دوشنبه 27 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیفرصتی پیش صنعت دارو در سال ۱۴۰۰

فرصتی پیش صنعت دارو در سال ۱۴۰۰

فرصتی پیش صنعت دارو در سال ۱۴۰۰

سال آینده این نسبت را به ۲۰ درصد خواهیم رساند. به عبارتی، حجم واردات داروهایی که تولید مشابه داخلی دارند، کاهش خواهد یافت و این، اتفاق بسیار خوبی برای صنعت دارو خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، فارغ از نوسانات قیمتی سهام در سال ۹۹، بسیاری از صنایع بورسی عملکرد خوبی داشتند و روند صعودی سودآوری شرکت‌ها، می‌تواند نویدبخش اتفاقات مثبتی در سال آینده باشد.

دارویی‌ها، جزو صنایعی بودند که خوش درخشیدند و بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها، حاکی از رشد حجم و درآمد فروش شرکت‌ها است.

“دکپسول” در ۱۱ ماهه امسال با پرش ۱۰۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۷۲ میلیارد تومان فروش داشته؛ “دبالک” هم در همین مدت یک جهش ۱۹۵ درصدی ثبت کرده و بیش از ۵۶.۵ میلیارد تومان فروش داشته است.

“دیران” در ۱۱ ماهه فروش ۴۸.۵ میلیارد تومان محقق کرده که ۶۳ درصد بیش از فروش ۱۱ ماهه ۹۸ بوده و “دسبحان” با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در ۱۱ ماهه بالغ‌بر ۵۴۵ میلیارد تومان فروش محقق کرده است. درآمد فروش ۱۱ ماهه “دالبر” هم ۸۳۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به ۱۱ ماهه پارسال رشد ۱۹ درصدی داشته است.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره دارویی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت دارویی‌ها در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به اینکه عمده مشکلات صنعت دارو در سال جاری مربوط به کمبود ارز بوده و هنوز وضعیت منابع ارزی و میزان و شرایط تخصیص ارز به صنعت دارو مشخص نیست، نمی‌توان اظهارنظر قاطعی در مورد وضعیت سال آینده کرد. ولی درمجموع با در نظر گرفتن کاهش واردات محصولات دارویی که تولید مشابه داخلی داشته‌اند، این صنعت دریکی دو سال اخیر وضعیت مطلوبی داشته است.

وی افزود: بزرگ‌ترین تهدیدی که می‌تواند در سال آینده متوجه صنعت دارو باشد، کمبود منابع ارزی است که موجب می‌شود شرکت‌های دارویی ارز کافی جهت تأمین مواد اولیه در اختیار نداشته باشند و تولید دارو با مشکل مواجه شود. ولی در صورت تخصیص ارز کافی، صنعت دارو پتانسیل استفاده از ظرفیت‌های خالی و افزایش حجم تولید و کاهش وابستگی به واردات دارو را خواهد داشت.

اختراعی تاکید کرد: در سنوات قبل حدود ۵۰ درصد از بازار داروهایی که در داخل کشور تولید می‌شد، در اختیار محصولات مشابه خارجی بود. با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، این نسبت در سال ۹۹ به کمتر از ۳۰ درصد رسید و اگر مشکل خاصی پیش روی این صنعت قرار نگیرد، به‌راحتی سال آینده این نسبت را به ۲۰ درصد خواهیم رساند. به عبارتی، حجم واردات داروهایی که تولید مشابه داخلی دارند، کاهش خواهد یافت و این، اتفاق بسیار خوبی برای صنعت دارو خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید