پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرکوردشکنی بورس / بزرگ ترین صعود روزانه امسال

رکوردشکنی بورس / بزرگ ترین صعود روزانه امسال

رکوردشکنی بورس / بزرگ ترین صعود روزانه امسال

شاخص دکس ۳۰ آلمان بزرگ ترین صعود روزانه امسال خود را به ثبت رساند.

به گزارش رتبه آنلاین، برنا به نقل از بلومبرگ، مجلس سنای آمریکا پس از هفته ها بحث و جدل به بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری پیشنهادی دولت بایدن برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای کرونا رای مثبت داد. این بسته که بزرگ ترین بسته حمایتی در تاریخ معاصر آمریکا نیز محسوب می شود شامل پرداخت یارانه نقدی ۱۴۰۰ دلاری به خانوارهای آمریکایی و هم چنین وام های کم بهره برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز می شود. به عنوان بخش دیگری از تلاش دموکرات ها برای تقویت وضعیت اقتصادی شهروندان آمریکایی، نمایندگان این حزب در تلاش هستند تا موافقت جمهوری خواهان را برای افزایش سطح حداقل دستمزد به ۱۵ دلار در هر ساعت جلب کنند.

با توقف روند کاهشی نرخ بیکاری در قاره سبز، تا پایان ژانویه ۲۰۲۱ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۷  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۸.۱ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل در سطح ۷.۳ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است.  در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا ۲۹ هزار نفر و در سطح منطقه یورو ۸۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

نگرانی از افزایش شدید تورم پس از انتظار آمار تورم در سطح اتحادیه اروپا و منطقه یورو بار دیگر احتیاط معامله گران را افزایش داده است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۹ درصد رسیده است. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۱.۲ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۹ درصد بیشتر شده است. نرخ بهره در سطح منطقه یورو اکنون در محدوده منفی قرار دارد و کاهش بیشتر آن بعید به نظر می رسد.

با پیشبرد روند واکسیناسیون انتظار می رود تا سه ماه آینده بخش قابل توجهی از جمعیت آمریکا واکسینه شوند. در روزهای اخیر شمار مبتلایان و همچنین قربانیان کرونا در بسیاری از کشورها به طور چشمگیری کاهش یافته است و با تداوم این روند امید می رود تا پایان امسال ریسک های کرونا بر روی اقتصاد جهانی به حداقل برسد. به گفته بانک جهانی، در سال ۲۰۲۰ شیوع کرونا باعث شد متوسط رشد اقتصادی جهان به منفی ۴.۳ رسید که بدترین عملکرد ثبت شده در قرن بیست و یکم بوده است.

چین در حال مطالعه روی راهکارهایی است تا جلوی بروز نوسانات شدید در بازارهای مالی خود را بگیرد. مقامات این کشور نگرانند ترکیدن حباب بازارهای سهام و تلاطم در بازار مسکن به اقتصاد لطمات جدی وارد کند. یکی از اقدامات احتمالی مقامات چینی در این زمینه اتخاذ رویکرد انقباضی بیشتر خواهد بود که این مساله نیازمند ایجاد تغییرات جدید در نرخ بهره و سیاست های پولی بانک مرکزی خواهد بود. با توجه به گستردگی روابط چین با جهان، رویکرد انقباضی خبر خوبی برای طرف های خارجی همکار چین نخواهد بود.

با افزایش خوش بینی ها از مهار کرونا، نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته از فعالان ۱۷ بورس اصلی جهان از جمله بورس های اروپایی، آمریکا، بورس تورنتو و بورس توکیو نشان می دهد که همه آنها انتظار دارند شاخص های بورسی در سال ۲۰۲۱ در سطح بالاتری از سطح قبل بسته شوند. در ۱۵ بورس از ۱۷ بورس فوق، اکثریت فعالان انتظار داشته اند تا پایان نیمه نخست امسال این اتفاق بیفتد و دو بورس دیگر هم انتظار بروز این اتفاق در انتهای سال را داشته اند. سال قبل بدترین عملکرد بورسی یک دهه اخیر به ثبت رسید.

تاکنون بیش از ۱۱۷ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۴۲۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۶۰۸ هزار و ۷۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۳۷ هزار و ۹۷۶ نفر، برزیل با ۲۶۵ هزار و ۱۰ نفر، مکزیک با ۱۹۰ هزار و ۶۰۴ نفر، هند با ۱۵۷ هزار و ۹۶۴ نفر و انگلیس با ۱۲۴ هزار و ۵۶۶ نفر بوده است.

آرتور هوگان – تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن – گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می توانیم رد پای بهبود تدریجی در بخش های مختلف را مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاستگذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست های پولی و مالی برای حمایت از رشد  اقتصادی نگران اند.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۷۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۲ هزار و ۵۰.۵۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۸ درصد جهش تا سطح ۳۸۴۸.۹۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۱۳ درصد کاهش در سطح ۱۲ هزار و ۷۷۳.۸۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۱.۳۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۱۹.۱۳ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۳.۳۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۳۸۰.۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۲.۰۸ درصدی در سطح ۵۹۰۲.۹۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۹ درصد بالا رفت و به ۸۴۴۴.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴۲ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۴۳.۲۵ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۱۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۵۴۰.۸۳ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” افت ۱.۹۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۸۰.۰۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۳.۴۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۳۹.۵۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۶ درصد کاهش به ۶۵.۰۳ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۵۷ درصدی به ازای ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۱.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۶۸۲.۷۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۲ درصدی به ازای ۲۵.۲۴ دلار مبادله شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید