شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزکاندیداهای انتخابات می خواهند بورس منفی باشد!

کاندیداهای انتخابات می خواهند بورس منفی باشد!

کارشناسان بورس معتقدند که دولت فعلی نمی تواند با مثبت کردن بازار برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره ببرد زیرا نه توان اقتصادی این کار را دارد و نه از نظر منطقی رویکرد درستی به حساب می آید. ضمن اینکه رقبای انتخاباتی دولت فعلی مایل هستند که بورس منفی بماند تا از این اتفاق به عنوان یک امتیاز مثبت بهره ببرند.

انتشار اخباری در هفته گذشته مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و تزریق منابع مالی جدید به بورس باعث خوش بینی‌های در بازار شد به طوری که حتی به طور موقت، زمینه بازگشت روند صعودی شاخص بورس را فراهم کرد. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مصوبات مربوط به سه بند نخست بسته حمایت از بازار سهام به تصویب رسید که نخستین بند آن مربوط به بانک مرکزی بود و مقرر شد تا بانک مرکزی، ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. در همین راستا بانک‌ مرکزی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرد.

خبر خوشی که به تلخی انجامید

انتشار چنین خبری در بازار در ابتدا سبب شد که بازار برای مدت محدودی مثبت شود و امیداواری به بازار برگردد اما بعد از دو روز سبز بودن شاخص بورس، بازار باز هم به روال گذشته خود برگشت به طوری که در آخرین روز هفته گذشته بازار بیش از ۱۸ هزار واحد ریخت و سهام داران را در بهت فرو برد،‌ در همین راستا ما در گسترش نیوز با نیمت آگاهی کارشناس بورس به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره آخرین تحولات بازار پرسیدیم برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

نیما آگاهی درباره چرایی عدم تغییرات شاخص بورس با وجود واریز پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: اول اینکه مبالغی که بورس واریز می شود بسیار ناچیز است و دوم اینکه از نظر اقتصادی یک رفتار منطقی نیست و مورد بعدی که بسیار مهم هست این است که این مبالغ قرار است به چه صورت بازار سهام مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: صندوق تثبیت مشخص نمی کند که قرار است از چه سهامی حمایت کند و اینکه چه بحثی پشت این واریز هست که بورس به روند خوب خود بازنمی گردد و این تزریق هایی هم که انجام می شود نمی تواند دردی را دوا کند شاید در کوتاه مدت تاثیر گذار باشد اما در بلند مدت تاثیر آنچنانی نخواهد گذاشت.

این کارشناس بورس درباره تاثیر تغییرات دامنه نوسان و بازگشت دامنه به روال سابق بیان کرد: سازمان بورس قصد داشت با تغییر دامنه نوسان بورس التهاب بازار را خنثی کنند اما این کار نتواست تاثیر آنچنانی بر شاخص بورس بگذارد،‌ بورسی ها امیدوار بودند که نقدینگی وارد بازار شود و شاخص کل بورس مثبت شود و بعد که دامنه نوسان گسترش پیدا می کند فروشنده ها رقبتی به فروش نداشته باشند تا بازار شرایط عادی پیدا کند. اما این اتفاق رخ نداد و بورس برای بلند مدت نتواست دامنه دو درصد را تجربه کند زیرا عملا معاملات بلوکه شد و معاملات دیگر معنایی نداشت. پس به همین علت مجبور شدند که دامنه نوسان را به روال سابق برگردانند و در این کامبک می بینیم که همچنان تقاضای فروش سهام بالا است ونمادها همگی قرمز هستند و علت این رخدادها بخاطر درک نکردن شرایط بازار است.

انتخابات و آینده بورس

آگاهی در پایان درباره روند بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنده خیلی به بهبود روند بورس بعد از انتخابات معتقد نیستم و دولت فعلی نمی تواند با مثبت کردن بازار برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره ببرد زیرا نه توان اقتصادی این کار را دارد و نه از نظر منطقی رویکرد درستی به حساب می آید. ضمن اینکه رقبای انتخاباتی دولت فعلی مایل هستند که بورس منفی بماند تا از این اتفاق به عنوان یک امتیاز مثبت بهره ببرند. بازار سهام این مدت تغییرات خاصی را شاهد نخواهد بود و شاید بازار بورس به یک سکون برسد.

سخن پایانی‌: واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند تکانی را به روند معاملات بازار بدهد و مسیر شاخص بورس را به سمت صعودی که بازار از مدتها قبل در انتظار آن بود سوق دهد، سال گذشته سهامداران حقوقی و نیز دولت با سنجش واحد قیمتی دلار رقمی معادل میلیاردها دلار سهام فروختند.رقمی که از معادل ۵۰ میلیون دلار با معادل ریالی به دست می آید به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان فروش سهام از سوی حقوقی ها نیست.ا

اگر قرار است اقدامی برای بهبود حال بورس و سهام داران انجام شود واریز رقم ۵۰ میلیون دلار که میزان نهایی این واریزها هم ۲۰۰ میلیون دلار است نمی تواند تاثیر چندانی را در بازار داشته باشد بلکه بهتر بود عددی قابل توجه معادل یک میلیارد دلار را به بازار تزریق کنند تا اندکی بازار به روزهای خوبش برگردد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید