به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، از اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سیاسی اگر بگذریم، موضوع دیگری که خیلی از افراد نسبت به آن انتقاد دارند و آن را نتیجه کاشت بذر بی‌اعتمادی در حوزه بورس می‌دانند، افزایش صف‌های فروش در چنین اوضاعی است. به اعتقاد این دسته از افراد تصمیمات غیر‌کارشناسی در طول سال‌جاری، اظهارنظرهای غیرتخصصی، سیاست‌های آزمون و خطا در حوزه بورس، ایجاد شایعه در رابطه با سوءاستفاده دولت از حوزه بورس و … باعث شده است که بی‌اعتمادی حرف اول و آخر را در حوزه بورس بزند.

برای همین است که تا بازار روند مثبتی در پیش می‌گیرد، صف‌های فروش به‌صورت گسترده‌ای اوج می‌گیرند. به اعتقاد افرادی که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کنند، سهامداران خرد حالا یا با توصیه فعالان این حوزه، یا با رصد مسائل اقتصادی و سیاسی یا به توصیه آشنایان و … در صدد هستند تا در فرصت مناسب، سرمایه‌هایشان را از بورس خارج کنند.

با این وجود و در چنین شرایطی هنوز افراد بسیاری در گعده فعالان بورسی در شبکه‌اجتماعی توییتر معتقدند که اگر حقوقی‌ها اجازه بدهند و اگر مسوولان مانع ایجاد نکنند، این چند روز آخر تا پایان سال ۱۳۹۹‌ می‌تواند باعث شود که تا حدودی اعتماد رفته از بازار دوباره بازگردد و کمی حوزه بورس متعادل شود. اما برویم سراغ یکی از موضوع‌های جذاب دیروز که توجه‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به خودش جلب کرد؛ ماجرا از این قرار است که روح‌الله دهقان، مدیر‌عامل شرکت مدیریت فناوری بورس بیان کرده که «در نظر داریم در سال آینده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات در بازار سرمایه استفاده کنیم.» او همچنین گفته است که «زیرساخت‌های جدیدی در حال تهیه است که بتوانیم پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات در سامانه‌های مرتبط باشیم.» استفاده از هوش‌مصنوعی، بازار آشفته، سهامداران بی‌اعتماد و آزمون و خطا از جمله کلیدواژه‌های پرکاربردی بودند که دیروز فعالان حوزه بورس و بازار سرمایه در نوشته‌هایشان از آنها استفاده می‌کردند.

برخی از افراد درباره این مساله نوشتند که بهتر است قبل از هر کاری و تعریف هرگونه پروژه‌ای که سرانجام آن مشخص نیست، دست‌های مداخله‌گر و پشت‌پرده را از حوزه بورس کوتاه کنید و بعد به فکر کارهای حاشیه‌ای بیفتید. برخی دیگر از افراد درباره این مساله نوشتند که مسوولان امر گمان می‌کنند، اوضاع بورس گل و بلبل است و به فکر استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا در آمار و رسانه‌ها بگویند ما از کشورهای پیشرفته چیزی کم نداریم.

مطرح شدن استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی تخلفات، باعث شد که بار دیگر مساله کندی و قدیمی بودن هسته معاملات، در بین برخی از افراد مطرح شود و به این مساله اشاره کنند که ‌ای‌کاش به جای خرج بودجه برای پروژه‌های جدید، اول زیرساخت مورد‌نظر را بهبود می‌بخشیدند و بعد به سراغ حوزه‌های دیگر می‌رفتند.