جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیشاخص تورم باز هم ورم کرد

شاخص تورم باز هم ورم کرد

شاخص تورم باز هم ورم کرد

تورم بالای بخش خوراکی ها در بهمن ماه امسال سبب شد تا فشار گرانی بر ثروتمندان به مراتب کمتر از طبقات کم درآمد جامعه باشد. این افزایش قیمت، تورم نقطه به نقطه ماه بهمن را نیز به اوج خود در سال جاری کشاند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد نیوز، تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه با ثبت ۴۸.۲ درصد رکورد بیشترین گرانی سالانه در سال جاری را به نام خود ثبت کرد. مهمترین دلیل برای این اتفاق رشد ماهانه قیمت ها در بخش خوراکی ها بوده است.

در کارنامه ای که مرکز آمار از وضعیت قیمتها در بهمن ماه منتشر کرده، تورم ماهانه در بهمن با ۰.۷ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است. رفتار متضادتورمی دراین دو مقطع حاکی از اتفاقی مهم در ماه گذشته بود.

    گرانی بخش خوراکی ها در بهمن با ۵.۲ درصد رشد ماهانه به مراتب بیشتر از غیر خوراکی ها و دخانیات است تورم بخش غیر خوراکی در این ماه ۱.۱ درصد بوده است. مقایسه ها نشان می‌دهند که بخش غیر خوراکی ها نسبت به دی ماه ۱.۲ واحد درصد کمتر گران شده و بخش خوراکی ها ۴.۳ واحد درصد بیشتر افزایش قیمت بوده است.

    اما وضعیت قیمت ها به تفکیک اجزای تشکیل دهنده شاخص قیمت مصرف کننده روایتی دقیق تر از قدرت خرید آحاد جامعه دراین ماه را ارائه می دهد.

    گرانی ماهانه در بهمن به تفکیک اجزای تورمی

    گروه خوراکی ها حاوی گرانترین بخش ها در بهمن ۹۹ بوده اند. «شکر مربا عسل و..» تورمی ۱۱.۷ درصدی را ثبت کرده که بیشترین تورم ماهانه در بخش های تورمی این ماه است. «سبزیجات»، «میوه و خشکبار»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نیز دیگر بخش هایی بوده اند که دراین ماه بیشترین گرانی را تجربه کرده اند.

    در بخش غیر خوراکی ها اما سه اتفاق مهم رقم خورد. تورم مثبت ، صفر و منفی.

    «هتل و رستوران» تورمی ۴.۵ درصدی داشته که بیشترین تورم ماهانه در بخش غیرخوراکی ها بوده است

    گروهی که در این مقطع نه ارزان شد و نه گران بخش مسکن بوده است. در همین راستا تورم ماهانه این بخش نسبت به ماه قبل تقریبا صفر درصد ثبت شده است.

     در این ماه دو بخش نیز تورمی منفی را به ثبت رسانده اند. «آب، برق و سوخت» با منفی ۷.۱ درصد بیشترین ارزانی را در این ماه نسبت به سایر بخش ها داشته و بخش « ارتباطات » نیز با تورمی در حد منفی ۱.۵ درصد دومین افت قیمتی تجربه شده در بهمن ماه بوده است.

    تورم1

    رکورد تورم نقطه به نقطه در بهمن ۹۹

    مقایسه تورم درهر مقطع با موقعیت مشابه خود در سال قبل را تورم نقطه به نقطه می گویند.تورم نقطه به نقطه بهمن ماه در سال جاری به ۴۸.۲ درصد رسیده است. یعنی فشار بهسفره افراد جامعه دراین ماه به طور متوسط ۴۸.۲ نسبت به سال قبل بیشتر شده و قدرت خریدشان نیز به همین میزان کاهش پیدا کرده است. این بیشترین گرانی تجربه شده در هر ماه نسبت به همان ماه در سال گذشته در سال جاری بوده است.

     بیشترین تورم نقطه به نقطه در زیر مجموعه شاخص قیمت مصرف کننده نیز در ماه بهمن به « روغنها و چربیها» و« میوه و خشکبار» تعلق داشته است. به عبارت دیگر رد پای گرانی در تورم نقطه به نقطه هم باز به بخش خوراکی ها بر می گردد.

    تورم2

    فشار گرانی بر طبقات کم درآمد

    تمرکز افزایش قیمت در بهمن ماه امسال بر کالاهای خوراکی سبب شد تا ترکیب تورمی در مقیاس دهک های درآمدی جامعه نیز کمتر به ضرر ثروتمندان باشد.

    تورم ماهانه دهک‌های جامعه در بهمن امسال نشان می‌دهد که دهک های اول و دوم مشترکا با ۳ درصدتورم ماهانه، بیشترین حد این متغیر را در میان سایرین رقم زده اند.

    به طور دقیقتر می توان گفت دربهمن ماه گرانی در هر دهک از دهک قبلی خود بیشتر و از دهک بعدی خود کمتر بوده است. این روند نزولی آنچنان ادامه پیدا کرده که دهک دهم یا ۱.۹ درصد کمترین تورم ماهانه را در این ماه بهنام خود ثبت کرده است.

    با توجه به سبد مصرفی درهر یک دهم درآمدی جامعه می توان ادعا کرد که دلیل این اتفاق باز هم به افزایش قیمتها در بخش خوراکی ها (برخی اقلام خوراکی) و افزایش کمتر قیمت ها در بخش غیر خوراکی ها بوده است.

    از دلایل دیگر این تورم بالا (قله تورمی نقطه به نقطه) می تواند آن باشد که محدوده زمانی بررسی شاخص قیمت ها توسط مرکز آمار در هرماه از هفته پایانی ماه قبل تا هفته سوم این ماه است. در همین خصوص نوسان قیمت دلار هفته پایانی دی ماه می تواند عامل مهمی در بالارفتن تورم در این ماه بوده باشد.

    تورم3

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید