شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیسهم کالاها در تجارت جهانی

سهم کالاها در تجارت جهانی

تجارت نقشی کلیدی در اقتصاد هر کشور دارد و ضمن تامین ارز برای اقتصاد می‌تواند سرمایه‌های‌خارجی و داخلی را به سمت تولید هدایت کند. با وجود اینکه در رسانه‌های مختلف بیشتر در مورد نقش نفت و انرژی در اقتصاد و دنیای تجارت صحبت می‌شود ولی صنایع تولیدی بزرگترین بازیگر در دنیای تجارت هستند و محصولات تولیدی بیشترین سهم را در بازار تجاری دنیا دارند .

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان تجارت جهانی، در سال  ۲۰۱۶ میلادی ۷۳ درصد از کالاهای  تجاری در دنیا را ، کالاهای تولیدی تشکیل داده بودند که این کالاها شامل انواع محصولات شیمیایی، پارچه و پوشاک و در نهایت انواع فلزات پرمصرف و ارزشمند در صنعت و تولید هستند .

در سال قبل مواد معدنی و انواع سوختها تنها ۱۳ درصد از کالاهای تجاری در دنیا را به خود اختصاص داده‌بودند ولی وابستگی اقتصادی کشورهای دارای این منابع به درآمد حاصل از صادرات آنها و اهمیت این مواد در تامین انرژی دنیا، باعث شده است تا تمامی اخبار به تجارت نفت و گاز طبیعی و قیمت آن توجه داشته باشد. محصولات کشاورزی که تامین‌کننده غذای مردم در دنیا هستند و در نتیجه تغییرات جوی تولید آنها در بسیاری از کشورهای دنیا سخت‌تر شده است، تنها  ۱۰ درصد از محصولات موجود در بازارهای تجاری را تشکیل می‌دادند. این آمار نشان  می‌دهد کشورهای مختلف روی تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز خود متمرکز هستند و بخش کمی از محصولات  کشاورزی تولیدی خود را به بازارهای تجاری می فرستند.

اما سوال این است که در میان کالاهای تولیدی، کدام کالا بیشترین سهم را در تجارت دارد. طبق این گزارش  بیشترین سهم از کالاهای تولیدی که در بازار تجارت دنیا حضور دارند محصولات شیمیایی هستند. در سال قبل ۱۲ درصد از کالاهای تجاری در دنیا را  مواد شیمیایی تشکیل می دادند. سهم تجهیزات مخابراتی و اداری در مجموع کالاهای تجاری در دنیا برابر با ۱۱ درصد است.

در سال قبل ۹ درصد از محصولات تجاری تولیدی در دنیا را انواع خودروها تشکیل می‌دادند در حالیکه ۵ درصد از کالاهای تجاری ، انواع منسوجات و پوشاک  و دو درصد از کالاهای تجاری را آهن و فولاد تشکیل داده بودند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید