جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیامتیاز کم شرکت‌های دولتی در شاخص ارزیابی توان اجرا 

امتیاز کم شرکت‌های دولتی در شاخص ارزیابی توان اجرا 

اول خرداد ماه، روز ملی بهره وری است؛ روزی که  میزان کارایی و بهبود عملکرد شرکت‌های ایرانی بررسی و اعلام می‌شود. جشنواره ملی بهره وری یکی از مهمترین رویدادهایی است که در این روز برگزار می‌شود. این رویداد  برای نهمین  سال ابتدای خرداد 97 با حضور و مشارکت فعالان اقتصادی، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی این روز را در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گرامی داشت.

هدف اصلی جشنواره ملی بهره وری، اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری در کشور و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و در عین حال  قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی به طور سالانه  است که با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می شود.

در هر دوره این جشنواره سازمان ها در ۵ رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه ملی بهترین محل برای کار و مسابقه ملی برترین توان اجرا با یکدیگر به رقابت می پردازند و بر خلاف بسیاری از رویدادها، جایزه‌ای با پرداخت هزینه به کسی اعطا نمی‌شود؛چرا که بیش از ۶۰۰۰ نفر از متخصصین کشور عضو شبکه داوری جشنواره ملی بهره وری  هستند.

فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارایه لوح های تقدیر به برترین ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع ۵ رویداد، تندیس ملی بهره وری نیز اعطا می شود. در این خصوص گزیده ای از سخنرانی های این رویداد و اعلام اسامی برندگان نهمین دوره جشنواره را در ادامه می خوانید:

 

کل اقتصاد در حال اتلاف منابع کشور

بر اساس این گزارش، فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری در این  مراسم یکی از سخنرانان اصلی بود و ابتدای سخنانش با اشاره به اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه گفت:  قرار بود یک سوم از رشد اقتصادی کشور از طریق ارتقای بهره‌وری محقق شود اما بنا به اظهار نهادهایی که متولی ارایه آمار کلان در کشور هستند این هدف محقق نشده است .

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات اقتصاد‌دانان، نرخ رشد بهره‌وری در طی سالیان گذشته در درازمدت فاصله معناداری با صفر نداشته است و این موضوع به این معنا است که گویا قرار نیست ما از سرمایه‌گذاری‌های جدید و منابع نفتی موجود در کشور بهتر استفاده نماییم و هر ساله در مجموع کل اقتصاد در اتلاف منابع در کشور توانمند‌تر می‌شویم.

وی افزود: با بررسی وضعیت ساختار اقتصادی در کشور مشاهده می‌شود که ۸۵  درصد از اقتصاد کشور دولتی و یا شبه دولتی است. در ایران ۸ میلیون نفر، به عنوان کارمند و شاغل بخش‌ دولتی، به صورت ثابت از دولت حقوق دریافت می‌کنند. این افراد با هر سطح از عملکرد و توانایی، بدون آنکه سیستم اثربخشی برای تشویق و تنبیه و ترغیب آنها به اجرای بهتر وظایف وجود داشته باشد، حقوق دریافت می‌کنند و این امر بهره‌وری آنها را کاهش می‌دهد.

 

راهی برای ارتقای بهره‌وری

شکر خدایی تاکید کرد: این بی‌انگیزگی فقط مختص کارکنان بخش دولتی و شبه دولتی نیست و شامل حال مدیران این بخش نیز می‌شود چرا که تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که در بخش دولتی تعداد موارد سمت‌های حساس مدیریتی که به دلیل ارتباطات و بدون دانش و تجربه کافی بوده بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد: راه اندازی سیستم‌های اثربخش در پرداخت پاداش‌های بهره‌وری در سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی و پرهیز از سیاسی‌کاری در این سازمان‌ها، خصوصی‌سازی واقعی در کشور، جلوگیری از رانت‌های اقتصادی و افزایش فضای رقابتی در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌تواند راه‌هایی برای ارتقای بهره‌وری در اقتصاد کشور باشد.

شاخص پایین دستمزد کارکنان در ایران

فرشید شکرخدایی گفت: در جشنواره ملی بهره وری 800 شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته اند، این شرکت ها در برخی شاخص ها همچون بنچ مارکت و توان اجرا امتیازها پایینی کسب کردند. همچنین در بخش کار تیمی و رضایت کارکنان شاخص ها ضعیفی بدست آمد.

دبیر جشنواره ملی بهره وری در اتاق بازرگانی ایران گفت: شاخص اجرا در ایران و دیگر کشورهای دنیا همواره چالش برانگیز بوده و در ارزیابی آن عواملی که مانع اجرای پروژه هست تعیین می شود. در این ارزیابی بهترین شرکت ایرانی امتیاز 60 را گرفت که رتبه بالایی نیست و در دنیا شاخص شرکت ها در توان اجرای بالا 70 است و بهترین ها در دنیا شاخص 85 کسب کرده اند. شرکت های دولتی ایران در شاخص ارزیابی توان اجرا امتیاز بیشتر از 20 نتوانسته اند کسب کنند و این نشان می دهد شرکت های دولتی با وجود بودجه، دستورالعمل و…توان اجرایی پایینی دارند.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی شرکت ها در زمینه کار تیمی امتیاز 68 درصد بدست آمد و افزود: شاخص ها شرکت ها از نظر رضایت پرداخت حقوق به کارکنان امتیاز 54 را بدست آمد و این نشان می دهد رضایت کارکنان در ایران پایین است.

 

بهره وری در ایران صفر بود

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هم در این جشنواره با اشاره به اینکه در برنامه های توسعه یک سوم رشد اقتصادی هدفگذاری شده از طریق بهره وری پیش بینی شده است تصریح کرد: هیچگاه این میزان رشد اقتصادی از طریق بهره وری محقق نشده است و همواره بهره وری در ایران صفر بوده است.

به گفته وی، در ۵۰سال گذشته شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در ایران به‌طور تقریبی صفر بوده اما از ابتدای انقلاب تاکنون دست‌کم در برنامه‌های توسعه‌ای شاهد این هستیم که زمان تهیه و تدوین برنامه‌ها دولت پیشنهاد می‌دهد و مجلس هم تصویب می‌کند که یک‌سوم رشد اقتصادی را از محل افزایش بهره‌وری تامین کنیم اما حتی ذره‌ای هم به این هدفگذاری نزدیک نمی‌شویم.

وی افزود: کی قرار است تجدید‌نظری درباره این موضوع داشته باشیم یا چه زمانی این مسئله را ریشه‌یابی می‌کنیم، ‌اینکه دلیل تحقق نیافتن این هدف چه بوده است تا در دوره‌های بعدی واقع‌بینانه‌تر در این‌باره تصمیم بگیریم و هدفگذاری کنیم.

 

بحران آب  و بهبود راندمان

سلاح ورزی  با تاکید بر اینکه در حال حاضر با بحران آب مواجه هستیم اظهار کرد: این بحران ناشی از مصرف بی رویه و بدون بهره وری آب در بخش کشاورزی است، با این حال در برنامه ها کشور هیچگونه پیشنهادی برای ایجاد بهره وری و بهبود راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی نداشته ایم.

وی تاکید کرد: سیاست های تدوین شده برای حمایت از کالای ایرانی در دو ماه گذشته تنها برای اجبار و دادن امتیاز به خرید کالای ایران بوده و دولت و مجلس هیچ سیاستی برای ایجاد رقابت پذیری و بهره وری نداشته اند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم جشنواره ملی بهره وری با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی سیاست های تولیدی موثر نبوده اظهار کرد: مگر می شود حمایت از کالای ایرانی از مسیری غیر از ایجاد بهره وری و رقابت پذیری به وجود آید. در دو ماه گذشته همه نوع جلسه ای برای حمایت از کالای ایرانی در دولت و مجلس برگزار شد اما به رقابت پذیری پرداخته نشد و تنها به سیاست های اجبار خرید یا امتیاز داد برای خرید کالای ایرانی بود که سیاستی برای بهبود فضای کسب و کار یا بهره وری دنبال نداشته است.

 

 

برندگان نهمین دوره مسابقه‌های جشنواره ملی بهره‌وری

در ادامه این مراسم هم جشن اختتامیه نهمین دوره جشنواره ملی بهره وری در اتاق بازرگانی ایران به معرفی  برترین شرکت جشنواره رسید و شرکت هولدینگ توسعه معادن روی ایران، معرفی شد.در اختتامیه جشنواره ملی بهره وری این شرکت حائز دریافت تندیس جشنواره شد.این شرکت بعد از دو سال (که هیچ شرکتی حائز دریافت این جایزه نشده بود) توانست با رای هیات داوران جشنواره تنها شرکتی باشد که این تندیس را بدست آورد.

۱۰ شرکت هم  در مسابقه ملی تجربه های موفق تقدیرنامه دریافت و ۲شرکت سپاس نامه مسابقه ملی تجربه‌های موفق را  بدست آوردند. لوح مسابقه بهترین محل برای کار هم به دوشرکت و سپاسنامه این بخش هم به دو شرکت دیگرتعلق گرفت.

بر پایه این گزارش، سپاس نامه مسابقه برترین توان اجرا  نیز برای اولین بار در سومین دوره برگزاری این مسابقه، به دو شرکت برتر اعطا شد. لیست برترین های نهمین دوره جشنواره ملی بهره وری را در ادامه می خوانید:

تنها برنده تندیس نهمین دوره جشنواره ملی بهره وری  در خرداد ۹۷

هولدینگ توسعه معادن روی ایران

 

تقدیرنامه مسابقه ملی تجربه های موفق

-شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا(پارس)(ارایه و پیاده سازی روش جدید برای تعویض بیرینگ و شفت اصلی توربین باد)

-بانک انصار(پیاده سازی و اجرای مدل پیش بینی ریزش مشتریان)

-شرکت تجارت الکترونیک پارسیان( درگاه پرداخت واسط موبایلی پارسیان)

-هولدینگ توسعه معادن روی ایران(شرکت ذوب و روی بافق) -بهینه سازی تجهیزات واحد تولید اسید سولفوریک

-بانک کشاورزی( استقرارمدیریت چرخه بهره وری و مدیریت ارتباط با مشتریان)

-هولدینگ توسعه معادن روی ایران(شرکت ملی سرب و روی ایران) استفاده از خاک معدنی فلوئوردار برای تولید ورق روی

-گروه خودروسازی سایپا(طراحی و ساخت قالبهای تقویت آستر دربهای جانبی خودروی کوئیک)

-شرکت معدنی و صنعتی گل گهر(بهینه سازی تیکنرهای باطله خطوط ۵ و۶ و۷)

-شرکت امداد خودرو ایران(طراحی، تکوین و پیاده سازی خدمت نوین امداد پلاس)

-شرکت نفت پارس (CMMS – سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری و تعمیرات)

 

سپاس نامه مسابقه ملی تجربه های موفق

-صنایع بهداشتی ساینا(بازاریابی وافزایش فروش داخلی)

-شرکت کالسیمین(بازیافت روی از کیک های باطله و تبدیل آن به هیدروکسید روی BZS)

 

لوح بهترین محل برای کار

-آریا رسانه تدبیر- گروه شرکت های شاتل

-تعاونی اعتبار کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو

 

سپاس نامه بهترین محل برای کار

-صنایع بهداشتی ساینا

-هولدینگ توسعه معادن روی ایران

 

سپاس نامه برترین توان اجرا

-نفت پارس

-هولدینگ توسعه معادن روی ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید