جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبررویدادهااستانبول به مرکز تبادل حق تالیف در جهان تبدیل خواهد شد

استانبول به مرکز تبادل حق تالیف در جهان تبدیل خواهد شد

رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه با اشاره به سومین همایش ناشران که قرار است امسال در استانبول برگزار شود، گفت: این شهر به مرکز خرید و فروش حق تألیف در جهان تبدیل خواهد شد.


به گزارش رتبه آنلاین از خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «تایفور اسن»، رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه در گفتگویی ضمن تاکید بر نقش مهم آثار ادبی و فرهنگی در معرفی این کشور به سایر نقاط جهان، به اهمیت سومین همایش ناشران که قرار است ماه مارس در استانبول توسط این اتحادیه برگزار شود، پرداخت.

اسن گفت: «ما می‌خواهیم ترکیه به جایگاه شایسته خود در زمینه فرهنگی در جهان برسد. سریال‌های ترکیه اخیرا در این زمینه نقش خوبی داشته‌اند، اما برای تکمیل و تقویت این روند به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. هدف اصلی ما تبدیل استانبول به مرکز اصلی تبادل حق تألیف در جهان است».

به گفته وی، برگزاری چنین برنامه‌هایی هنری می‌تواند ترکیه را در عرصه جهانی بیش از پیش مطرح کند. در همین راستا، سومین همایش ناشران در استانبول با عنوان همکاری «Fellowship» در تاریخ ۹-۱۱ مارس برگزار خواهد شد. به همین منظور، فراخوان‌هایی از روی وبسایت «www.fellowship.istanbul» دادیم و حدود ۳۰۰ شرکت انتشاراتی و ناشر از سراسر جهان به این فراخوان پاسخ داده‌اند.

رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه افزود: از ۳۰۰ مراجعه کننده، ۲۴۴ ناشر را مورد ارزیابی و از بین آنها ۱۰۰ ناشر از ۶۷ کشور جهان را به عنوان میهمان در این همایش دعوت خواهیم کرد. تمام هزینه‌های پرواز و اقامت آنها نیز از سوی اتحادیه پرداخت خواهد شد. هدف اصلی ما از برگزاری این همایش علاوه بر معرفی ناشران و شرکت‌های انتشاراتی ترکیه به کشورهای شرکت کننده، ایجاد فضای مناسب برای آشنایی این شرکت‌ها باهم نیز به حساب می‌آید.

اسن گفت: می‌خواهیم حق تألیف آثار ترک را به شرکت‌های مربوطه خارجی بفروشیم و از آنها در این زمینه حق تألیف بگیریم. تاکنون بجز کشورهای عربی، اندونزی و برزیل هر کدام با ۳۰ ناشر بیشترین مراجعه را برای شرکت در این همایش داشته‌اند. در این همایش ضمن ارزیابی بازار تألیف؛ مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی از حقوق تالیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های دیگر ما تبدیل استانبول به مرکز چاپ و توزیع آثار گوناگون به هر چهار گوشه جهان است. شرکت‌های انتشاراتی می‌توانند در مناطق آزاد شهر چاپخانه‌های خود را تاسیس و همزمان به بازارهای کشورهای شرقی و غربی دسترسی پیدا کنند. یکی از حُسن‌های برگزاری همایش در این تاریخ، همزمانی آن با برگزاری نمایشگاه کتاب مجتمع نمایشگاه‌های بین‌المللی «CNR» استانبول است. ناشران می‌توانند در خلال حضور در این همایش از این نمایشگاه نیز دیدن کرده و از نزدیک با انتشاراتی‌های ترکیه آشنایی پیدا کنند.

به گفته رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه، طی دو سال گذشته حق تالیف بیش از ۶۰۰ اثر به شرکت‌های خارجی به فروش رسیده است. درسال ۲۰۱۶ حق تالیف حدود ۱۷۸ اثر و در سال گذشته نیز حق تالیف ۴۳۹ اثر ترک در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. وی می‌گوید: هدف امسال ما ارتقای این آمار به دست کم ۵۰۰ عنوان است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید