پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهسرمقالهریشه یک ناکامی

ریشه یک ناکامی

محسن_جلالپور

يكي از درس‌های خوبي كه از یک کارآفرین آموخته‌ام تجربه مرحوم همايون صنعتي‌زاده است. ایشان معتقد بود اگر دنبال كسب و كار هستيد، مي‌توانيد به تجارت و خريد و فروش رو بیاورید و مجموعه اي را ايجاد کنید اما اگر دنبال كارآفريني هستيد، بايد نقش محوری ایفا کنید و بستری بسازید تا ديگران حول اين محور بتوانند كسب و كاري براي خود ایجاد كنند.


بهترین مصداق هم کاری بود که ایشان در منطقه لاله‌زار کرمان انجام داد. در منطقه‌اي كه هيچ‌کس فکرش را نمی‌کرد، كارخانه اسانس گل و روغن و گلاب‌گيري ایجاد کرد تا همه اهالي با اطمينان خاطربه كشت گل محمدي بپردازند.
به تأسي ازاين ديدگاه، دو سال پيش طرحي را در جيرفت با مجموعه‌اي ازهمكاران آغاز كرديم كه احتمالا در آینده می‌تواند بستر شکل‌گیری کسب وکارهای زیادی در این منطقه باشد.

وقتی روابط ترکیه و روسیه به سردی گرایید،فرصت بی‌نظیری برای بخش کشاورزی ایران به‌وجود آمد تا در کشوری به وسعت روسیه بازارگشایی کنند. همین طور وقتی روابط عربستان و قطر دچار مشکل شد، انتظار این بود که محصولات ایرانی بازار قطر را تسخیر کنند. اما به دلایل زیاد، این اتفاق رخ نداد. یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی ما در بازارهای جهانی، ناتوانی در تجمیع محصولات و بی‌توجهی به استانداردها و بسته‌بندی کالای صادراتی است.
پايانه جمع‌آوري و بسته‌بندي محصولات گلخانه‌اي استان کرمان كه در شهرك صنعتي جيرفت آغاز شده، احتمالا می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند. اين پايانه قادر است چيزي درحدود60 هزارتن محصولات گلخانه‌اي و مركبات منطقه را پس از جداسازی و بسته‌بندي، آماده صادرات کند.

مسلما وجود چنين مركزي با چنين ظرفيتي اطمينان لازم را به اهالي منطقه خواهد داد تا با روي آوردن به كشت گلخانه‌‎اي نسبت به توليد محصول استاندارد و مناسب برای بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند. محاسبات نشان می‌دهد که تغییر روش کشاورزان منطقه در کاشت و برداشت محصول، می‌تواند مصرف آب را به میزان قابل توجهی‏ کاهش داده و همین‌طور ارزآوري قابل توجهي براي استان و كشور داشته باشد. برآورد کرده‌ایم که رو آوردن کشاورزان جیرفت به کشت گلخانه‌ای می‌تواند در هرهکتار، برای 14 نفر شغل ایجاد کند.

قطعا چنین طرح‌هایی باید در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های مازندران،آذربایجان،گیلان و خوزستان اجرایی شود. باید به کشورهایی که می‌خواهیم به آنها محصولات کشاورزی صادر کنیم، تضمین بدهیم که می‌توانیم به مقدار مشخص، کالای استاندارد و با بسته‌بندی مناسب صادر کنیم. در این صورت حاضر می‌شوند با ما مذاکره کنند.

منبع:کانال اکونومیست فارسی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید