جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریراه چاره در تقویت نقدینگی بخش‌خصوصی و رهاسازی است

راه چاره در تقویت نقدینگی بخش‌خصوصی و رهاسازی است

صحبت کردن از گله‌ها و شکایت‌های متعدد از طرف بخش خصوصی و تلاش توجیه کردن از طرف دولت مشکلی را حل نخواهد کرد،

به گزارش رتبه انلاین، فرشید شکرخدایی نایب رئیس کمیسیون رقابت، خصوص سازی و سلامت اداری اتاق ایران با بیان این مطلب در خصوص نتایج جلسه با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: بدنه اقتصادی دولت باید بپذیرند ،اگر مثلا مدیر یا معاون یک سازمان مشکلات را نپذیرد  من قبول میکنم، اما آقای نوبخت جزو تیم اقتصادی دولت است. آقایان جهانگیری و روحانی باید به تبعات این تصمیم غلط اعلام  ارز تک نرخی 4200 را بپذیرند، پایه اصلاح همین است.

او ادامه داد: متاسفانه همچنان توجیه میکنیم؛ با توجه به جو هیجان زده در روزهای اخیر، قابل پیش‌بینی بود که، مقداری از صحبت‌ها در واقع تیز تر و برنده تر باشند؛ از نظر من در واقع صبر و تحمل حرف‌های تلخ دولت‌مردان ما قابل تحسین و تقدیر است اما باید مکانیزم های کانال‌های مشخص برای مذاکره ایجاد کنیم.

این عضو اتاق گفت: صحبت کردن از گله‌ها و شکایت‌های متعدد از طرف بخش خصوصی و تلاش توجیه کردن از طرف دولت مشکلی را حل نخواهد کرد؛ به نظر من بخش خصوصی ودولتی باید کاستی‌ها و مشکلات و معایب تصمیم گیری خودشان را قبول کنند زیرا  یکی از مشکلات ما این است که در طرف دولت ما اصلا نمی‌پذیریم که تصمیمات فروردین 97 غلط بود.

 

شکر خدایی همچنین با تاکید بر اینکه پیشنهاد بخش خصوصی از ابتدا مشخص بود و همان هفته بعد از  اعلام دولت، پیشنهاد خود را اعلام کرد توضیح داد: بخش خصوصی از ابتدا پیشنهاد داد که  فقط کالاهای اساسی و قوت لایموت مردم با نرخ های ارز پایین تر با سوبسید وارد شود و در عین حال کانال‌های توزیع مشخص شود تا اجناس مورد نیاز مردم به خارج از کشور هم قاچاق نشود. ما معتقد بودیم که  در مرحله بعد یک ارز آزاد که عرضه و تقاضا تعیین کند و محور فعالیت باشد باید مد نظر قرار گیرد تا در واقع برداشتن تمام موانع کسب و کار و مجوزهای زائد در طول مسیر فراهم شود.

وی تاکیدکرد: هرروز شاهد ابلاغ مجوزهای جدید هستیم که شامل مواردی مانند مجوز صادرات برخی اقلام، پیمان سپاری ارزی و انواع و اقسام قوانین هستیم که در واقع بندو بست‌های اضاقه بر پیکره اقتصاد کشور بوده است و مشخصا تجربه‌های غلطی هستند که قبلا و درسال‌های دهه 60 و 70 اجرا شده است.

او ادامه داد: این‌کارها را انجام دادیم و به جایی نرسیدیم بنابراین پیشنهاد بخش خصوصی کاملا شفاف است و آقای شافعی هم اشاره کردند که مکتوب اعلام شده است و باید یک نرخ ارز ارزان برای قوت مردم ایجاد شود و سامانه‌هایی برای افزایش درآمد قشر آسیب پذیر چه از طریق حقوق و دستمزد چه از طریق یارانه نقدی و غیرنقدی فراهم شود.

شکرخدایی همچنین به موضوع  آزاد کردن قیمت ارز به گونه‌ای که عرضه و تقاضا آن را تعیین کند اشاره و گفت: این کار در دور قبلی هم انجام شد و در نهایت با افزایش محدود دلار در دولت محمود احمدی نژاد مواجه شدیم ؛ حال در شرایط کنونی  و با این توصیفات به نظر می‌آید که قیمت ارز بالای 20هزار تومن در هر شرایطی امکان پذیر نیست. بنابراین سقف 20 هزار تومان را دیگر تجربه کردیم و اگر بازار را رها کنند بهبود حاصل می‌شود.

او یک قسمت دیگر از کار را هم بسته‌های اعلامی دولت برای بهبود وضعیت دانست و گفت: حمایت از تولید و حمایت از اشتغال موضوع و حلقه مفقوده پنج شش سال گذشته است که با حلقه مالیات و حلقه بیمه تنگ شده و بر گردن تولید کننده افتاده است؛ از طرف دیگر هم حلقه تعزیرات و نظارت کنترل‌ها بر انبارها همه عوامل به کاهش اشتغال منجر شده که بر خلاف اهداف اصلی دولت است .

نایب رئیس کمیسیون رقابت، خصوص سازی و سلامت اداری اتاق ایران افزود: به نظر میاید که این بسته هم بهتر بود که با مشورت با بخش خصوصی تهیه می‌شد. نگرانی بخش خصوصی در واقع این است که این حمایت‌ها بازهم به شرکت‌های بزرگ شبه دولتی برسد و شرکت‌های کوچک دستشان به جایی نرسند؛ یا برعکس وارد موضوع اشتغال خانگی و اشتغال در روستاها شود که آن هم اشتغال‌های پایداری ایجاد نمی‌کنند.

او همچنین با اشاره به اینکه  اشتغال پایدار در کسب و کارهای متوسط به بالا ایجاد می‌شود توصیه کرد:  اگر نقدینگی بخش خصوصی را کمی تقویت کنند و مقداری هم رهاسازی داشته باشیم در زمینه فعالیت‌های بخش خصوصی، خود بخش خصوصی راه عبور از این بحران را پیدا خواهد کرد.

مشروح صحبت های فرشید شکر خدایی را در لینک زیر می‌توانید بشنوید:

http://otaghiranonline.ir/Audio/15576

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید