جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیصنعت بیمه نیاز به استفاده از Big Data دارد

صنعت بیمه نیاز به استفاده از Big Data دارد

 

شرکت های جدید با وجود رشد تعدادی، خدمات جدید و نوآورانه  ارائه نمی دهند

برخی از مدیران همچنان به روال سنتی خود پایبند هستند

اهمیت فناوری اطلاعات بیش از پیش برای همه روشن و مبرهن شده است و این موضوع با شروع به کار جدی استارتاپ ها، برای سازمان ها و افراد بیشتر به چشم می آید. در صنعت جهانی بیمه سرمایه گذاری های بسیاری در این حوزه صورت می پذیرد ولی در کشور ما هنوز به اندازه کافی فناوری اطلاعات جدی گرفته نمی شود و صرفا برخی از مدیران ارشد سازمان ها دید درستی در خصوص اهمیت سرمایه گذاری در این دپارتمان ندارند. درگذشته روند پیشرفت تکنولوژی در صنعت بیمه آهسته بوده و در سال های جاری شتاب بیشتری گرفته است.  این نکاتی است که مدیر فناوری اسلاعات بیمه بر انها تاکید دارد و معتقد است که با روی کار آمدن مدیران عامل جوان در صنعت بیمه، فناوری اطلاعات و نوآوری های جدید در این حوزه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

در همین راستا رضا جمالی مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون در این حوزه به برخی پرسش‌های ما پاسخ داده اند که در ادامه می خوانید:

 

چالش‌های اساسی و کاربردی  فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران در چه بخش‌هایی است و چه باید کرد تا این مشکلات احتمالی رفع شود؟

نسبت به دهه گذشته تعداد شرکت ها بیمه ای بیش از دو برابر شده است ولی هیچکدام از شرکت های جدید خدمات جدید و نوآورانه ای ارائه نمی دهند و صرفا در پوشش های بیمه نامه ها و یا نوع بیمه نامه تغییر ایجاد می کنند. هیچکدام از شرکت ها به فکر تغییر نوع خدمت و یا تغییر زنجیره فروش نبوده اند. بعنوان نمونه، همانگونه که شرکت ها حاضرند برای تاسیس شعبه در یک استان هزینه کنند آیا به همان میزان حاضر هستند در حوزه فروش از طریق وب سرمایه گذاری کنند؟

باید دید مدیران ارشد را نسبت به فناوری اطلاعات تغییر داد، باید نیروی متخصص در این حوزه جذب کرد، باید برای فناوری اطلاعات در شرکت های بیمه ای هزینه کرد. با مراجه به آمارهای رسمی می توان به این موضوع پی برد که  هزینه ای که برای فناوری اطلاعات تمام صنعت بیمه می شود قابل مقایسه با یک بانک هم نیست.

 

نقش فن‌آوری اطلاعات در مدیریت و کاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه را در چه مولفه‌هایی می‌دانید و برای بهبود وضعیت چه تدابیری را پیشنهاد می‌کنید؟

هم اکنون با استفاده از نرم افزارهای آنلاین و Core insurance  های موجود تمامی عملیات بیمه ای اعم از صدور و خسارت بصورت برخط صورت می پذیرد. اکثر اقداماتی که در حوزه فناوری اطلاعات صورت می پذیرد در راستای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. فناوری اطلاعات اگر درست به کار گرفته شود می تواند به حذف و یا کاهش بسیاری از فرآیندها کمک نماید.

با استفاده از تحلیل اطلاعات و داشبورد های BI  سازمان ها می توانند به میزان زیادی مدیریت ریسک و هزینه های خود را کاهش داده و افزایش سود آوری را تجربه کنند.

 

فن‌آوری بیمه (InsurTech) درتوسعه صنعت بیمه (هوش مصنوعی، تلماتیک، اینترنت اشیاء، …) چه آثار ملموسی در پی دارد و دراین بخش اقدامات جهانی و داخلی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

در بسیاری از کشور ها با استفاده از تلماتیک در بیمه نامه های خودرو کنترل ریسک، افزایش بهره وری عملیاتی و وفاداری مشتری را بهمراه داشته است . (بعلاوه ایجاد ارزش افزوده برای مشتری)

در زمینه استفاده از اینترنت اشیا نیز در کشور ما اتفاقی رخ نداده در صورتی که استفاده از اینترنت اشیا در بیمه های مسکن ، خودرو و کشاورزی بسیار پرکاربرد و مفید خواهد بود.

 

با توجه به ضرورت‌های مدیریت ریسک درصنعت بیمه فناوری اطلاعات چه کمکی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟  آیا در این خصوص اقدام قابل توجهی صورت گرفته یا در برنامه‌ریزی خود به آن توجهی داشته‌اید؟

استفاده از data analytics, artificial intelligence و IOT می تواند در مدیریت ریسک، جلوگیری از خسارت و همچنین کاهش هزینه ها نیز کمک بسیاری کند. بیشتر از هر زمان دیگری هم اکنون صنعت بیمه نیاز به استفاده از Big Data دارد و با استفاده از آن می توان ریسک بیمه گذار را با دقت بالایی بررسی و طبق آن حق بیمه اعلام و یا خدمت ارائه کرد.

هر کدام از شرکت های بیمه با توجه به سطح توانایی و بودجه تخصیصی اقداماتی در این خصوص داشته اند که امیدواریم در آینده بهتر و قوی‌تر عمل کنیم.

 

نوآوری در محصولات و خدمات بیمه ایران را مشمول چه الزامات و چالش‌‎هایی می‌دانید؟ نقش و ضرورت استفاده از مراکز نوآوری در صنعت بیمه را تا چه میزان در تعالی و رشد صنعت موثر می‌دانید؟

نوآوری در هر صنعتی همواره با مقاومت هایی روبرو بوده، بارها و بارها همکاران من در صنعت برای نوآوری در یک حوزه تلاش کرده ایم تا بتوانیم دیدگاه ها را تغییر دهیم. وقتی برخی از مدیران همچنان به روال سنتی خود پایبند هستند این نوآوری و تغییر به مراتب دشوارتر خواهد بود.

هم اکنون استارت آپ های موفقی در خارج از ایران وجود دارد که حتی با ایده گرفتن از آن ها می توان نوآوری در صنعت ایجاد نمود و از لحاظ زیرساختی هم مشکلی وجود ندارد ولی تغییر مدل ذهنی برخی افراد در این خصوص دشوار است.

اگر مراکز نوآوری در شرکت های بیمه تشکیل شود بعنوان یک واحد مستقل و تصمیم گیر میتواند در خلق نوآوری و ارائه آن بسیار مفید باشد.

فرصت‌ها و چالش‎های بهره‌گیری از استارت ‎آپ‌های بیمه‌ای را تشریح فرموده و دیدگاهتان درباره  تحول در بازاریابی بیمه‌ای از این مسیر را بگویید؟ ایا در این مسیر توفیقاتی داشته‌ایم؟

با یک بررسی ساده در کشورهای مختلف می توان فعالیت چشمگیر استارتاپ ها را مشاهده کرد. صنعت بیمه به دلیل وجود فضای سنتی، بستر بسیار مناسبی است برای فعالیت استارتاپ ها تا با ایده های نو ، نیاز ها و بازار جدید ایجاد نمایند و با ساده سازی فرآیندها و سرعت بخشیدن به عملیات، خدمات بیمه ای را آسان تر، سریع تر و بهتر به مشتریان ارائه کنند.

شاید دلیل عمده اینکه استارت آپ ها علاقه ای به ورود به صنعت بیمه ما از خود نشان نمی دهند وجود بروکراسی های پیچیده اداری و گاها قوانین دست و پا گیری هست که همچنان در این حوزه وجود دارد.

در مورد بازاریابی باید عرض کنم ، بازاریابی در شرکت های بیمه همچنان متکی بر شبکه فروش سنتی است، همچنان برای تبلیغات نیز از بیلبورد، شرکت در نمایشگاه و تبلیغات در فضای آفلاین استفاده می کنیم. علیرغم اینکه تمامی موارد فوق لازم است ولی آیا به همین میزان برای تبلیغات در فضای آنلاین هزینه می‌کنیم؟

یکی از روش های مرسوم بازاریابی تولید محتوای مناسب برای مردم است که به زبان ساده بیان گردد، تولید محتوای مناسب و عامه پسند در وبسایت شرکت های بیمه ای چندان غنی نیست و منابع محدودی وجود دارد که آن هم چندان قوی نیست. در فضای کنونی این امکان وجود دارد که تبلیغات در فضای وب بسیار هدفمند صورت گیرد و برای مخاطبان مختلف محتوای خاص ارائه کرد به نظر می رسد شرکت بیمه  باید بیش از پیش اهمیت بازاریابی آنلاین را مد نظر قرار دهند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید