جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیجهش بهره‌وری سرمایه در سال‌های رکود

جهش بهره‌وری سرمایه در سال‌های رکود

کارنامه بهره وری شرکت «سیمان‌ سپاهان» در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان‌ سپاهان» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان‌ داراب» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

در سال‌های ابتدایی بررسی بهره‌وری هزینه نیروی کار در این شرکت، روند حرکتی آغازین آنها با رشد مناسبی همراه بوده اما طی سال‌هایی که صنعت سیمان با نوسان تولید و بهره‌وری مواجه شد، این موج دامن شرکت سیمان سپاهان را هم گرفت و این شرکت از این رکود بر تولید بی‌بهره نماند.

نخستین سال بررسی داوران «سال88» این شرکت توانست همانند سال پایه شاخص بهره‌وری خود را حفظ کند اما در سال 89، شرکت سیمان سپاهان با رشد 60درصدی، شاخص خود را به 160درصد رساند که در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه 50درصد عملکرد مثبتی را به ثبت رسانده است.

در حالی که رشد بهره‌وری در این شرکت طی سال 89 با رشد عالی همراه بود، اما این رشد برای سال90 ادامه‌دار باشد اما رکود صنعت سیمانی باعث عقب‌گرد این رشد شاخص تا مرز عدد 102درصدی شد.

افت شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار«دستمزد»، در سال 91 نیز ادامه‌دار بوده و این شاخص درحالی به 94درصد رسیده که میانگین کل صنعت شاخص 108درصدی را تجربه کرده و اهداف برنامه پنچم توسعه نیز شاخص 121درصدی را برای صنعت سیمان، پیش‌بینی کرده بود.

بر پایه این گزارش،‌ افت شاخص بهره‌وری دستمزد برای سومین سال متوالی در کارنامه بهره‌وری شرکت سیمان سپاهان مشاهده نشد و اینبار شاخص با رشد مناسبی همراه بوده و توانسته میانگین سال پایه را هم رد کند و این شاخص به 116درصد برسد.

سال 93 در کارنامه بهره‌وری شرکت سیمان سپاهان، حاکی از رشد دوباره بهره‌وری دستمزد در این شرکت را داشت و این شاخص بهره‌وری به 143درصد رسید که 12درصد از برنامه پنچم توسعه و 33درصد از میانگین صنعت سیمان، شاخص بهتری را به ثبت رساند.

در سال پایانی این کارنامهف شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار«دستمزد» بار دیگر روند نزولی را طی کرد اما اینبار شاخص به پایین سال پایه نرسید و از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و توانسته سال را با شاخص 115درصدی به اتمام برساند اما در مقایسه شاخص این شرکت با میانگین کل صنعت که شاخص 78درصدی به ثبت رسیده بود، باید گفته شود که وضعیت بهره‌وری دستمزد مجموع صنایع سیمانی با نزولی شدید همراه بوده است.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی این بخش، بهره‌وری سرمایه طی سال‌های 88 تا 91 از شاخص سال پایه که بر میزان 100 بنا شده بود، بسیار کمتر بوده اما شاخص‌ها از سال 92 با رشد مناسبی همراه بوده که جبران 4سال گذشته خود را داشته است.

در سال 92،‌ شاخص بهره‌وری سرمایه به 131درصد رسیده که این شاخص در مقایسه با سال گذشته، حدود 60درصد رشد را تجربه کرده است؛ سال 92 برای مجموع شرکت‌های سیمانی سالی پُربهره بوده و میانگین این صنعت شاخص 135درصدی را به ثبت رساندند.

شرکت سیمان سپاهان در سال 93، رشد بهره‌وری سرمایه خود را ادامه داد و توانست با شاخص 174درصدی برای دومین سال پیاپی از اهداف برنامه‌ پنجم توسعه«126درصد»، شاخص مناسب‌تری را به ثبت رسانده اما این رشد همانند دیگر شرکت‌های سیمانی در سال 94 با کاهش مواجه و به 140درصد رسید اما همین شاخص نیز کماکان 10درصد از اهداف برنامخ پنجم توسعه و 30درصد از میانگین کل صنعت سیمان بیشتر بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید