جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیعرضه بنگاه‌های دولتی از مسیر بازار سهام

عرضه بنگاه‌های دولتی از مسیر بازار سهام

 

به گزارش رتبه آنلاین، مرداد 96 که وزیر اقتصاد در کابینه دوازدهم معرفی شد، فردی به این کسوت نائل آمد که برای بازار سرمایه برنامه ای خاص ارائه داده بود. او در 5 محور اعلامی‌اش برای این بازار یکی از مولفه های اصلی را تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور گذارده بود . مسعود کرباسیان که حالا با عنوان وزیر سابق اقتصاد شناخته می‌شود، برای بازار سرمایه جهت گیری کلانی داشت که افزایش شفافیت، سرعت، کارایی و عمق بازار سرمایه و بدهی، و حمایت از سهام داران خرد را مد نظر داشت. او برای  افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه، جذب سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه و بدهی ایران و در نهایت ظرفیت سازی برای توسعه بازار سرمایه و تقویت نقش آن در تامین مالی بنگاه‌ها اهدافی تعریف کرد که  در عین حالی که توسعه کمی و کیفی ابزارها و نهادهای مالی را دستاورد می‌داد بهبود نقش ارکان بازار سرمایه را هم مد نظر داشت.

حال اینکه تا چه میزان به اهداف خود دست یافت موضوع دیگری است . به هر سو این دیدگاه او در خصوص بازار سرمایه،نوید رویکردی جامع در خصوص بهبود وضعیت کنونی صنایع بورسی و در نهایت حضور صنایع کمرنگ در این حوزه را می‌داد. امااستیضاح او نشان داد که شعارهای او محقق نشده است. از همین رو در ادامه با بخشی از دیدگاه های وزیر استیضاح شده اقتصاد در مدت وزارت در حوزه اقتصاد را مرور کرده ایم:

 

پتانسیل روش‌ها و نهادهای جدید در معاملات

مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد با ابراز امیدواری برای این‌که بازار سرمایه به روند کنونی خود در سالهای پیش رو ادامه دهد درخصوص صنایع بورسی و تکمبل نبودن صنایع در بورس گفت: موقعیت خوبی که این روزها برای بازار سرمایه بوجود آمده؛ باید شرایطی را فراهم آوریم تا بتوان در این وضعیت سهام شرکتها و بنگاههای دولتی را در بازار سهام عرضه کنیم و از این ظرفیت برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتر مردم در واگذاریهای دولت بهره‌مند شویم.

او ضمن اعلام خواسته جدی دولت از بازار سرمایه از رشد شاخص ابراز خشنودی کرد و گفت: بورس ایران در منطقه مدال برنز را و جایگاه سوم را دارد.

وی افزود: بورس ما در چند سال اخیر و پس از ابلاغ و اجرای قانون جدید بورس و اوراق بهادار توانسته است از پتانسیل روش‌ها و نهادهای جدید در معاملات خود استفاده کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اظهار امیدواری به این موضوع که در آینده بتوانیم از مکانیزمهای جدید در معاملات بازار سرمایه بهره‌مند شویم و در زمینه مالکیت فکری هم کارهای بیشتری انجام دهیم .

 

باید پاسخگوی استقبال مردم باشیم

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد شاخص بازار سرمایه نشان می دهد این بازار روند مثبتی را طی می کند و باید پاسخگوی استقبال مردم و سرمایه گذاران در آن باشیم.

وی گفت: به ازای افزایش ده واحد در شاخص توسعه بازار سرمایه، نیم واحد درصد تولید سرانه داخلی افزایش می یابد، پس هر چقدر بتوان بازار سرمایه را ده واحد افزایش داد در رشد اقتصادی اثرگذار خواهیم بود، امیدواریم بازار سهام و سرمایه در ارتباط با رشد اقتصادی که مورد هدف دولت است، کمک کند.

وی افزود: رشد اقتصادی دور از دسترس نیست. امیدواریم با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران و هدایت سرمایه‌ها به بخش مولد بتوانیم رشد مناسبی را تجربه کنیم.

وی تنوع در ابزارهای مالی و بازار سرمایه را خواسته جدی دولت دانست و عنوان کرد: با معافیت مالیاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، بورس می تواند رشد خوبی را تجربه کند. تامین مالی از بازار سرمایه طی 11 سال گذشته بیش از ۱۲ برابر شده و از ۴.۲ هزار میلیارد تومان در سال ۸۶ به بیش از ۵۲.۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده است.

وی یکی از محورهای ابلاغی از سوی رئیس جمهور را به وزرا در زمینه بازار سرمایه و بورس دانست و گفت: دو راهبرد ظرفیت سازی برای توسعه بازار سرمایه و تسهیل فرآیند جذب منابع خارجی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در طول دولت دوازدهم، کار را به نتیجه برسانیم.

 

تامین مالی بنگاه‌ها در بورس

کرباسیان ادامه داد: به کارگیری روش انتشار اوراق بهادار برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی است که به نظر می رسد هنوز بنگاه ها از این روش کم استفاده می کنند، در حالی که طی سال ۱۰ هزار میلیارد تومان زمینه انتشار اوراق داریم که تنها هزار میلیارد تومان آن استفاده می شود بنابراین فشار نباید عمدتا به سمت سیستم بانکی برود.

وی با تقدیر از سازمان بورس نسبت به مدیریت اوراق بدهی گفت: اکنون تنزیل اوراق به ۱۷ درصد رسیده، در حالی که در روزهای آغازین طرح، نرخ روی ۴۰ درصد بود ضمن اینکه اوراق بانکها نیز باید به بورس بیاید.

او با بیان اینکه از بورس خواسته شده تا آیین نامه حاکمیت شرکتی را تدوین کرده و به وزارت اقتصاد ارسال کند، تصریح کرد: تفکیک هیات مدیره از مدیرعامل، هیات عامل، نحوه اطلاع رسانی و شفافیت باید در قالب این آیین نامه دیده شود.

 

خروج از بنگاه داری بانکی

کرباسیان افزود: رئیس جمهور به سایر دستگاه های دولتی ابلاغ کرده کار خصوصی سازی را با جدیت پیگیری کنند و سازمان خصوصی سازی نیز باید کمیته پذیرش را فعال تر کند.رتبه اعتباری ایران مناسب تر شده که نرخ بیمه ها را هم کاهش خواهد داد، ضمن اینکه رویکرد مثبت به اقتصاد ایران نیز آغاز شده است بنابراین امیدواریم سازمان بورس این کار را به طور جدی دنبال کند که بتواند جذب سرمایه خارجی بیشتری داشته باشد.

مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه بازار سرمایه کار خود را به آرامی انجام می دهد و من نگرانی نسبت به این بازار ندارم هم گفت: برای اینکه بتوانیم بنگاه داری را به حداقل برسانیم باید تمرکزمان را بر بازار سرمایه معطوف کنیم لذا در این زمینه توقع داریم بازار سهام کمک های لازم را داشته باشد تا این فرایند به نحو احسن انجام شود.

کرباسیان در این رابطه بر ضرورت خروج هر چه سریع تر بانک ها از بنگاه داری و بازگشت به مسئولیت های اصلی خود تاکید کرد و گفت: ابلاغیه رئیس جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی این است که بانک ها را از حالت بنگاه داری خارج کنیم و لازمه این فرآیند منطقی این است که بازار سرمایه ای کارآمد وجود داشته باشد تا مردم به آن روی آورند.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم بنگاه داری را به حداقل برسانیم باید تمرکزمان را بر بازار سرمایه معطوف کنیم لذا در این زمینه توقع داریم بازار سهام کمک های لازم را داشته باشد تا این فرایند به نحو احسنت انجام شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید