جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزحمایت قانونی رمز ورود سرمایه‌گذاران خارجی

حمایت قانونی رمز ورود سرمایه‌گذاران خارجی

مونا مشهدی رجبی: سرمایه‌گذاران خارجی برای اینکه بازاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرند ولی یکی از معیارهایی که در اولین نگاه مورد توجه است میزان حمایت قانونی کشور میزبان از سرمایه‌های خارجی است.

به گزارش رتبه‌ آنلاین به نقل از بانک جهانی، شفافیت نظام قانونی و عملکرد دستگاه‌های دولتی نقشی کلیدی در تصمیم سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای تازه دارد. ۳۷ درصد ازسرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در تحقیق بانک  جهانی اعلام کردند این شفافیت برای تصمیم‌گیری آنها اهمیت حیاتی دارد و ۴۵ درصد گفته‌اند که این فاکتور مهم است. اما مهم‌تر از شفافیت نظام قانونی و دستگاه‌های دولتی در یک کشور سطح حمایتی است که از سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود. ۴۵ درصد از سرمایه‌گذاران تاکید کردند در صورتی‌که یک کشور از سرمایه‌گذار خارجی حمایت قانونی کند و تضمین‌های لازم برای بازگرداندن دارایی‌های سرمایه‌گذار و حمایت از سرمایه‌های او در حین فعالیت اقتصادی را ارایه دهد حاضر به سرمایه‌گذاری در آن کشور هستند در غیراین صورت  از تصمیم خود مبنی بر سرمایه‌گذاری منصرف می شوند.

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی سهولت دریافت تاییدیه‌های دولتی است که برای آغاز کار و سپس مالکیت شرکت یا سهمی که خریداری کرده‌اند ضرورت دارد. در واقع سرمایه‌گذار خارجی ترجیح می‌دهد زمانش را صرف بروکراسی‌های اداری در یک کشور نکند و بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری خود کسب کند.

دیگر عوامل مهم کدامند

بانک جهانی در این گزارش  به اهمیت توافق‌نامه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو جانبه و چند جانبه بین کشورها اشاره کرد و نوشت:۱۵ درصد از سرمایه‌گذاران وجود تعهدنامه‌های سرمایه‌گذاری دو جانبه بین کشورها را بسیار حیاتی می‌دانند و ۳۶ درصد معتقدند وجود این تعهدات مهم است. از طرف دیگر وجود توافق‌نامه‌های تجاری دو جانبه هم  برای برخی از سرمایه‌گذاران اهمیت دارد ولی نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد.

یکی دیگر از عوامل مهم وجود انگیزه‌های مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی است که می‌تواند زمینه را برای افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی فراهم کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید