شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیكیك اقتصاد ایران بزرگ شود؛هركسی سهم نخواهد!

كیك اقتصاد ایران بزرگ شود؛هركسی سهم نخواهد!

«اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی بخش خصوصی به دولت است»؛ این تعبیری است که عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی از اقتصاد مقاومتی دارد و معتقد است که باید حداقل میزان وابستگی به دولت شکل گیرد تا بخش خصوصی درخواست كمك از دولت نکند و حتی با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.

به گزارش رتبه انلاین، این نگاه موضوعی است که برداشت وزیر راه و شهرسازی از اقتصاد مقاومتی است و می تواند راهگشای برخی از بخش هایی شود که در این سالها مدیریتش را بر عهده دارد. در ادامه گزیده ای از دیدگاه های او را می خوانید :

 

دوام کارکرد اقتصاد در تکانه ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است، یعنی بخش خصوصی نه تنها درخواست كمك از دولت نکند بلكه با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.

وی ادامه داد: آنچه از طرف مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی مورد تایید است دوام کارکرد اقتصاد در برابر تكانه‌های داخلی و بین‌المللی است. تاكید ایشان در جزئیات هم بر بهره‌وری، ارتقای توان تولید ملی، رقابت‌پذیری و حضور بخش خصوصی است.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: حالا اگر می‌خواهیم به هر یك از این جزئیات ورود پیدا كنیم باید صاحب یك اقتصاد حرفه‌ای و تولیدی با قدرت رقابت‌پذیری و حداكثر بهره‌وری بر مبنای فعالیت‌های بخش خصوصی باشیم.

 

اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی

آخوندی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است. یعنی سرانجام باید روزی برسد كه بخش خصوصی نه تنها درخواست كمك از دولت نداشته باشد بلكه با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.

این مقام مسئول با بیان اینكه بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی نكته حائز اهمیتی است گفت: باید میزان وابستگی به یارانه به حداقل و قدرت رقابتی به حداكثر برسد. این در حالی است كه برخی تعریف معكوس از اقتصاد مقاومتی دارند و فكر می‌كنند باید جلوی واردات را بگیریم و برای تولید یارانه دهیم،‌ در حالی كه این برداشت با هیچ یك از ۱۶ اصل اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

وی تاكید كرد: از تمام شما مدیران درخواست دارم به دنبال اقتصاد رقابتی باشید و قبول كنید كه باید برای گرفتن سهم جهانی خود به رقابتی كردن محصول خود بیاندیشیم.

 

رفع عدم تعادل‌های منطقه

وزير راه و شهرسازی گفت: یكی از كارهایی كه باید در اقتصاد مقاومتی انجام دهیم بحث رفع عدم تعادل‌های منطقه است. برهمین اساس تاكید دارم كه حتما باید بنادر قدیمی‌تر نیز فعال شود و به بنادری مثل جاسك، میناب، تیاپ، سیریك و بندر لنگه توجه شود.

وی‌ با تاكید براینكه نهایتا مهم‌ترین انتظار ما از استان هرمزگان توسعه صادرات در تمام بخش‌ها است گفت: این استان به عنوان استانی برای سكوی صادرات معرفی می‌شود و می‌تواند نقش عمده‌ای در این باره داشته باشد. برهمین اساس پیشنهاد می‌كنم كه كارگروهی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای چگونگی افزایش صادرات ایجاد شود و اگر هم وجود دارد فعال‌تر شود و راه‌حل‌های خودرا به ما ارائه دهد.

وی با بیان اینكه پایبند به اصول اقتصاد مقاومتی هستیم، گفت: این را هم تاكید می‌كنم كه چگونه با اقتصادی مقاومتی می‌توان در حوزه بین‌المللی ورود و ظهور داشته باشیم. باید سهم خود را از بازار رقابت جهانی به دست بیاوریم و كیك اقتصاد ایران را بزرگ كنیم نه اینكه هركسی بخواهد تنها سهمی از كیك موجود را به خود اختصاص دهد.

 

افزایش بهره وری

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی مقام معظم رهبری تصریح کرد: بر اساس این سیاست ها کلیدی ترین نکته، افزایش بهره وری بازنگری فرایند ها در بخش های مختلف است.

 

او  با اشاره به اینکه اصلی ترین بحث، کارایی فرایندهای انجام ماموریت در سازمان ها و شرکت های تابعه است، اظهار کرد: در طرح مدیریت ارتباط با شهروندان شبکه ای ایجاد شده است که مرحله به مرحله فرایندها دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش رضایت شهروندان مهمترین نتیجه ای است که از بازنگری فرایند ها انجام امور باید به دست آید. همچنین فرایندها از منظر کارایی برای شهروندان باید بازنگری شود.

وی تاکید کرد: یکی از محورهای اصلی ارتباط با شهروندان از طریق فناوری اطلاعات است که باید یکپارچگی بین فرایندها و استفاده از فناوری اطلاعات دیده شود.

آخوندی اظهار کرد: بهره وری به معنای رضایتمندی و رفاه شهروندان است و باید در مدیریت ارتباط با شهروندان این موضوع لحاظ و باید در این سیستم امکان دسترسی به اطلاعات مشترک فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ایجاد نظام حاکمیت و یکپارچگی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اصلی ترین ماهیت تحول در یکپارچگی، تولید اطلاعات با محوریت انسان از جمله شهروندان و مدیران و اعضای جامعه است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا وقتی که رفتار سازمانی ما تغییر نکند یکپارچگی صورت نمی گیرد و یکپارچگی باید با فرایند تدریجی استقرار و شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید