جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراحیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله

احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با کمک خانمی 75 ساله دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد در منطقه گسترش داده شد و بیش از 40 نفر از اهالی فعالیت خود را در این رشته آغاز کردند.

به گزارش رتبه آنلاین از آنا، صنایع‌دستی و گردشگری، قاسم کاظمی گفت: بدون شک صنایع‌بومی و دستی هر منطقه یکی از افتخارات اهالی آن منطقه است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد. این میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول سال‌ها به نسل‌های آتی منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل‌ها بنا شده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی عزمی راسخ در احیاء و حفظ این میراث هنری دارد و در همین راستا از هنرمندانی که در مسیر احیای هنرهای در حال فراموشی گام برمی‌دارند، حمایت می‌کند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حمایت از کارگاه‌ها و به طور خاص رشته‌های فراموش شده‌ای مانند سفالگری روستای برجک بخش کمره شهرستان خمین با همکاری دهیاری و بخشداری و هنرمندان بومی آن منطقه وارد عمل و موفق به گسترش دوباره این هنر بین اهالی منطقه شده است.

وی در ادامه افزود: در این روشِ خاص با کمک خانمی 75 ساله دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد در منطقه گسترش داده شد و بیش از 40 نفر از اهالی فعالیت خود را در این رشته آغاز کردند.

کاظمی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی نیز در راستای اهداف حمایتی در حال تجهیز کارگاه‌ها، تهیه کوره و مواد اولیه برای این هنرمندان بومی است. همچنین در ساخت این سفال‌ها روش ساخت به همان روش سنتی و بومی در پیش گرفته شده به طوری که صفر تا صد این رشته همانند گذشته در همین روستا انجام می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی ادارهکل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این ظروف سفالی با استفاده از موی بز برای استحکام ظروف و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری و بدست هنرمند شکل گرفته و بعد از پخت در کوره برای استفاده در طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری ترشیجات و همچنین دیگر موارد مصرفی به کار گرفته می‌شود.

برگزاری فم‌تور برای دفاتر فعال کشورهای هدف گردشگری

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها با اشاره به وضعیت گردشگری جهان گفت: از سفرا می‌خواهیم تا دفاتر بزرگ و فعال خدمات گردشگری کشورهای محل مأموریت خود را شناسایی کنند تا با برگزاری تور آشناسازی، زمینه افزایش گردشگران به کشور را فراهم آوریم.

علیاصغر مونسان بیان کرد: گردشگری امروز به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده و روند رو به رشد آن به صورت پرشتاب ادامه دارد، به طوری که در سال 1950 میلادی 35 میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت و در سال 2018 میلادی شاهد هستیم که یک میلیارد و 300 میلیون گردشگری در دنیا جابه‌جا شده است.

وی اضافه کرد: همه اقتصاددانان جهان پیش‌بینی می‌کنند که صنعت گردشگری در آینده نزدیک، تبدیل به اقتصاد اول جهان می‌شود، در حال حاضر گردشگری 2400 میلیارد دلار در GDP جهان نقش دارد و 281 میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و از هر 10 شغل یکی به گردشگری مربوط است.

مونسان با اشاره به ابعاد اجتماعی گردشگری توضیح داد: گردشگری موضوعی فرابخشی است، وقتی گردشگری به حرکت در می‌آید تمام ابعاد اقتصادی کشورها را به حرکت وا می‌دارد.

معاون رئیس جمهوری افزود: گردشگری در کشور ما هم ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، در بُعد اقتصادی به دلیل اینکه ما حساب ویژه گردشگری در کشور نداریم بسیاری از موضوعات مالی گردشگری ذیل سایر حوزه‌ها قرار گرفته است، گردشگری ما اگر چه با وجود ظرفیت‌های موجود به جایگاه واقعی خود نرسیده است اما در وضعیت اقتصادی کشور نقش مهمی دارد، این صنعت در عید نوروز 97 حدود 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی در کشور ایجاد کرد و به همین دلیل طرح تعطیلات زمستانی برای ایجاد یک اوج دیگر در حوزه گردشگری کشور در حال پیگیری است.

وی گفت: سرعت ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری دوونیم برابر سایر بخش‌ها است و عدد سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار کم‌تر از سایر حوزه‌هاست، در حوزه گردشگری می‌توان به ازای هر 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد کرد و این در حالی است که این رقم در سایر حوزه‌ها بسیار بالاست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بیکاری یکی دیگر از موضوعات مهم در کشور است، افزود: این صنعت در حوزه مباحث اجتماعی نیز تأثیرات فراوانی دارد، موضوع مهاجرت از روستا به شهر که یکی از دغدغه‌های کشور بود امروز با ورود صنعت گردشگری به روستاها و ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی متوقف شده و در برخی موارد نیز شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا هستیم، همچنین با ایجاد اقامت‌گاه‌های بومگردی روستاها توسعه یافته‌اند و روستاییان درآمد کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: توزیع عادلانه ثروت که جزو اهداف عالیه نظام بوده نیز با استفاده از گردشگری محقق می‌شود. گردشگری به واسطه حجم سرمایه‌گذاری اندک باعث می‌شود همه اقشار بتوانند در این حوزه صاحب درآمد شوند.

مونسان در مورد صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است، این ارزش افزوده از 40 درصد تا 100 درصد را شامل می‌شود، بالغ بر 3 میلیون نفر به صورت مستقیم از این طریق امرار معاش می‌کنند و میزان صادرات صنایع‌دستی بدون فرش و زیورآلات 281 میلیون دلار بوده و این رقمی است که از مبادی رسمی کشور اعلام شده است. سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار نفر گردشگری ورودی داشتیم که اگر سهم 50 دلاری برای خرید سوغات این تعداد گردشگر را محاسبه کنیم بالغ بر 250 میلیون دلار هم در این بخش صادرات داشته‌ایم. این بخش با کمترین حمایت این حجم از صادرات را داشته است.

وی تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد حجم صادرات صنایع‌دستی تا 2 میلیارد دلار قابل افزایش است، همچنین فروش داخلی صنایع‌دستی 1400 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: در حال حاضر حدود 1700 پروژه گردشگری در کشور در حال اجراست که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان این دولت 1250 پروژه را به نتیجه برسانیم، بومگردی‌ها یکی از موضوعات مهمی است که در ایجاد اشتغال و کمک به ظرفیت اقامتی کشور حائز اهمیت است این اقامت‌گاه‌ها مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی هستند. در حال حاضر حدود 600 واحد بومگردی در کشور وجود دارد و هدف‌گذاری این است که این تعداد به دو هزار واحد افزایش پیدا کند، به طور متوسط در هر واحد بومگردی هشت نفر مشغول به کار می‌شوند و به این ترتیب 16 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: ارائه تسهیلات با سود 4 درصد از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری از دیگر اقدامات سازمان میراث فرهنگی است که طبق توافق اولیه هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص خواهد یافت، همچنین بر اساس قانون تغییر کاربری اراضی که قبلاً فقط هتل‌ها را دربرمی‌گرفت با پیگیری‌های ما شامل حال مجتمع‌های گردشگری، مناطق نمونه گردشگری و بومگردی‌ها هم شده است.

مونسان افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دو طرح اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر دارای نقش و جایگاه ویژه است.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: پورتال جامع گردشگری ایران راه‌اندازی شده است. این پورتال مرجعی برای معرفی تمام داشته‌ها به گردشگر داخلی و خارجی است، با راه‌اندازی این پورتال شاهد توزیع یکنواخت گردشگر داخلی خواهیم بود، به طوری که در ایام نوروز سال 97 پورتال جامع گردشگری کشور 6 میلیون بازدیدکننده داشت و شاهد بودیم بسیاری از شهرهایی که شناخته شده نبودند در این ایام مورد توجه گردشگران قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین از ابتدای سال، موضوع شهر گردشگر به صورت جدی در حال پیگیری است، شهرداری‌ها و استانداری‌ها بیشترین سهم را در این موضوع دارند و شهرها تلاش می‌کنند با رعایت مختصات شهر گردشگر گواهینامه این بخش را دریافت کنند، اولین نمایشگاه شهر گردشگری هم شهریور امسال برگزار خواهد شد.

مونسان تأکید کرد: طبیعت‌گردی و کمپ‌های گردشگری از دیگر موضوعاتی است که بسیار جدی گرفته شده است. ایجاد این کمپ‌ها در کنار پروژه‌های بزرگ کشاورزی نیز می‌تواند به ورود گردشگر کمک کند، توسعه آموزش از دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته بطوریکه امروز می‌توانیم بگوییم که هتل‌های 5 ستاره ما استانداردها را رعایت می‌کنند البته با جایگاهی که باید داشته باشیم هنوز فاصله داریم و لازم است در این بخش اقدامات بیشتری انجام شود.

وی اظهار کرد: موضوع مرمت، احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از دیگر مواردی است که در سازمان میراث فرهنگی پیگیری می‌شود، این بناهای تاریخی تحتِ نظارت کارشناسان سازمان مرمت می‌شوند و در قالب اقامتگاه یا در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: در حوزه صنایع‌دستی نیز طرح تجاری‌سازی و برندسازی آغاز شده است، همچنین در این بخش موضوع طراحی منطبق با سلیقه مشتری نیز مورد توجه قرار گرفته است. ما به دنبال اجرای برنامه‌هایی برای ارتقای بسته‌بندی صنایع‌دستی و بازاریابی در این بخش هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: معافیت صنعتگران و صادرکنندگان از ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما نیز با پیگیری سازمان میراث فرهنگی انجام شد که این موضوع کمک قابل توجهی به حوزه صنایع‌دستی خواهد کرد، توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی از دیگر برنامه‌های سازمان است ما به دنبال ایجاد حداقل یک بازارچه در هر مرکز استان هستیم، ممنوعیت فروش صنایع‌دستی خارجی در تمام سایت‌های تاریخی کشور نیز از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بزرگترین معضل گردشگری را عدمِ معرفی و تبلیغات داشته‌ها و ظرفیت‌ها دانست و گفت: ما مشکلات جدی در بخش اعتبارات داشته‌ایم، با منابع محدود در نمایشگاه‌ها حضور یافتیم و کشورهای هدف گردشگری را مشخص کردیم تا با منابع محدود امکان معرفی بهتر و استفاده بهینه از منابع را داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امسال اعتبارات ما در حوزه تبلیغات خارجی افزایش چندبرابری داشته است، همچنین راه‌اندازی پورتال جامع گردشگری کشور اقدامی بسیار مناسب برای معرفی و تبلیغات داشته‌ها محسوب می‌شود.

سفرا در پوشش اتفاقات مثبت فرهنگی ایران فعالیت کنند

معاون گردشگری با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های کشور در حوزه گردشگری گفت: ایران از نظر داشته‌های فرهنگی و تاریخی رتبه 10 را در جهان به خود اختصاص داده و گردشگری ما بسیار متنوع است، بنابراین می‌تواند مورد استفاده همه گردشگران قرار گیرد. از نظر ظرفیتی در دنیا بهترین ظرفیت‌ها را داریم که یکی از آنها چهارفصل بودن است.

محمد محب‌خدایی تصریح کرد: در سه ماه اول امسال 30/66 درصد رشد در گردشگری ورودی را شاهد بودیم، این افزایش بیشتر مربوط به گردشگران کشورهای همسایه و مسلمان بوده است.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات خلاقانه در فضاهای مجازی، اعلام دلایل اصلی عدمِ سفر به ایران، پوشش اتفاقات مثبت فرهنگی ایران، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، معرفی افراد فرهنگی موثر، معرفی ظرفیت‌ها به ایرانیان مقیم در کشورهای بازار هدف، تشویق تور اپراتورهای مجازی، بهره‌گیری از دانشجویان فعال برای توسعه گردشگری، معرفی رسانه‌های اثرگذار، معرفی اطلاعات گردشگری ایران در سایت سفارت، اطلاع‌رسانی به موقع رویدادها در کشورهای بازار هدف، فعال‌کردن تور اپراتورها، حضور سفرای کشورمان در رسانه‌های کشورها از جمله پیشنهادهای ما برای سفرای ایران در سایر کشورها است.

معاون صنایع دستی ایران نیز با اشاره به اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی است، گفت: ایران بالاترین آمار شهرهای جهانی صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور ما به گفته رقبا، در حوزه کالای نفیس و فاخر رقابت‌ناپذیر است اما با وجود این ظرفیت‌ها از لحاظ تجاری با آنچه مطلوب است فاصله داریم.

معاون صنایع دستی تصریح کرد: صنایع‌دستی کشور مثال واقعی اقتصاد مقاومتی است، بیش از 295 رشته فعال صنایع‌دستی در کشور وجود دارد و مواد اولیه بومی، مهارت بومی و سرمایه کار بومی از مهمترین مزیت‌های این حوزه است. در حوزه فراملی، افزایش رقم صادراتی صنایع‌دستی با اعتقاد به حفظ بازارهای سنتی و ورود به بازارهای جدید، حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی، ایجاد مراکز فروش دائمی، برگزاری حراج صنایع‌دستی کشور که علاقه‌مندان بسیاری دارد و ایجاد فضایی برای معرفی صنایع‌دستی در سفارتخانه‌ها می‌تواند در صادرات صنایع‌دستی کشور موثر و مفید باشد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی نیز گفت: دیپلماسی فرهنگی از منظر میراث فرهنگی بسیار مهم است، از سفرا می‌خواهیم برای ارتباطات بین موزه‌ای و پژوهشی و ارتباط با کشورهای همسایه برای مرمت آثار تاریخی مساعدت کنند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمادگی لازم را برای برگزاری نمایشگاه‌های دو طرفه دارد. از سویی دیگر ثبت 23 اثر در فهرست میراث جهانی موضوعی بسیار مهم است که امسال ما موفق به ثبت جهانی منظر ساسانی فارس شدیم و ثبت جهانی سایر عناصر ایرانی نیز در دستور کار است.

طالبیان اضافه کرد: اموال فرهنگی موجود در سفارتخانه‌ها نیازمند شناسایی و معرفی است که در این حوزه از سفرا درخواست همکاری داریم تا این آثار دارای شناسنامه شوند و حفاظت از آنها به شکل بهتری انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: تاکنون 4 مورد، استرداد محموله‌های آثار تاریخی مهم انجام شده و در آینده نزدیک شاهد استرداد دو محموله مهم دیگر نیز خواهیم بود و از سفرا تقاضا داریم در این زمینه با سازمان میراث‌فرهنگی همکاری داشته باشند.

در ادامه این نشست سفرای ایران در کشورهای خارجی به بیان نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود پرداختند.

سفیر ایران در عراق با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سلامت و لزوم توجه به این حوزه گفت: سامان‌دهی و نظم‌بخشیدن به حوزه گردشگری سلامت موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سفیر ایران در اندونزی نیز بیان کرد: یکی از مشکلات نمایندگی‌ها در اختیار نداشتن فهرست نمایشگاه‌ها است، در اختیار داشتن فهرست کاملی از نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و آیین‌های کشورمان می‌تواند در جلب و جذب گردشگران موثر باشد.

صناعی سفیر ایران در روسیه با اشاره به لغو روادید گروهی بین دو کشور افزود: امیدواریم این طرح از امسال به درستی اجرای شود، همچنین در مورد هدایای هیأت‌های دولتی تقاضا داریم که از صنایع‌دستی با اصالت و جدید استفاده شود.

وی ادامه داد: ارسال لوح فشرده معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی کشورمان نیز می‌تواند در شناساندن این ظرفیت‌ها موثر باشد، سفارتخانه‌ها با در دست‌ داشتن نمونه‌ای از این بسته‌های تبلیغاتی می‌توانند آنها را در سطح وسیعی به نمایش بگذارند.

شاهرودی سفیر ایران در عمان گفت: تعدیل نرخ صدور روادید برای گردشگرانی که از کشور عمان وارد ایران می‌شوند یکی از درخواست‌های مسئولان کشور عمان است.

سجادیان سفیر ایران در ارمنستان گفت: توجه به آثار تاریخی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه و حفظ و حراست از این آثار یکی از پیشنهادهای مسئولان فرهنگی کشور ارمنستان است، همچنین برگزاری کارگاه‌های مشترک صنایع‌دستی از دیگر مواردی است که می‌تواند بین ایران و ارمنستان شکل بگیرد.

جلالی نماینده ایران در یونسکو در این نشست اظهار کرد: آثار تمدنی ایران در حفظ امنیت ملی کشور موثر است همه مقامات باید به حوزه میراث فرهنگی که معرف شخصیت و تمدن ایران است به سازمان میراث‌فرهنگی کمک کنند.

علایی سفیر ایران در ونزوئلا تصریح کرد: معرفی جاذبه‌های ایران بخشی از دیپلماسی ایران است، باید در بسته‌های تبلیغاتی معرفی ایران، از زبان‌های استفاده شود، همچنین طراحی بسته‌بندی جدید در صنایع‌دستی و قابل حمل کردن آن از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

جهانگیری سفیر ایران در هلند گفت: معرفی ایران و برگزاری هفته‌های فرهنگی باعث کاهش ایران‌هراسی می‌شود، در حوزه صنایع‌دستی حمایت‌های معنوی صورت گرفته است و در حوزه گردشگری کارهای بسیاری انجام شده اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله داریم، باید در کشورمان علاوه بر توسعه گردشگری بر حفظ شرایط زیست‌محیطی تأکید داشته باشیم چراکه بسیاری از گردشگران برای دیدن همین شرایط خاص به ایران سفر می‌کنند.

بهرامی سفیر کشورمان در امارات متحده عربی گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی برای معرفی صنایع‌دستی و صنایع فرهنگی ایران در این کشور می‌تواند در جلب و جذب گردشگر و صادرات صنایع‌دستی مفید باشد.

همچنین سفیر ایران در چین با اشاره به اهمیت این کشور در حوزه گردشگری گفت: چین یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده توریست در جهان است و به همین دلیل باید بیش از پیش به این کشور توجه کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه این نسشت در پاسخ به مسائلی که از سوی سفرا مطرح شد، گفت: خوشبختانه امسال نیز ثبت جهانی یک اثر را در فهرست یونسکو داشتیم و با توجه به اینکه هر کشور سالیانه یک سهمیه دارد، آثار بسیاری در نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: متأسفانه در حوزه گردشگری سلامت دلالان اختلال ایجاد می‌کردند که با تشکیل کمیته‌ای با مشارکت سازمان میراث‌ فرهنگی و وزارت بهداشت و درمان در حال سامان‌دهی و نظم‌دهی به این بخش هستیم، به این توافق رسیده‌ایم که تا زمان تحویل به بیمارستان وظایف بر عهده سازمان باشد و پس از آن را وزارت بهداشت بر عهده بگیرد، امیدواریم با این روند، حوزه گردشگری سلامت به رشد و رونق بیشتری برسد.

مونسان تصریح کرد: متأسفانه در گدشته فهرستی از نمایشگاه‌ها وجود نداشت و امکان برنامه‌ریزی در این حوزه نیز ممکن نبود، اما امسال تقویم گردشگری کشور تهیه شده است و در دسترس قرار می‌گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری در مورد شکایات گردشگران ایرانی ادامه داد: امکانی فراهم خواهد شد تا گردشگران ایران در خارج کشور در صورت برخورد با هرگونه مشکلی بتوانند شکایت خود را آنلاین مطرح کنند و آنلاین نیز پاسخ بگیرند، این فرآیند در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

مونسان در مورد هدایای تکراری هیأت‌های دولتی ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، تصریح کرد: 300 رشته صنایع‌دستی در کشور ما وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، معاونت صنایع‌دستی ما آمادگی دارد تا صنایع‌دستی دارای اصالت و باکیفیت را در اختیار هیأت‌های دولتی قرار دهد.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: از سفرا می‌خواهیم که دفاتر بزرگ و فعال خدمات گردشگری کشورهای محل مأموریت خود را شناسایی کنند تا با برگزاری تور آشناسازی، زمینه افزایش گردشگران ورودی به کشور را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: تهیه بروشور و بسته تبلیغاتی به چند زبان موضوع مهمی است و سازمان میراث‌فرهنگی آن را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: سفرا باید در موضوع تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌ها مشارکت و همکاری داشته باشند، همچنین برگزاری موزه‌های مشترک که در دیپلماسی عمومی کشورمان موثر و مفید است از دیگر مواردی به شمار می‌رود که سفرا می‌توانند به ایجاد بسترهای لازم آن کمک کنند. در نوروز امسال نمایشگاه موزه لوور در موزه ملی ایران برگزار شد که بازتاب‌های بسیار مثبتی داشت، در حال حاضر نیز در حال مذاکره برای برگزاری نمایشگاه مشترک آثار تاریخی با کشور هلند هستیم.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور از دیگر مواردی است که با همراهی سفرا محقق می‌شود، چراکه دولت حمایت‌های خوبی در این بخش دارد و فرآیند سرمایه‌گذاری برای این افراد بدون مشکل خواهد بود.

مونسان تأکید کرد: از سفارتخانه‌ها می‌خواهیم تا لیست اموال فرهنگی خود را برای ثبت در سامانه ملی اعلام کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: اعطای نمایندگی به افراد صاحب صلاحیت امکان دارد چرا که این نمایندگی‌ها در جلب و جذب گردشگران و معرفی ایران نقش موثری دارند، ما آمادگی داریم تا در صورت تأیید صلاحیت این نمایندگی‌ها تفویض اختیار داشته باشیم تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید