پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیآیا بورس به پایداری رسیده است؟

آیا بورس به پایداری رسیده است؟

آیا بورس به پایداری رسیده است؟

وزیر اقتصاد اعلام کرد که باید در بازار بورس از مولفه های پایداری استفاده کرد. اما جای این سوال وجود دارد که چرا این مولفه های پایداری پس از گذر ماه ها و افول بازار فعال شده است؟

به گزارش رتبه آنلاین از  اکوناپرس، پس از سپری شدن ۱۳ روز از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شاخص کل بازار سرمایه حدود ۸۶۵۰ ممیز ۶۰ واحد کاهش یافت این روند در قسمت درصد حدود شصت و شش صدم درصد افت شاخص کل بورس را تایید می‌کند که به نظر می‌رسد مقدار آن از حد استاندارد فراتر باشد.

شاخص هم وزن حدود ۱۹۳ واحد افت داشته زیرا تعداد منفی‌های بازار به ۴۷۸ نماد رسید. در این مدت ارزش معاملات حدود ۳۸ هزار میلیارد ریال است که در جای خود بسیار رقم ناچیزی حساب میشود. این کاهش قیمت می‌تواند موجب تثبیت روند افت بازار سرمایه تا چند روز آینده باشد. اما این پیش بینی نیز وجود دارد که با حضور و فعالیت جدی حقوقی‌ها وضعیت قرمز بازار سرمایه بهبود یابد.

    از طرفی علیرغم پیش بینی‌ها در ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه صف‌های خرید بسیار پایینی را ثبت کرد به طوری که حدود ۳۹ نماد در صف خرید و در مقابل حدود ۳۷۲ نماد در صف فروش وجود دارد.

    گفتنی است وزیر اقتصاد اعلام کردند که باید در بازار بورس از مولفه‌های پایداری استفاده کرد. اما جای این سوال وجود دارد که چرا این مولفه‌های پایداری پس از گذر ماه‌ها و افول بازار سرمایه و به یغما رفتن سرمایه و دارایی مردم فعال شده است. از حدود ۲۵ مردادماه سال ۱۳۹۹ تا ابتدایی‌ترین روزهای سال ۱۴۰۰ روند افول بازار سرمایه تثبیت شده است اما مسئولین پس از گذر هفت ماه تازه به دنبال استفاده از مولفه‌های پایداری در بورس هستند.

    این در حالی است که حقیقی‌های بازار با به تاراج رفتن سرمایه خود حتی از وجود یک کانون حمایت حقیقی‌های خرد بازار سرمایه محروم هستند تا دغدغه‌های خود را به گوش مسئولین برسانند.

    تمام این مسائل نشان می‌دهد که سیاست‌ها و برنامه‌های مسئولین برای کنترل بازار سرمایه به بن بست خورده و جز اصل و نسب‌های سوری اتفاق جدیدی در بازار سرمایه نیفتاده است وعلیرغم امید بسیاری از مردم مبنی بر رشد بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۰ اتفاق خاصی رخ نداد.

    بنباراین گزارش نمادهای شاخص بازار از جمله فملی، فولاد، شستا، فارس، خودرو و… با افت هزار واحدی مواجه شدند. و علیرغم رشد مثبت ۵ واحدی شرکت برکت از زیرمجموعه گروه دارویی، به نظر نمی‌رسد طی روزهای آتی شاهد فروغ این نماد باشیم.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید