شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریزابل آلوده‌ترین شهر دنیا شد

زابل آلوده‌ترین شهر دنیا شد

آلودگی هوا معضلی بسیار بزرگ برای ایران است . مردم در این کشور به دلیل آلودگی هوا با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و شمار زیادی هم در اثر همین بیماریها جان خود را  از دست می دهند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از سازمان بهداشت جهانی و بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۶، زابل به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا انتخاب شد. طبق این گزارش متوسط شاخص آلودگی هوا در این شهر در سال گذشته برابر با ۲۱۷ بوده است که  سطحی بسیار آسیب‌رسان برای  تمامی گروه‌ها است. شهرهای گوالیور و الله آباد کشور هند

در این فهرست جایگاه دوم و سوم را داشتند و شاخص آلودگی هوا در این شهرها در سال ۲۰۱۶ به ترتیب برابر با ۱۷۶ و ۱۷۰ بوده است . چهارمین و پنجمین شهر این فهرست به کشور عربستان سعودی تعلق داشت.

ریاض با متوسط شاخص ۱۵۶  در جایگاه چهارم و الجبیل با متوسط شاخص ۱۴۹  جایگاه پنجم را به  خود اختصاص داده بودند . نکته مهم این گزارش این است  که به جز شهر بامندا در کشور کامرون ، دیگر شهرهایی که در جایگاه اول تا بیستم شهرهای آلوده جای داشتند در  کشورهای ایران و هند و چین و عربستان سعودی و  پاکستان واقع شده اند.

در این گزارش  متوسط شاخص آلودگی هوا در شهر بوشهر برابر با ۱۰۵ اعلام شد و این شهر به عنوان بیست و ششمین شهر الوده در دنیا انتخاب شد. شهر اهواز در این رده‌بندی جایگاه ۳۸ را داشت.

در میان پنجاه شهر  دارای بحران آلودگی هوا در دنیا ، شهر تهران جایی نداشت و شهرهای کشور چین و هند  از نظر شاخص آلودگی  در سال ۲۰۱۶ در سطح بالاتری  نسبت به  تهران قرار داشتند. البته باید در نظر داشت که این رده‌بندی بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۶ تهیه شده است و شاخص های آلودگی در سال جاری در ان لحاظ نشده است.

 

شهرهایی که بالاترین شاخص آلودگی هوا را دارند
رتبهنام شهر/ کشورمتوسط شاخص درسال ۲۰۱۶
۱زابل/ایران۲۱۷
۲گوالیور/هند۱۷۶
۳الله آباد/هند۱۷۰
۴ریاض/عربستان۱۵۶
۵الجبیل/عربستان۱۵۲
۶پاتنا/هند۱۴۹
۷ریپور/هند۱۴۴
۸بامندا/کامرون۱۳۲
۹زینگتای/چین۱۲۸
۱۰بودینگ/چین۱۲۲
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید