شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرشد ۶۵ درصدی خودروسازی در بازارهای در حال گذار

رشد ۶۵ درصدی خودروسازی در بازارهای در حال گذار

زندگی امروز بشر بدون صنعت خودروسازی و استفاده از خودرو به عنوان وسیله نقلیه شخصی بی معنا است  به همین دلیل مراکز مطالعاتی بین المللی هر ساله گزارشهایی در مورد  عملکرد صنعت خودرو  در دنیا ارایه می‌دهند. طبق گزارش جدید  موسسه مطالعاتی مک کینزی،هم اکنون صنعت خودروسازی  در تمامی کشورهای دنیا به خصوص در کشور  امریکا در  وضعیت بهتری نسبت به پنج سال قبل قرار دارد. در کشور چین هم رشد اقتصادی و افزایش قدرت اقتصادی مردم  زمینه را برای افزایش تقاضا برای خودرو در این کشور فراهم کرد و بستر ساز توسعه بازار خودرو شد.

به گزارش رتبه آنلاین، تا سال ۲۰۲۰ میلادی،سوداوری شرکتهای فعال در صنعت خودروسازی در دنیا با نرخ ۵۰ درصد رشد خواهد کرد که اصلی ترین دلیل رشد در این بازار را می تواند به رشد در بازارهای در حال گذار نسبت داد.  تا سال ۲۰۲۰ میلادی  سوداوری صنعت خودروسازی در کشورهای امریکا و اروپا و ژاپن و کره جنوبی  رشد نمی‌کند  زیرا به گفته تحلیل گران اقتصادی این بازار تقریبا در وضعیت اشباع قرار دارد.

اما انتظار رشد در صنعت خودروی دنیا را نمی توان  این طور تعبیر کرد که این صنعت با چالشی روبرو نیست. مطالعات نشان می دهد صنعت خودروسازی دنیا تا سال ۲۰۲۰ میلادی با چهار چالش کلیدی و اساسی  مواجه است. چالشهایی که می توانند آینده سوداوری در این صنعت را تحت تاثیر قراردهند و فرصت رشد را از صنعت خودروسازی بگیرند. این چالشها می تواند ساختار صنعت خودروسازی دنیا را تا سال ۲۰۲۵ میلادی تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل شناخت این چالشها برای فعالان صنعت خودروسازی از اهمیت بالایی برخودار است.

اولین چالش صنعت خودرو را می تواند فشار هزینه ها و پیچیدگی فضای کسب و کار در دهه آینده دانست. با وجود اینکه رشد تکنولوژی بستر ساز توسعه سیستم های تولیدی می شود و رشد تولید را به همراه می آورد ولی همزمان با ایجاد قوانین سخت گیرانه‌تر در عرصه تجارت خودرو در دنیا مانع از رشد قیمت خودرو در بازار خواهد شد. این مساله می تواند حاشیه سود شرکتهای خودروسازی را کمتر کند و صنعت را دچار چالش کند.

دومین چالش تفاوت زیاد در ساختار بازار و عملکرد نیروهای بازاری در کشورهای مختلف و مناطق متفاوت دنیا است. چالش بعدی را می توان تقاضاهای دیجیتال دانست به این معنا که برای بهترین انتخاب به جستجو دردنیای مجازی و اگاهی یافتن از نظر دیگر استفاده کنندگان خودروها می پردازند. این مساله ای است که شرکتهای خودروسازی کنترل چندانی روی ان ندارند.چهارمین چالش هم به دلیل تغییر فضای صنعت خودروسازی و تغییر تکنولوژی مورد نیاز این صنعت ایجاد شده است.

عملکرد صنعت خودروسازی در سالهای اخیر چگونه بود

صنعت خودروسازی از بحران اقتصادی گذر کرده است و هم اکنون در مسیر رشد قرار گرفته است.آمار نشان می دهد در سال ۲۰۱۲ میلادی صنعت خودروسازی دنیا ۵۴ میلیارد یورو سود بدست اورد که بالاتر از  میزان سوداوری این صنعت در سال ۲۰۰۷  بود . در سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی قبل از اینکه اقتصاد دنیا وارد بحران و رکود شود، صنعت خودروسازی سودی معادل ۴۱ میلیارد دلار کسب کرد. تا سال ۲۰۲۰ میلادی، انتظار می‌رود سودآوری این صنعت ۲۵ میلیارد یورو رشد کند  و به مرز ۷۹ میلیارد یورو برسد.رشد سوداوری صنعت خودروسازی خبر خوبی است ولی مساله مهم این است که منافع  مالی ناشی از این سوداوری در سطح جهان به طور متعادل توزیع نمی شود. طبق مطالعات مرکز مطالعات مک کینزی برخی از شرکتهای خودروسازی  سود بیشتری کسب خواهند کرد و فعالان در برخی از بازارها و مناطق دنیا بیش از دیگر مناطق درامد خواهند داشت .

در سال ۲۰۱۲ میلادی  کشورهای امریکای شمالی، ژاپن ، کره جنوبی و اروپا ۲۳ میلیارد یورو از مجموع سوداوری صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داده بودند . تغییر الگوی فروش خودرو در این منطقه  باعث می شود تا میزان سوداوری انها ۴ میلیارد یورو رشد کند. فرصتهای تازه ای که صنعت خودروسازی  ایجاد خواهد کرد زمینه را برای افزایش ۳ میلیارد یورویی سوداوری فراهم خواهد کرد ولی  چالشهای دیگری که در این صنعت وجود دارد بستر را برای افت سه میلیارد یورویی در صنعت فراهم خواهد کرد.

در نتیجه تا سال ۲۰۲۰ میلادی صنعت خودروسازی در  کشورهای صنعتی شامل امریکای شمالی ، ژاپن، کره جنوبی و اروپا با تجربه رشد ۲۰ درصدی سودآوری  خواهد توانست ۲۷ میلیارد یورو سود کسب کند . این در حالیست که  بازارهای در حال گذار در  دنیا در سال ۲۰۱۲میلادی ۳۱ میلیارد یوروسود کسب کرد . اما تغییر الگوی فروش در این کشورها به خصوص در چین سبب می شود تا در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ میلادی ۱۹ میلیارد یورو دیگر سود کسب کند. فرصتهای تازه ای که صنعت خودرو در اختیار فعالان قرار می دهد ۳ میلیارد یورو به سودآوری خودروسازان اضافه می کند ولی چالشهای این صنعت باعث می شود تا هزینه ان یک میلیارد یورو تقلیل یابد. در نتیجه تمامی این تحولات تا سال ۲۰۲۰ میلادی، صنعت خودروسازی از فعالیت در بازارهای در حال گذار ۵۲ میلیارد دلار سود بدست می اورد  که ۶۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

نرخ رشد  سوداوری صنعت خودروسازی در کشورهای صنعتی در فاصله سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد و نرخ رشد سوداوری این صنعت  در بازارهای در حال گذار۶۵ درصد خواهد بود.

مرکز مطالعاتی  مک کینزی اعلام کرده است که خودروسازان فعال در بازارهای در حال گذار دنیا به خصوص دو کشور چین و روسیه در سالهای پیش رو بیشترین سود را کسب خواهند کرد زیرا چالشهای این صنعت در کشورهای مذکور هر روز کمتر می شود  ولی در کشورهای دیگر ما این وضعیت را مشاهده نمی کنیم. در کشورهای صنعتی از قبیل امریکا و اروپا به دلیل اشباع نسبی بازار  سوداوری صنعت خودروسازی کمتر از  بازارهای در حال گذار است.

 

تغییر سودآوری صنعت خودروسازی در کشورهای صنعتی
بزرگیشاخص
۲۳ میلیارد یورومیزان سود صنعت خودروسازی  در سال ۲۰۱۲
۴ میلیارد یوروتغییر الگوی فروش
کشورهای امریکای شمالیاصلی ترین کشوری که شاهد رشد فروش خواهد بود
۳ میلیارد یورورشد سوداوری به دلیل فرصتهای تازه صنعت تا سال ۲۰۲۰
۳ میلیارد یوروکاهش سوداوری به دلیل چالشهای تازه صنعت تا سال ۲۰۲۰
۲۷ میلیارد یورومیزان سوداوری در سال ۲۰۲۰
۲۰ درصدنرخ رشد سوداوری در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰

 

 

 

تغییر سودآوری صنعت خودروسازی در بازارهای در حال گذار
بزرگیشاخص
۳۱ میلیارد یورومیزان سود صنعت خودروسازی  در سال ۲۰۱۲
۱۹ میلیارد یوروتغییر الگوی فروش
چیناصلی ترین کشوری که شاهد رشد فروش خواهد بود
۳ میلیارد یورورشد سوداوری به دلیل فرصتهای تازه صنعت تا سال ۲۰۲۰
۱ میلیارد یوروکاهش سوداوری به دلیل چالشهای تازه صنعت تا سال ۲۰۲۰
۵۲ میلیارد یورومیزان سوداوری در سال ۲۰۲۰
۶۵ درصدنرخ رشد سوداوری در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید