جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبازدهی بازارهای ارز، سکه و بورس در پنج ماهه نخست سال

بازدهی بازارهای ارز، سکه و بورس در پنج ماهه نخست سال

طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد ناکارآمدی اقتصاد کشور در بخش تولید و صنعت موجب شده تا نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد جریان یافته و موجب حباب در قیمت طلا و ارز شود.

به گزارش رتبه آنلاین از با اقتصاد، بررسی ها نشان می دهد که بازار سکه از سال قبل با جهش قابل توجه قیمت همراه شد. افزایشی که از همان زمان گفته می‌شد عمدتا تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت طلای جهانی است. پیش از سال جدید سکه روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ایستاد که تا آن زمان حداکثر قیمت برای سکه تمام بود.

اما جهش‌های بعدی در سال 97 رخ داد. زمانی که دلار از مرز ۵۰۰۰ تومان عبور کرد، سکه هم به دنبال آن افزایش بی‌سابقه‌ قیمت را تجربه کرد. در نخستین روز کاری سال جدید یعنی ششم فروردین ماه سکه تمام یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت خورد. در نیمه  های فروردین ماه به یک میلیون و 825 هزار تومان رسید.

از سوی دیگر از تاریخ 21 فروردین ماه سال جاری که دلار از سوی دولت تک نرخی اعلام شد، قیمت سکه به یکباره افتاد و به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان کاهش یافت . اما این تمام ماجرا نبود، چرا که پس از آن با داغ شدن بازار آتی سکه و پیش فروش سکه، نرخ این کالا  روی مدار سرسام آوری قرار گرفت و یک تنه توانست از ابتدای سال تا این لحظه بازدهی در حدود 133 درصدی را به نام خود رقم زند. دلیل اصلی این رشد به گفته کارشناسان تداخل فعالیت بازار آتی سکه و پیش فروش و حراج سکه ها در بازار آزاد بود. در حال حاضر قیمت سکه در بازار آزاد حدود 4 میلیون تومان گزارش شده است.

این گزارش می افزاید سال 97 تنها برای معامله گران سکه پر بازده نبوده است. بررسی ها نشان می دهد نرخ دلار نیز در بازار غیر رسمی بازدهی۱۱۴ درصدی را از ابتدای سال تا کنون به خود اختصاص داده است. به طوریکه نرخ این ارز در ابتدای سال 5000 تومان بوده و تا به امروز به مرزهای روانی ۱۰هزار و ۷۰۰ تومان نیز رسیده است.

به گفته کارشناسان این روند سرسام اور نتجه رشد نقدینگی در کشور و عدم حفظ پایه پولی و نگرانی مردم از کاهش بی سابقه ارزش پول ملی است. البته نمی توان نگرانی های لغو برجام و آغاز تحریم ها را در این مورد نادیده گرفت. همچنین بعد از دستگیری گسترده صرافان و دلالان خیابانی غیرمجاز ارز، بانک مرکزی حجم زیادی دلار و ارز خارجی به بازار تزریق کرد تا دلار را زیر ۴۵۰۰ تومان حفظ کند، اما این تصمیم  افزایش مجدد نرخ ارز را در پی داشت.

بر همین اساس یورو و پوند نیز از این قاعده مستثنا نبوده اند. به طوری که نرخ یورو در ابتدای سال 6525 تومان گزارش شد، اما در حال حاضر نرخ این ارز بین المللی به 13 هزار تومان بالغ شده که نشان دهنده بازدهی 99 درصدی است. پوند انگلیس نیز که در ابتدای سال 97 حدود 7450 تومان در بازار غیر رسمی قیمت گذاری شد، در حال حاضر پس از گذشت 5 ماه به 14 هزار و 600 تومان رسیده که از بازدهی 96 درصدی این ارز  حکایت دارد.

طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد ناکارآمدی اقتصاد کشور در بخش تولید و صنعت موجب شده تا نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد جریان یافته و موجب حباب در قیمت طلا و ارز شود.

در همین راستا با توجه به رکود موجود در بخش تولید کشور، اما بازار سرمایه ساز دیگری را نواخته چرا که شاخص کل بورس و اوارق بهادار در اولین روز کاری خود کانال 96 هزار و 425 واحد را فتح کرد و در حال حاضر این شاخص در دهمین روز از پنجمین ماه سال 97 در حوالی کانال 124 هزار واحدی قرار گرفته است. بازدهی این نماگر به 56 درصد رسیده است.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه اکنون شاخص بورس در مرحله ای حساس قرار دارد و ریسک های متعدد اقتصادی، سیاسی، داخلی و بین المللی را در پیش رو دارد که باعث شده است سهامداران و فعالان بازار سرمایه با احتیاط و دقت، تحولات را رصد کنند.

از یک سو، تهدید آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم ها و اخلال در مبادلات بانکی بین المللی، نگرانی هایی ایجاد کرده اما از سوی دیگر رشد بهای دلار و قیمت نفت و اخذ مجوزهای افزایش قیمت محصولات، امید را نسبت به بهبود روند سوددهی شرکت ها تقویت کرده است.

اما نکته قابل تامل اینجا است که تنها صنایعی در بورس به رشد رسیده اند که از افزایش بهای دلار و نفت منتفع شده اند و این به معنای رشد عمیق در تمام صنایع نیست. گواه این مطلب نیز بررسی روند شاخص کل هم وزن است که بازدهی همه صنایع را بدون در نظر گرفتن تعداد سهام آنها گزارش می دهد. شاخص کل هم وزن در ابتدای سال جاری در مدار 17 هزار و 295 واحد قرار داشت و پس از گذشت 5 ماه در روز جاری این نماگر عدد 18 هزار و 936 را نشان می دهد. شاخص کل هم وزن بازدهی بازار سرمایه را 9.48 درصد نشان  می دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید