سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدلایل افت رتبه صادراتی ایران

دلایل افت رتبه صادراتی ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هزینه‌های داخلی تحمیلی به بنگاه‌های تولیدی، هزینه صادراتی را افزایش داده که به موازات آن افت شاخص‌های رقابتی و رتبه تجارت جهانی را به همراه داشته است.

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار رتبه آنلاین با انتقاد از اینکه کالاهای داخلی جنبه رقابتی را ندارند،‌ گفت: متاسفانه رقابتی‌نبودن قیمت، کیفیت کالا و بازاریابی جزو مهم‌ترین دغدغه‌های صادراتی ایران بوده زیرا عواملی همچون مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه، تامین‌اجتماعی، حمل‌ونقل، بنادر و… هزینه تولید داخلی را در مقایسه با سایر رقبا به شدت بالا می برد.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که دولت برای افزایش حجم و درآمدهای صادراتی می‌تواند انجام دهد، تغییر و تحولات اساسی بر سر راه هزینه‌های تولیدات صادرات‌گرا است تا شرایط رقابتی برای بنگاه‌های اقتصادی با تغییرات جدی روبه‌رو شود.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی تاکید کرد: رشد فناوری و تکنولوژی در تولیدات جهانی، باعث افت شدید کیفیت کالاهای ایرانی شده و اگر همراستا با علم‌روز و فناوری‌های جدید بروزرسانی بنگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار نگیرد، نمی توانیم پاسخگوی بازار بین‌المللی باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه مزیت انرژی، چندان سودآوری در اقتصاد ندارد، تاکید کرد: در گذشته مزیت‌های اقتصادی ایران در بخش انرژی می‌توانست رتبه اقتصادی ایران را بهبود بخشد اما امروز تکیه بر این روش، راهکاری برای توسعه اقتصاد نیست چراکه تقاضای بازار به سمت تولید محصولات و خدمات جدید و خوش آتیه با تکیه بر فناوری، آی‌تی و ظرفیت‌های نیروی انسانی حرکت کرد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید