پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزاثر بورس کالا روی قیمت ها چقدر است؟

اثر بورس کالا روی قیمت ها چقدر است؟

کارشناس حوزه بورس کالا گفت: بورس کالا به علت نزدیک شدن قیمت کالا‌ها به قیمت واقعی در بازار، قطعا تاثیر مثبتی بر روی سهام شرکت‌ها می‌گذارد.

به گزارش رتبه آنلاین، رضا مناجی کارشناس حوزه بورس کالا در رابطه با فواید ورود صنایع به بورس کالا گفت: ورود صنایع به بورس کالا، سبب از بین رفتن، رانت، واسطه گری و شفافیت در قیمت کالا‌ها می‌شود.

او افزود: مزیت دیگر بورس کالا، جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت عدم انجام تعهدات خود است که این امر در بازار‌های خارج در بورس کالا وجود ندارد. جبران خسارت در تحویل کالا یا در تسویه کالا از محل تضامین عرضه‌کننده یا خریدار یا کارگزاران و از طریق اتاق پایاپای انجام می‌شود و نیازی به اقامه دعوا در مراجع قضایی و طی مراحل طولانی را ندارد.

    کارشناس حوزه بورس کالا در رابطه با علت مثبت شدن صنایع سیمانی در چند روز اخیر بیان کرد: در چند روز اخیر کلیه سهام بورسی ریزش قابل توجهی را تجربه کردند و به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیدند؛ حال خوب گروه سیمانی را علاوه بر ارزندگی سهام این صنعت می‌توان به اخبار مثبت منتشر شده از این صنعت، از جمله عرضه صنعت سیمان در بورس کالا و همچنین خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری مرتبط دانست.

    مناجی در پاسخ به این پرسش که، آیا ورود صنایع و کالا‌هایی که قابلیت عرضه در بورس کالا دارند، سبب بهبود وضعیت سهام آن صنایع می‌شود؟، اظهار کرد: مهم‌تر از اینکه صنایع وارد بورس کالا شوند این است که قیمت کالاها، به قیمت‌های منصفانه بازار و قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر می‌شوند.

    او بیان کرد: بحث اساسی که وجود دارد این است که در بورس کالا به علت نزدیک شدن قیمت کالا‌ها به قیمت‌های منصفانه و واقعی در بازار، قطعا تاثیر مثبت بر روی سهام شرکت‌ها می‌گذارد، ولی به این معنی نیست که هر محصولی به بورس کالا وارد شود، صنعت آن محصول مثبت شود. بلکه مثبت شدن صنایع در بلند مدت منوط بر این است که، تقاضا هم برای محصول وجود داشته باشد.

    مناجی افزود: اما در کل وقتی محصولی وارد بورس کالا می‌شود، چون قیمت شفاف و منصفانه می‌شود، متناسب با آن، آزاد می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبت روی سودآوری شرکت و قیمت سهام آن محصول در بازار سرمایه داشته باشد.

    کارشناس حوزه بورس کالا در پایان گفت: باید صنایع از نظام قیمت گذاری دستوری که در این نظام، قیمت محصول را اجباری پایین نگه می‌دارند، خارج شوند. نظام قیمت گذاری دستوری تنها به تولیدکننده اصلی زیان می‌رساند، زیرا، پول به جیب دلال، واسطه‌ها و افرادی که محصول را از آن شرکت تولیدی می‌خرند و بعد با قیمت بیشتر در بازار آزاد می‌فروشند، می‌رود.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید