شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه AA برای شرکت ایران رادیاتور

رتبه AA برای شرکت ایران رادیاتور

مرکز رتبه بندی اتاق ایران گزارش رتبه بندی شرکت ایران رادیاتور در سال 1395 را منتشر کرد که براساس آن رتبه این شرکت در مجموع در سطح AA  قرار گرفته است.

به گزارش رتبه آنلاین، شرکت رادیاتور ایران سهامی عام در سال 1341 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و از سال 1343 شروع به بهره برداری کرده است.موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست از تاسیس کارخانه برای ساخت انواع رادیاتور مخصوص از قبیل کامیون ،تراکتور و سایر وسائط نقلیه موتوری ،واردات ماشین الات مخصوص و مواد اولیه مورد مصرف کارخانه فرآورده های خودرو و در صورت امکان صادرات آنها و همچنین سرمایه گذاری و فعالیت بازرگانی و تولیدی در زمینه کلیه امور تحقیقاتی و طراحی و ساخت قسمت های مختلف انواع خودرو و تولید یا مشارکت در تولید انواع خودرو و … است. در حال حاضر میزان سرمایه شرکت 300 میلیارد ریال است

ارزش افزوده به ارزش ستانده

یکی از شاخص ها که در این گزارش محاسبه شده ، شاخص ارزش افزوده به ارزش ستانده است. با توجه به روش محاسبه ارزش افزوده که از تفریق ارزش ستانده ایجاد شده در یکسال مالی و مصارف واسطه حاصل می شود این شاخص توانایی شناسایی میزان رقابت پذیری بنگاه اقتصادی را دارد.

بر اساس این شاخص رقابت پذیری بنگاه در صنعت مربوطه در سالهای 91 و93 بدلیل افزایش در ارزش افزوده ،افزایش داشته است به این معنا که برای تولید ارزش افزوده در این سالها هزینه های واسطه ای کمتری صرف شده است . در مقایسه با میانگین صنعت رقابت پذیری بنگاه در سالهای 92 و 93 بالاتر از میانگین بوده و در سالهای ماقبل رقابت پذیری بنگاه کمتر از میانگین بوده است .  همچنین این عدد هر چه به یک نزدیک تر باشد مطلوبتر است.

این سهم در سال 93 برای شرکت رادیاتور ایران  17 درصد از کل ارزش افزوده ایجاد شده در آن سال است که نسبت به سال گذشته تغییر خوبی داشته است اما در مجموع نسبت قابل توجهی از ارزش افزوده را به خود اختصاص نداده است.

بهره وری نیروی کار

بهره وری نیروی کار ، (کارآیی و اثر بخشی) هر یک از کارکنان را در ایجاد ارزش افزوده یا ارزش ستانده کل (خروجی کل) واحد صنعتی نشان می دهد. این شاخص از تقسیم ارزش افزوده ایجاد شده بر هزینه نیروی کار پرداختی در هر دوره به دست می آید. در سال 93 به ازای هر ریال پرداختی به کارکنان 33.94 ریال ارزش ایجاد شده است که از متوسط صنعت بالاتر است. با توجه به این که نیروی کار یکی از مهمترین منابع ورودی هر سازمان و یک شاخص مهم اقتصادی و اجتماعی است بایستی شرکت در برنامه های آتی خود به دنبال بهبود این شاخص باشد

بهره وری سرمایه

بهره وری سرمایه از تقسیم ارزش افزوده ایجاد شده در یک واحد صنعتی در طول یک سال مالی، بر مجموع هزینه های استهلاک محاسبه شده در آن سال حاصل می شود. نتیجه محاسبه این شاخص نشان می دهد که در ازای هر واحد مستهلک شدن سرمایه، کارگاه چه میزان ارزش افزوده ایجاد کرده است.

نرخ برگشت سرمایه

اين نسبت نشان مي دهد كه در قبال هر واحد دارايي ثابت چه ميزان سود عملياتي حاصل شده است.به نظر می رسد در سال های 92 و 93 نسبت به 89 و90 شرکت بهتر توانسته کارایی مناسبی در استفاده از دارایی هایش داشته باشد. زیرا که در مقابل یک ریال داریی ثابت خود سود بیشتری کسب کرده است.

فروش و مالیات پرداختی

فروش یک شرکت مهمترین خروجی یک سازمان می باشد و جهت کنترل آن مدیران ارشد مقادیر فروش و همچنین میزان ریالی فروش محصولات خود را محاسبه می کند یکی از نکاتی که می بایست در اندازه گیری ارزش ریالی فروش محصولات مورد توجه قرار گیرد تاثیرات تورمی بر رشد یا کاهش این شاخص می باشد به همین منظور در بررسی این شاخص مقادیر تورم زدایی شده مورد توجه قرار گرفته می شود و بر همین اساس فروش شرکت رادیاتور ایران  اگر چه که روند رو به رشد مناسبی داشته است اما به نظر می رشد این رشد ناشی از تغییرات تورمی کشور است و شاخص تورم زدایی شده فروش روند ملایمتری در طی سال های مورد بررسی دارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید