سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز (چهارشنبه) در نشستی با فعالان بازار سرمایه به شرح راهبردهای خود برای رفع معضلات بازار بورس و سرمایه پرداخت و گفت: موضوعات بازار سرمایه بسیار متنوع است و در قبال فعالان بازار سرمایه مثل کسی هستم که از حاشیه به متن نگاه‌ می‌کند.

وی افزود:در پرونده های مالی مثل پدیده و موسسات مالی و اعتباری شاهد چنین اتفاقاتی بودیم، مردم به سمت بازار سرمایه سرازیر شدند؛ در این شرایط عده ای اخطار دادند، برخی تماشاگر بودند و گروهی مردم را تشویق کردند. بعد موضوع به یک مشکل تبدیل شده و مردم بی پناه ماندند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ما به هر جا سرک می کشیم موضوع همان حکمرانی بد و سو عملکرد است. فرماندهی غیر دقیق، عدم یکپارچگی و عدم سیاست گذاری های با ثبات،مجموعه این مولفه ها در حوزه های متفاوت باعث ناکارآمدی شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دلیل مشکلات این است که علمی رفتار نمی کنیم درحالیکه باید در مسائل مختلف بر اساس نگرش علمی پیش برویم و با حکم عقلا و اجماع نخبگان بر اساس دلایل متقن کارها را پیش ببریم.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری سعی من بر این بود این مفهوم را به عرصه بیاورم که ما باید حکمرانی و روش اداره کشور را اصلاح کنیم وگرنه مثل همه دوستان دیگر برنامه مسکن و مسائل این چنینی دارم.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: امروز چهار بازار در کشور داریم؛ بازاهای مالی، پولی، سرمایه و بیمه های اجتماعی که هرکدام به صورت منفرد و مستقل مدیریت می شوند. در اصلاح روش حکمرانی باید یک فرمانده، مدیریت اجرا را برعهده گرفته و یک شورا برای مجموعه بازار تصمیم بگیرد چون این بازارها روی هم تاثیر و تاثر دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید تکلیف خودمان را با بانک‌ مرکزی و نظام بانکی مشخص کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: مالکیت موضوعی جدی در نظام پولی است، باید تصمیم گیری و برای مدیریت آن سیاست گذاری انجام شود. باید تعیین تکلیف شود، که بازار بورس خصوصی باشد یا دولتی ؟ چه کسی بر آن نظارت و سیاست گذاری کند؟

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: سرمایه گذار همیشه دنبال سود بیشتر بوده، به خصوص در کشور ما که تورم وجود دارد و پول نقد در اولویت است. سرمایه گذار در این شرایط ترجیح می‌دهد پولش را به گونه ای در بازار ببرد که هم نقد باشد و هم نقد نباشد، تا هرجا احساس خطر کرد بتواند پولش را نقد کند.

وی افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم، اصلاح این بی ثباتی ها و معضلات است که آنها را باید در جمع ‌های تخصصی حل کرد، چرا که مردم با مسائل روزمره و معیشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر با آنها در این باره صحبت کنیم می پرسند یارانه چقدر شده است، در صورتی که ریشه اصلی مشکلات همین مسائل ساختاری هستند که باید حل و اصلاح شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر ثبات به بازار برگردد تولید کننده می تواند در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را ادامه دهد از این رو برای ایجاد این ثبات در مدلی که با مطالعات آن را خلق کردیم، لایه بندی حاکمیت و پاسخگویی به مردم را مدنظر قرار داده ایم و لایه بندی حاکمیت به معنای جدا کردن ذی نفعان است.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: شورای عالی بورس باید نهادی کاملا مردمی باشد و باز هم باید ناظری مردمی فعالیت آن را کنترل کند. علاوه بر این اگر نیمی از فعالان بازار بگویند مصوبه ای را قبول نداریم و درخواست دادند، مصوبه باید باطل شود. در این صورت، روندی مردمی و قابل کنترل ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: در روش استفاده از ذی‌نفعان برای سیاست گذاری، اجرا و نظارت، طبیعتا سطح پاسخگویی نیز بالا خواهد رفت و خودکنترلی محقق می شود و دولت صرفا تنظیم کننده مقررات خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه به دنبال اصلاح فرماندهی دولت هستیم، گفت: آنجایی که مربوط به مسائلی غیر مربوط به حاکمیت است باید به مردم واگذار شود، اما آنچه در کلام به سرعت بیان می شود از نظر اجرایی نیازمند مقدمات، گفتمان سازی و ایجاد سواد است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: سطح آگاهی و سواد باید افزایش پیدا کند، سواد نه به معنای خواندن و نوشتن، بلکه سطح سواد حقوقی، مالی، در مردم باید بالا برود و این به علت عدم گفتگوی مداوم با آنهاست.

وی تصریح کرد: برنامه ای که در دولت سلام تحت عنوان «دولت مردم» تدوین کرده ایم، شروطی دارد دارد. شفافیت، گفتگو، عدم انحصار و مبارزه با رانت، تقویت رشد و پاسخگویی شروط مبنایی دولت سلام هستند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برای بازار سرمایه هم باید به صورت ضربتی مشکلاتی که اتفاق افتاده را حل کنیم و هم به صورت بلند مدت به اصلاح آن بپردازیم. ما می‌خواهیم بگوییم دوران اینکه افرادی بزنند و در بروند تمام شده است و اگر کسی بخواهد از بازار سواستفاده کند به سراغش خواهیم رفت، رهایش نمی کنیم و رفتارش را تنظیم خواهیم کرد.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: این اقدامات، پیشگیرانه است و پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. این گفتمان نشان می دهد قاطعیتی وجود دارد و فرصت سو استفاده فراهم نخواهد شد و اگر سو استفاده پیش آمد کسانی هستند که برخورد لازمه را انجام دهند.

وی با تاکید بر اهمیت اصلاحات نهادی، افزود: اگر مسئله رقابت و عدم انحصار در کشور را حل کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. باید به سمتی برویم که بازار رقابتی هم در داخل ایجاد شود و هم در منطقه بازار توسعه پیدا کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علاوه بر آنها سلسله برنامه هایی در خصوص اختیارات رئیس جمهور و بانک مرکزی و شورای عالی بورس داریم و بخش دیگری از اصلاحات به قانون گذاری وابستگی دارد که در مجلس موارد مربوط به آن در دست بررسی است. نکاتی که کارشناسان و فعالان بازار بورس به آن اشاره کردند نکات قابل توجهی بود که از آنها در ادامه مسیر استفاده می‌کنیم.