره هستیم.

با توسعه ورزش های دریایی شامل غواصی، شاتل، جت اسکی، بنانا در کنار ورزش های هوایی شامل آکروپایلوت ها، لباس خفاشی ها، بیس جامپرها و پاراموتور ها در این منطقه، قشم از موقعیت مناسب برگزاری ورزش های دریایی و هوایی در سطح ملی و بین المللی برخوردار شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید