جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزبورس در دو راهی برجام و دلار

بورس در دو راهی برجام و دلار

در جریان معاملات هفته گذشته بوس این بازار شاهد چرخش به سمت منفی شد، بورس تا اواسط هفته مثبت بود ولی در سه روز پایانی روند نزولی را آغاز کرد. حال با توجه به زمزمه های از سرگیری برجام باید منتظر ماند و دید که بازار سهام در هفته جاری چگونه پیش خواهد رفت.

بورس در دو راهی برجام و دلار

معاملات بورس در هفته گذشته در مجموع ۲۳ هزار و ۹۷۹ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز رشد ۱۵ هزار و ۹۰۷ واحدی را ثبت کرد. اما از اواسط هفته، شاخص بورس به مدار نزولی بازگشت هرچند که این دو شاخص اصلی بازار سهام نسبت به آخزین روز معاملاتی هفته قبل رشد داشتند، با توجه به اینکه در آخرین روز معاملاتی دی ماه شاخص کل در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد قرار داشت می‌توان گفت در بهمن ماه شاخص کل رشد حدود ٨٠ هزار واحدی را تجربه کرد. اما در نخستین روز اسفندماه خبرهای امیدوارکننده‌ای درباره احیای برجام منتشر شد، حال سوال این است که ازسرگیری احتمالی مذاکرات برجام بر بورس چه اثری می‌گذارد؟ در همین راستا گسترش نیوز گفتگویی با مسعود میرزاباقری کارشناس بورس انجام داده است و نظر وی را درباره روند بازار سرمایه پرسیده است، برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید.

مسعود میرزاباقری در گفتگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز اظهار کرد: بازار سهام بعد از یک پیشواز خوب از تغییر دامنه نوسان و دو روز پس از اجرای این تغییرات دوباره پر عرضه شد.

صادرات بی سابقه پتروشیمی

عملکرد بسیار عالی عملیاتی شرکت ها هم نتوانست پول های درشت را به بازگشت قانع کند.

وی ادامه داد: انتهای هفته اما در بازار های جهانی شاهد بازگشت چینی ها از تعطیلات بودیم و قیمت های جهانی کاملا تحت تاثیر بازگشت طوفانی چینی ها رشد کرد. قیمت مس جهانی به سقف های تاریخی نزدیک می شود قیمت سنگ آهن تا جایی رشد کرده که حاشیه سود فولاد سازان چینی بسیار کم است و اجازه اصلاح قیمت شمش فولاد را نمی دهد. در بازار پتروشیمی و محصولات شیمیایی هم اوضاع بسیار عالی است و صادرکنندگان کشور در دوران رونق کم سابقه ای قرار دارند.

ایجاد جذابیت بی قید و شرط

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اما از طرفی زمزمه های سیاسیون و برداشت ها از موضع گیری ها اینطور است که هنوز فضای ابهام بر بازار ارز حاکم است. سرمایه گذاران بزرگ همیشه دنبال موقعیت های استثنایی برای ورود میگردند و بنظر در حال حاضر تنها یک چیز برای آنها جذابیت بی قید و شرط ایجاد می کند و آن هم مشخص شدن آینده نرخ ارز است. اگر قیمت ها در همین نرخ ها تثبیت شود بنظر قیمت سهام بسیار ارزنده است و اگر نرخ ارز با گشایش های سیاسی و ارزی به زیر ۲۰ هزار تومان برسد قطعا آنها دنبال تخفیف بیشتر برای خرید سهام خواهند بود.

بازگشت تعادل به بورس

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: اما لفاظی های سیاسیون فعلا رنگ و لعاب توافق سهل الوصول ندارد و اگر اوضاع همینطور باشد شاید سرمایه‌گذاران قید تخفیف بیشتر را از بیخ و بن بزنند و وارد رقابت برای خرید سهام در همین قیمت های فعلی شوند. فعلا اوضاع سود سازی شرکت های پتروشیمی و فلزی و همچنین پالایشی بسیار مطلوب و خوب ارزیابی میشود.

بنظر هفته آتی با عرضه آغاز شود و در نهایت به تعادل و برگشت بازار نزدیک شویم.

پرونده بورس تهران در دومین ماه از زمستان در حالی بسته شد که باوجود کم‌رمق بودن معاملات و نوسانات کم‌مقدار اما شاخص کل با رشد ۶/ ۷ درصدی همراه شد. دی‌ماه بود که منفی‌ترین ماه تاریخ بورس تهران رقم خورده بود اما رسیدن قیمت‌ها به محدوده‌های جذاب و افت نسبت قیمت به درآمد به محدوده ۸ واحد سبب شد تا کمی از فشار فروش‌ها کاسته شود اما پابرجا بودن تردیدها نسبت به روند آتی بازار و همزمان با آن دستکاری ناکارآمد قوانین و مقررات مانع از شکل‌گیری موج‌های قدرتمند تقاضا شد. از این رو شاخص کل به نوسان محدود در کانال ۱/ ۱ تا ۳/ ۱ میلیون واحد بسنده کرد و حقیقی‌ها برای ششمین ماه متوالی راه خروج از بازار را در پیش گرفتند و طی دادوستدهای بهمن‌ماه خالص فروش ۵ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومانی را رقم زدند

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید