سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیشایعات دلچسب از عرضه متفاوت مسکن در بورس

شایعات دلچسب از عرضه متفاوت مسکن در بورس

یک کارشناس اقتصاد بیان کرد: بزودی باید شاهد حضور صندوق های تامین مسکن در در قالب ETF باشیم که سبک و سیاق های آن متفاوت خواهد بود و دست مدیران این صندوق ها در تامین مالی بازتر خواهد بود.

موضوع عرضه مسکن در بورس کالا با هدف تامین پایدار بخش مسکن از مدت ها پیش مطرح بوده تا اینکه در ۲۹ مرداد ۹۹ این عرضه در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران آغاز شد.

نخستین عرضه، متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس بود که این شرکت، یک باب واحد تجاری را با قیمت پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال به فروش رساند تا پرونده ای جدید در معاملات بازار سرمایه کشور باز شود اما متاسفانه آنچنان که باید از عرضه مسکن در بورس استقبال نشد حجم معاملات مسکن در بورس کالا پایین است اما حجم معاملات مسکن در بازار آزاد نیز بسیار کمتر از آمارهای ارائه شده است زیرا مسکن بین دلالان و واگذار می‌شود و این واگذاری به نوعی درون سازمانی است.

    اما پیش بینی ها بر این بود که وقتی بورس مسکن راه‌اندازی شود جذابیت برای سهامداران ایجاد اما بورس مسکن علاوه بر اینکه جذابیت ندارد دافعه نیز دارد! مشکل اصلی عرضه مسکن در بورس کالا شفافیت است زیرا بسیاری از معاملات مسکن با تغییر قیمت کارشناسی همراه است و خیلی از معامله کنندگان املاک تملیکی بانک‌ها نمی‌خواهند در بازار شفاف معامله کنند.

    اگر امروز نیز رینگ صنعتی بورس کالا با حجم معاملات بالا دنبال می‌شود به این دلیل است که به صورت دستوری فقط در بورس کالا عرضه می‌شود اما نباید این موضوع را فراموش کرد که بورس وابستگی شدید به تورم دارد و رشد تورمی سبب رونق بورس می شود در همین رابطه ما در گسترش نیوز با یک کارشناس اقتصاد به گفنتگو پرداختیم و نظر وی را درباره ایم موضوع پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

    علی حیدری کارشناس اقتصاد درباره علت عدم استقبال عرضه مسکن در بورس کالا گفت: بازار مسکن تقریبا همان شفافیتی را داردکه بازار بورس دارد اما در فضای جداگانه و سبک و سیاق متفاوت،‌ اما اینکه چرا عرضه آن در بورس موفق نشد،‌ به علت الویت هایی است که در رشد تورم تاثیر دارد، مسکن آخرین گزینه ای است که به سبب تورم رشد می کند و رشد دیرهنگامی دارد و یکی از عوامل تاثیر گذار در عدم اقبال از عرضه مسکن در بورس، رشد دیر هنگام بازار املاک است.

    صندوق سرمایه گذاری مسکن شایعه یا واقعیت؟

    وی ادامه داد: اصول معامله در بازاری همانند بازار سهام برپایه معامله بر سهم های صادرات محور هستند اما سفته بازها سهم های بی نام و نشان را معامله می کنند سهامd همانند ساختمانی ها و بیمه ها که معروف هستند به سهم های پیرمردی، زیرا که به مرور رشد می کنند و آنچنان که باید و شاید بازخورد خوبی ندارند.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنده شایعاتی شنیده ام،مبنی بر اینکه قرار است ‌صندوق های سرمایه گذاری مسکنی در قالب ETF بیاید که صرفا ملزم به تامین هزینه در حوزه مسکن نباشند بلکه بتوانند از راه های دیگر تامین مالی انجام دهند،‌ در نتیجه دست این صندوق ها باز خواهد بود که آورده های خودشان را در قالب فروش مسکن، مستغلات، اجاره و.. تامین کنند. بزودی باید شاهد حضور صندوق های تامین مسکن در در قالب ETF باشیم که سبک و سیاق های آن متفاوت خواهد بود و دست مدیران این صندوق ها در تامین مالی بازتر خواهد بود.

    مردم به ناچار در بورس سرمایه گذاری کردند

    حیدری در پایان درباره آینده طرح فروش متری مسکن در بازار بورس کالا اظهار کرد: کلیات این طرح بر روی کاغذ موفق خواهد بود اما در جزییات موفق نخواهد شد. زیرا عاملی که بازار سهام را تکان می دهد تورم است و اکنون یک رکود تورمی در کشور داریم که تبدیل شده است به کمای تورمی ضمن اینکه بازار سرمایه را تورم تکان می دهد، حال اگر تورم در بازار مسکن ایجاد شود،فروش متری مسکن در بورس رونق خواهد گرفت اما در کل ایده فروش متری مسکن در بورس را عده ای کارشناس بازار سرمایه برای بهبود روند بازار مطرح کردند. اما غافل از این موضوع بودند که مردم به ناچار و برای جلوگیری از سوخت سرمایه وارد بازار سهام شده بودند و کارشناسان با مطرح کردن این ایده فراموش کردند که در انتهای اوج تورم این ایده مطرح شد و درنتیجه استقبال آنچنانی از آن نشد.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید