جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمزایای ورود ریپو به بورس

مزایای ورود ریپو به بورس

مزایای ورود ریپو به بورس

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود ابزارهای مالی شرط لازم برای یک بازار توسعه یافته است درباره مزایای ورود ریپو به بورس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تاجبر درباره اظهار نظر رئیس سازمان بورس مبنی بر ورود قرارداد ریپو به بورس گفت: ریپو به معنی توافق باز خرید است. بر این مبنا، قراردادی بین طرفین بسته می‌شود که در آن با هم توافق می‌کنند تا در زمان حال سهامی را مبادله کنند و در زمان آینده این سهام به فروشنده ابتدای کار باز پس داده شود یعنی نسبت به باز خرید همان مقدار سهم مبادله شده در آینده توافقی صورت می‌گیرد.

وی افزود: این توافق اگر براساس آپشن باشد یعنی نقل و انتقال آن به‌صورت اختیاری باشد به سهامدار این اطمینان را می‌دهد که بازدهی حداقلی را در صورت نگهداری سهام خواهد داشت. به عنوان مثال دو نفر با هم توافق می‌کنند یک سهم را که نرخ آن ۱۰۰ تومان است، یک سال بعد در همین تاریخ به نرخ ۱۲۰ تومان مبادله کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کسی که این سهام را دارد، اطلاع دارد اگر این سهام را تا یک سال بعد نگه دارد، حداقل ۲۰ درصد سود به‌دست می‌آورد. حتی اگر نرخ سهم از ۱۰۰ تومان پایین‌تر بیاید، اطمینان خاطری به وی می‌دهد که حداقل بازدهی را خواهد داشت. البته در روز سررسید این یک اختیار فروش است. یعنی می‌تواند به نرخ ۱۲۰ تومان سهم را به فروش برساند و یا اگر نرخ آن بالاتر بود، سهم را نگه دارد و نفروشد. اما در کل یک بیمه و یک اطمینانی ایجاد می‌شود که سهام وی حداقل بازدهی را خواهد داشت.

    تاجبر با اشاره به نقشی که این دست از ابزارها در بازار ایفا می‌کنند، عنوان کرد: بازار سرمایه را ابزارها تشکیل می‌دهند. در بازار سرمایه کارا باید تمام ابزارهای مالی نظیر اختیار خرید و فروش و قراردادهای آتی مورد استفاده قرار گیرد. وجود ابزارهای مالی شرط لازم برای یک بازار سرمایه توسعه یافته است. هر یک از این ابزارها محاسنی برای طرفین قرارداد ایجاد می‌کنند که یا ریسک را کاهش می‌دهند و یا یک اطمینان یک سویه ایجاد می‌کنند. در تمام بازارهای مالی کشورهای پیشرفته این ابزارها کاملا جا افتاده و رواج دارد. حالا در ایران به بهانه اتفاقات اخیر، اجرای این ابزارها تسریع شده که برای بازار مفید خواهد بود.

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید