جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبورس بعد برجام بازهم سقوط می کند؟

بورس بعد برجام بازهم سقوط می کند؟

بورس دوباره ریزشی شد و به ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. این موضوع سهامداران مایوس را به اعتراض کشاند و امروز برای نخستین بار سهامداران شهرهای دیگری از جمله مشهد و اصفهان نسبت به وضعیت بورس معترض شدند.

حالا زمزمه توافق قریب الوقوع ایران و امریکا از وین به گوش می‌رسد. همین موضوع سهامداران را نگران کرده که با گشایش نفتی و رفع نگرانی جدی برای جبران کسری بودجه دولت دست از حمایت نصفه و نیم بند بازار سرمایه بردارد و اوضاع فرسایشی بورس بدتر شود.

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای‌عالی بورس درباره تحلیلش از تاثیر برجام احتمالی بر بازار سرمایه در یک نشست مجازی گفته است: سه تا شش ماه اول پس از توافق ایران و امریکا، نرخ دلار افزایش نمی‌یابد و با توجه به رشدهای شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در امسال کاهش پیدا می‌کند.

    احتمال برگشت امریکا به برجام عامل مثبتی در کوتاه مدت برای بازار سرمایه نیست اما اگر این اتفاق رخ دهد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و عده‌ای را به سمت بازار سرمایه می‌کشاند.

    او همچنین توضیح داده است: بعید است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد زیرا هر تغییری در آنها به جز تحولات نرخ دلار و برجام بر بازار سرمایه بیشتر تاثیر می‌گذارد.

    این کارشناس درباره علت ریزش شدید بازار سرمایه هم گفته است: بورس در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۴۰ درصد رشد کرد، اما حضور عده زیادی فعال نا آگاه و غیر حرفه‌ای به ضرر آن تمام شد. سرمایه‌گذاران آگاه در سال گذشته یکسری وظایف داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند تا کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد.

    حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه هم در رابطه با تاثیرات بازگشت به برجام بر بازار سهام به تجارت‌نیوز گفته است: با بازگشت به برجام، فروش نفت ما بیشتر و کسری بودجه دولت کمتر می‌شود.

    با تامین بودجه از طریق نفت، اوراق قرضه کمتری در بازار سهام فروخته می‌شود و احتمال افزایش نرخ سود بانکی نیز کمتر می‌شود. در نتیجه بورس می‌تواند همچنان گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.

    علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سهام درباره این موضوع به دنیای اقتصاد توضیح داده است: شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌هایی که به صورت مستقیم با واردات سر و کار دارند بعد از اتفاقات جدید برجام قطعا قراردادهای جدیدی منعقد می‌کنند.

    بانک‌ها نیز پس از حل مشکل نقل‌و‌انتقالات بین‌المللی، تغییرات مثبتی را در پیش خواهند داشت. در این میان برخی معتقدند کاهش احتمالی نرخ دلار بر EPS شرکت‌های صادرات محور تاثیر منفی می‌گذارد، اما واقعیت این است که رفع تحریم‌ها میزان فروش شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش میزان فروش، کاهش نرخ نهایی محصول را رقم می‌زند که با توجه به افزایش میزان فروش، اتفاق منفی محسوب نمی‌شود.

    منبع: تجارت نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید