جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیآشنایی کامل با ارزدیجیتال بیت‌کوین

آشنایی کامل با ارزدیجیتال بیت‌کوین

بیت کوین چیست ؟

به گزارش رتبه آنلاین از مرجع اخبار ارزهای دیجیتال، بیتکوین (Bitcoin) یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردی مشابه پول است، اما تاکنون هیچ کشور یا دولتی بیت کوین را بعنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.

بیتکوین نخستین رمزارز نامتمرکز دنیا است، چراکه بدون هیچ نهاد مدیریتی و یا مسئول مرکزی کار میکند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها در آن، مستقیماً و بدون هیچ واسطه‌ای بین کاربران انجام میشود. برای آنکه بهتر و بیشتر بدانید که دقیقاً بیتکوین چیست ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

سوالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود معطوف کرده این است که واقعاً رمزارز بیت کوین چیست؟

در جواب این پرسش باید گفت که ارز رمزنگاری‌شده یا رمزارز به پولی گفته می‌شود که از طریق یک الگوریتم بسیار پیچیده ریاضی و توسط رایانه‌هایی با قدرت پردازش بالا و صرف مقدار زیادی انرژی تولید می‌شوند.

میلیون‌ها کاربر رایانه‌ای که در اصطلاح استخراج‌کننده یا ماینر نامیده می‌شوند بر درستی این فرآیند نظارت دارند. به‌همین دلیل امکان جعل این پول تقریباً برابر صفر است. ارزهای رمزنگاری‌شده فقط یک سری کد رایانه‌ای هستند که ارزشی مالی را در خود نگهداری می‌کنند. پس منظور از کوین یا سکه در دنیای ارز دیجیتال، مقدار مشخصی از کد رایانه‌ای است.

رمزارز بیتکوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در دنیاست. این رمزارز توسط یک برنامه‌نویس با هویتی ناشناخته و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز منتشر شد. به دلیل آنکه ارز رمزنگاری شده بر مبنای مخفی نگه داشتن هویت کاربر عمل میکند، هنوز هم با گذشت بیش از ۱۰ سال از تولد بیتکوین، هویت ناکوموتو برای علاقمندان به حوزه رمزارزها آشکار نشده است.

ازآنجاکه رمزارز بیتکوین نخستین ارز دیجیتال معرفی شده به دنیا بود، سایر رمزارزهای ایجاد شده پس از آن را آلت‌کوین (Altcoin) یا «سکه جایگزین» نامیدند. لایت‌کوین، مونرو، زی‌کش، اتریوم و صدها سکه دیگر همگی ارزهای دیجیتالی هستند که آلت‌کوین نامیده می‌شوند.

راه و روش نگهداری و استفاده از بیت کوین

اما راه و روش استفاده و خرج کردن بیت کوین چیست ؟ برای خرج کردن بیتکوین کافی است که مقدار مشخصی از آن را از کیف‌پول (wallet) خودتان به کیف‌پول فردی دیگر انتقال دهید. کیف‌پول یک ابزار نگهداری دارایی دیجیتال شخصی است که بر روی رایانه یا گوشی هوشمند شما قرار می‌گیرد.

کیف‌پول میتواند انواع مختلف و متفاوتی داشته باشد. میتوان بیت‌کوین را به‌ شکل آفلاین و به‌صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد. در این حالت دارایی شما از گزند هکرهای احتمالی حفظ خواهد شد که به این نوع از نگهداری اصطلاحاً ذخیره سرد (Cold Storage) گفته می‎شود.

حال اگر دارایی دیجیتال شما در فضای اینترنت ذخیره شود، از اصطلاح ذخیره گرم (hot storage) برای آن استفاده میشود. این شیوه ذخیره‌سازی، دسترسی به بیت کوین یا دیگر رمزارزهای شما را از هر نقطه‌ای از سراسر دنیا امکان‌پذیر میسازد ولی در مقابل احتمال به سرقت رفتن آن توسط هکرها نیز افزایش خواهد یافت.

البته ذخیره سرد نیز معایبی به همراه دارد. اگر شما نتوانید به سخت‌افزار ذخیره‌سازی خود دسترسی داشته باشید یا مثلاً آن را به هر دلیل گم کرده یا از دست داده باشید، در بعضی از موارد، ارز دیجیتال ذخیره شده در آن برای همیشه از دسترش شما خارج خواهد شد. همچنین در مواردی حتی اگر گذرواژه کیف‎پول‌تان را از دست دهید، دسترسی به کیف‎پول و در نتیجه، موجودی آن برای همیشه از دست خواهد رفت.

یک شرکت تحقیقاتی به نام چین الیسیس فاش کرد تاکنون درحدود ۲۰% از تمامی بیتکوین‌های استخراج شده توسط ماینرها و سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف برای همیشه از دست رفته‌اند. بااین وجود، بیتکوین هنوز هم محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا باقی مانده‌است.

بیتکوین چگونه عمل می‌کند؟

در گذشته پول منتشر شده توسط هر دولتی توسط فلزات گران‌بها، به‌ویژه طلا پشتیبانی میشد. درحقیقت ارزش یک اسکناس یا سکه در یک کشور به واسطه طلای ذخیره شده در مخازن بانک مرکزی آن کشور تعیین میشد. یعنی به میزان هر اسکناس‌ مقدار مشخصی طلا به عنوان پشتوانه در نظر گرفته میشد. حال آنکه امروزه میزان پول‎های منتشر شده با میزان طلاهای ذخیره شده برابری ندارد و اعتبار دولت‎ها در جوامع بین المللی بیشتر به عنوان پشتوانه یک ارز در نظر گرفته می‌شود.

پس میتوان نتیجه گرفت اسکناس به خودی خود ارزشی ندارد و صرفاً یک تکه کاغذ است و ارزشش نه به‌خاطر خودش، بلکه به‌خاطر پشتوانه آن است. اما بیتکوین یک پول دیجیتال است که ماهیت فیزیکی ندارد و برخلاف ارزهای رایج بین‌المللی، فاقد هر نوع پشتوانه است و ارزشش تنها به خودش و میزان محبوبیتش بین مردم بستگی دارد.

برای مبادله و یا پس‌انداز رمزارز بیتکوین ، نیاز به هیچ بانکی ندارید. شما براحتی می‌توانید با بیتکوین خرید کرده و یا آن را به امید افزایش قیمت در آینده ذخیره کنید. این ارز دیجیتال همانند سکه طلا برای شما عمل خواهد کرد. بیتکوین نیز همانند یک سکه طلا به‌خاطر خودش و کمیاب بودنش ارزش دارد.

بیت کوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و این بدان معناست که پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیت کوین بیشتری وجود ندارد. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۷.۷ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

اینکه میگوئیم رمزارز بیتکوین قابل جعل نیست یعنی چه؟ یعنی برای مبادله و خرید و فروش بیت کوین هیچکس نمیتواند چیزی مشابه یا کدهایی شبیه به آن را به کیف‌پول شما منتقل کند. فقط خود خود بیتکوین میتواند به کیف‌پول شما انتقال پیدا کند و هیچ جایگزین جعل شده و مشابهی برای آن وجود ندارد.

بگذارید با یک مثال این موضوع را برای شما کمی روشن کنیم. وقتی شما یک خودروی بنزین سوز در اختیار دارید، این خودرو تنها با استفاده از بنزین حرکت میکند، پس اگر آب ، نوشابه یا روغن درون باک آن بریزید در واقع این کار فایده‌ای ندارد. کیف‎پول بیت کوین هم دقیقاً مثل باک ماشین عمل می‌کند و چیزی به جز بیتکوین نمیتواند وارد آن شود.

ارزش بیت کوین

هر رمزارز بیتکوین از واحد کوچکتری بنام ساتوشی تشکیل شده است. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است. ارزش بیتکوین هنوز ثابت نیست و روزانه تغییر کرده و نوسان دارد. برای مشاهده قیمت آنی بیتکوین در بازارهای جهانی می‌توانید به وبسایت coinmarketcap مراجعه کنید.

اشاره کردیم که بیتکوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیتکوین بیشتری وجود ندارد. درحال‌حاضر میلیاردها دلار بیت‌‌کوین در دنیا وجود دارد. هر روز نیز مقداری بیت‌کوین تولید و به چرخه‌ی بیتکوین‌های درگردش افزوده می‌شود تا اینکه در حدود سال ۲۰۴۰ تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار به رقم ۲۱ میلیون واحد نزدیک می‌شود.

اما باتوجه به اینکه میزان بیتکوین‌های قابل استخراج هر ۴ سال و بعد از استخراج هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می‌یابد لذا استخراج آخرین بیتکوین تا حدود سال ۲۱۴۰ به طول خواهد انجامید.

به زبان ساده‌تر در ۲۱۰ هزار بلاک اول، پاداشی ۵۰ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک به ماینرها داده میشد. این یعنی در ۴ سال اول پیدایش این رمزارز، ۱۰٫۵ میلیون بیتکوین استخراج شده است.

۱۰،۵۰۰،۰۰۰ = ۵۰ * ۲۱۰،۰۰۰

در ۴ سال دوم و با کاهش درآمد ماینرها، برای استخراج ۲۱۰ هزار بلاک دوم، پاداشی ۲۵ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک برای استخراج کنندگان این رمزارز در نظر گرفته شد و بدین ترتیب تا پایان سال هشتم ۵٫۲۵ میلیون بیتکوین دیگر نیز استخراج و مجموع بیتکوین‎های ماین شده به عدد ۱۵٫۷۵ میلیون واحد رسید.

۵،۲۵۰،۰۰۰ = ۲۵ * ۲۱۰،۰۰۰

در دوره ۴ سال سوم پیدایش بیتکوین، پاداش ماینرها برای استخراج هر بلاک برابر با ۱۲٫۵ بیتکوین در نظر گرفته شده است و در این مدت مجموعاً ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بیتکوین استخراج میشود. در دوره بعدی این پاداش به ۶٫۲۵ واحد برای استخراج هر بلاک کاهش می یابد.

۲،۶۲۵،۰۰۰ = ۱۲٫۵ * ۲۱۰،۰۰۰

پس با این حساب تا پایان ۴ سال سوم ۱۸ میلیون و ۳۷۵ هزار بیتکوین استخراج خواهد شد ولی با توجه به آنچه که پیش از این بدان اشاره شد، کاهش مستمر پاداش ماینرها موجب میشود که استخراج آخرین بیتکوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد. . گفتنی است تاکنون بیش از ۱۷.۸ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

۱۸،۳۷۵،۰۰۰ = ۲،۶۲۵،۰۰۰ + ۵،۲۵۰،۰۰۰ + ۱۰،۵۰۰،۰۰۰

بیت‌کوین دارای الگویی غیرمتمرکز است و هیچ فلز گران‌بهایی به‌عنوان پشتوانه ندارد. هیچ بانک مرکزی در دنیا از آن حمایت نمی‎کند و هیچ بیمه‌ای خسارت ناشی از نوسانات آن را پوشش نمی‌دهد. ارزش بیت‌کوین تنها به خودش و محبوبیتش در میان جامعه وابسته است.

شبکه بیت‌کوین توسط استخراج‌کنندگان یا همان ماینرها حفظ شده و به پیش می‌رود. شبکه‌ای گسترده از این کاربران در سراسر دنیا وجود دارد که توان پردازشی رایانه خود را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهند.

ماینرها در حقیقت نقش حسابرس را برای تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین ایفا می‎کنند و دفتر‌کل این ارز دیجیتال که حاوی اطلاعات هر تراکنش است را به‌روزرسانی می‌کنند. این فعالیت ماینرها بدون پاداش نخواهد بود و آنها به ازای مقدار کاری که انجام می‌دهند، از سوی این شبکه مقداری بیت‌کوین به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

چگونه تراکنش‌های بیتکوین توسط این شبکه ثبت می‌شود؟
هر رمزارز بیتکوین دارای یک فایل کم حجم دفتر‌کل است که اطلاعات مربوط به آن و نیز تراکنش‌هایش را ثبت می‌کند. این فایل را اصطلاحاً بلاک‌چین بیتکوین می‌نامند. بلاک‌چین مربوط به هر کاربر و کیف‌پولش منحصر‌به‌فرد بوده و با بلاک‌چین‌های دیگر متفاوت است.

تمام تراکنش‌ها در یک دفترکل توزیع‌شده و غیرمتمرکز که در اختیار تمام اعضای شبکه قرار دارد، ثبت و برای همیشه در آن نگهداری می‎شود. پس به این ترتیب شبکه می‌تواند از درستی تراکنش صورت گرفته اطمینان حاصل نموده و دیگر کسی نمی‌تواند از یک رمزارز بیتکوین در دو جا استفاده کند. با این حساب جلوی کلاهبرداری و تقلب در تراکنش‎ها گرفته میشود.

در انجام یک تراکنش بیتکوینی، مطابق تصویر فوق، شبکه نشانی یا اصصلاحاً کلید عمومی کیف‌پول فرستنده و همچنین نشانی کیف‎پول گیرنده را به همراه مبلغ تراکنش در بلاک‌چین ثبت می‌کند. پس بدین ترتیب درستی تراکنش بیت‌کوینی به شکل دیجیتال تعیین می‌شود. یعنی این تراکنش همچنان بدون درج اطلاعات حقیقی نام فرستنده و گیرنده و با حفظ حریم خصوصی کاربران ثبت خواهد شد.

با وجود اینکه سایر کاربران نمی‌توانند هویت حقیقی شما را دریابند، می‌توانند تاریخچه کیف‌پول‌ و تمام تراکنش‎های انجام شده را مشاهده کنند. این امر از این جهت سودمند است که سبب شفافیت و نیز امنیت بیشتر شبکه خواهد بود.

بیتکوین چگونه ایجاد می‌شود؟

تا به اینجای کار تا حدودی متوجه شدیم که بیت کوین چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورتی است. حال نوبت آن رسیده است که دریابیم بیتکوین چگونه ایجاد میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هر کاربر معمولی یا حتی خود شما با استفاده از یک رایانه با توان پردازشی بالا و سخت‌افزار مناسب می‌توانید بیتکوین تولید کنید. رمزارز بیتکوین در فرآیندی که در اصطلاح استخراج بیتکوین (Bitcoin Mining) نامیده میشود تولید می‌گردد. افرادی که این سکه‌ها را استخراج می‌کنند نیز ماینر (miner) نامیده می‌شوند.

برای استخراج بیتکوین باید رایانه خود را برای حل مسائل پیچیده محاسباتی با الگوریتمی ویژه در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار دهید که این الگوریتم اصطلاحاً الگوریتم «گواه اثبات کار» (proof of work) نامیده میشود. هر یک از این مسائل پیچیده دارای مجموعه‌ای از جواب‌های احتمالی ۶۴ رقمی است.

البته باید دقت داشته باشید که اگر سخت‌افزار رایانه‌ای قدرتمندی ندارید و به‌تنهایی به استخراج بیتکوین می‌پردازید، احتمالاً هزینه برق‌ مصرفی‌تان از این درآمد بیشتر خواهد شد. استخراج بیت‌کوین درهنگامی‌که چند ماینر در یک گروه جمع شده و سخت‌افزارشان را در کنار هم قرار می‌دهند به صرفه‌تر خواهد بود.

جالب اینجاست که همین نیاز به سخت‌افزار قدرتمند و هزینه بالای برق یکی از مواردی است که جلوی بسیاری از تلاش‌ها برای اختلال در شبکه بیت‌‌کوین و سواستفاده از آن را گرفته و موجب حفظ امنیت شبکه میشود. گفتنی استخراج بیتکوین با پردازنده (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) مدت‌ها است که دیگر سود چندانی ندارد و برای استخراج حرفه‌ای باید از سخت‌افزاری خاص به‌نام اسیک (ASIC) استفاده شود.

در گذشته هر ماینری قادر بود به تنهایی به استخراج بیتکوین بپردازد. اما با گذشت زمان و افرایش تعداد ماینرها، رفته رفته سختی شبکه بیت کوین افزایش یافت. سختی شبکه مقدار زمانی‌ست که یک ماینر بتواند یک بلاک را استخراج کرده و بلاک بعدی را برای فرآیند استخراج استارت بزند.

سختی شبکه طوری خود را تنظیم میکند که همواره استخراج یک بلاک بیتکوین ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس یعنی اگر تعداد ماینرها افزایش یابد سرعت استخراج افزایش پیدا نمیکند. بلکه با افزایش سختی شبکه، پیداکردن پاسخ هر بلاک سخت‎تر میشود و بدین ترتیب مدت زمان ۱۰ دقیقه‎ای استخراج هر بلاک ثابت مانده و پاداش هر بلاک که مقدار ثابتی است و بالاتر در مورد آن صحبت کردیم به میزان کمتری بین ماینرهای بیشتری تقسیم میشود.

با افزایش سختی شبکه، عملیات ماینینگ برای افرادی که دستگاه‎های ضعیف‌تری داشتند، دشوار شده و سودآوری آنان کاهش یافت. به همین علت استخرهای ماینینگ پدیدار شدند.

استخر استخراج (mining pool) در واقع شبکه‌ای است که ماینرها از هر نقطه دنیا درکنار هم جمع شده و توان محاسباتی سیستم خود را در آن استخر با یکدیگر به اشتراک می‎گذارند تا محاسبات را با توان بیشتری انجام داده و پاداش بیشتری دریافت کنند. هر ماینر به میزان توان محاسباتی که به اشتراک میگذارد، به همان اندازه سهمی از پاداش بلاک را دریافت میکند. پس میتوان گفت استخرهای استخراج به دلیل توانایی در حل بلاک‌های بیشتر، شانس دریافت پاداش را افزایش می‌دهند.

چهار دلیل اهمیت بیت کوین چیست؟

صلی‌ترین دلایل گرایش جامعه به استفاده از رمزارز بیتکوین به شرح زیر است:

۱. بیت‌کوین تحت هیچ دولت یا نهادی قرار ندارد

هیچ بانک یا نهادی نمی‌تواند تراکنش‌های مالی بیت‌کوینی شما را رصد کند. هیچ مجمع قانونی و مالیاتی نمی‌تواند بر دارایی شما نظارت داشته باشد. البته این عدم نظارت می‌تواند مشکلاتی اعم از پولشویی و یا تراکنش‌های آسان مالی را برای باندهای تبهکار بین‌المللی به همراه داشته باشد. در واقع یکی از دلایل گسترش پذیرش بیت‌کوین در سال‌های گذشته، بکارگیری بیتکوین در معاملات غیرقانونی بوده است.

۲. بیت‌کوین بانک‌ها و نهادهای واسطه را دور می‌زند

بیت‌کوین در یک شبکه همتا‌به‌همتا در نقل و انتقال است و نیازی به‌حضور بانک به‌عنوان یک واسطه انجام مبادلات وجود ندارد. همچنین کیف‌پول بیت‌کوین را نمی‌توان همانند حساب‌های بانکی مسدود یا موجودی آن را بلوکه نمود.

هیچ نهادی قادر نیست از میزان موجودی کیف‌پول کاربران اطلاع حاصل نماید. هیچ محدودیت و سقف برداشت یا واریزی برای کیف‌پول بیت‌کوین وجود ندارد. هیچ‌کس به‌جز صاحب کیف‌پول نمی‌تواند درباره مدیریت دارایی‌های موجود در آن تصمیم‌گیری کند و بی‌تردید بانک‌ها به‌هیچ عنوان از این قابلیت بیت‌کوین دل‌خوشی ندارند!

۳. بیت‌کوین در نحوه پس‌انداز و خرج کردن دارایی مردم تحول ایجاد می‌کند

از زمان عرضه پول کاغذی تا کنون قدرت مالی دنیا همواره در اختیار بانک‌ها بوده است. بانک‌ها پول را منتشر، نگهداری و به ازای خدمات واسطه‌ از ما کارمزد دریافت میکنند.

اگر دولتی به پول بیشتری نیاز داشته باشد، اسکناس بیشتری چاپ می‌کند و یا اینکه سیاست‌های مالی متفاوتی را در پیش می‌گیرد. در این میان، برخی دولت‌ها هم بدون توجه به موافقت یا مخالفت مردم، پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند و در نتیجه سبب ایجاد تورم در جامعه می‌شوند. این تورم بی تردید به سود بانک‌ها و به زیان ملت خواهد بود.

بیت‌کوین با هدف پس گرفتن این قدرت و بازگرداندن توان مدیریت ثروت به مردم طراحی شده است. به جای اینکه یک تکه کاغذ ارزش داشته باشد، یک بسته کد دیجیتالی ارزشمند شمرده می‌شود. کدهایی که نه جعل میشوند و نه به خواست دولت‌ها تکثیر.

۴. تراکنش‌های بیت‎کوینی برگشت‌ناپذیرند

شیوه‌های پراخت موجود نظیر انتقال پول به صورت کارت به کارت و یا از طریق چک، این قابلیت را دارند که از سوی بانک لغو شوند. اما تراکنش‌های صورت گرفته بیت‌کوینی برگشت ناپذیرند.

این بدان معنی است که اگر شما بیتکوین‌تان را سهواً به یک آدرس اشتباهی ارسال کنید، احتمال بازگشت موجودی شما نزدیک به صفر خواهد بود. چون ممکن است آن آدرس اصلاً وجود نداشته باشد و بیتکوین شما اصطلاحاً به سیاه چاله‌ی بیتکوین‌های گمشده رفته باشد و یا اینکه اگر بیتکوین شما به آدرسی اشتباهی منتقل شود، مالک آن کیف پول که هویتش ناشناس است، بیتکوین شما را به شما پس ندهد.

اهمیت استخراج بیتکوین

تعداد تمام بیت‌کوین‌های قابل استخراج فقط ۲۱ میلیون واحد است. پس زمانیکه تمام این بیت‌کوین‌ها استخراج شد، دیگر بیت‌کوینی تولید نمی‌شود.

در مقایسه با ارزهای سنتی که به اختیار دولت‌ها مدام چاپ می‌شوند، این یک مزیت فوق‌العاده است. بانک‌های مرکزی سراسر جهان با چاپ بیش از اندازه پول باعث تورم می‌شوند. تورم کنترل نشده موجب کاهش ارزش یک ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌شود.

اما برای بیتکوین کاهش ارزش در دراز مدت معنا ندارد. هر چقدر که به جلو پیش می‌رویم، استخراج آن دشوارتر و بیتکوین نایاب تر می‌شود. حال درکنار افزایش کاربری و تقاضا از سوی مردم، ارزش بیتکوین روز به روز افزایش می‌یابد.

پیش از این اشاره کردیم که پروتکل استخراج رمزارز بیتکوین به گونه‌ای طراحی شده است که با گذشت زمان، استخراج آن مشکل‌تر شده و تولید بیت‌کوین کاهش می‌یابد. لذا از آنجایی که درصورت وجود تقاضا، کاهش سرعت استخراج بیتکوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود، ماینرها ضرر نخواهند کرد بلکه سود و در نتیجه انگیزه‌شان برای ادامه کار بیشتر خواهد شد.

تعداد زیادی از بیتکوین‌ها هم به دلیل گم‎شدن و یا عدم دسترسی به کیف‎پول دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین تعداد بیت‌کوین‌هایی که قابل استفاده خواهند بود، از ۲۱ میلیون واحد خیلی کمتر است.

آیا تراکنش‌های بیتکوین به‌صورت ناشناس انجام می‌شود؟

بسیاری می‌گویند که بیت‌کوین رمزارزی است که در استفاده از آن، هویت شما کاملاً ناشناس باقی می‎ماند. مشکل این جاست که بیت‌کوین به آن اندازه‌ که گفته می‌شود واقعاً پنهان‌کار نیست. درست است که در تراکنش‌های بیتکوینی نام و نشان حقیقی شما در دفترکل ثبت نمیشود اما این به آن معنا نیست که نمی‌توان رد تراکنش‌های انجام شده را به سمت شما دنبال کرد.

تراکنش‌های رمزارزی به نوعی با اطلاعات مستعار ثبت و انجام می‌گیرند. از همین رو نمی‌توان آدرس یک حساب رمزارزی را مستقیماً به شخص حقیقی دارنده حساب رهگیری کرد. اما اگر اطلاعات هویت واقعی شما به آدرس‌ کیف‌پول‌تان پیوند خورده باشد، آنگاه تراکنش‌ها به سمت هویت حقیقی شما قابل پیگیری خواهد بود.

در این میان رمزارزهایی نظیر مونرو، ورج و زی‌کش، با تمرکز بر روی حفظ حریم خصوصی کاربران، تلاش میکنند تا هویت واقعی اشخاص را در انجام تراکنش های رمزارزی بیش‌ازپیش پنهان نمایند.

تا زمانیکه کیف‎پول رمزارزی شما با اطلاعات واقعی‌تان در ارتباط نباشد، شما تماماً ناشناس هستید. اما به‌محض اینکه ارزهای دیجیتال خود را از کیف پولتان به یک صرافی انتقال دهید که از اطلاعات واقعی شما استفاده می‌کند، ناشناس بودن خود را به خطر انداخته‌اید.

در روزهای اول تولد بیت کوین، بسیاری از افراد از نحوه عملکرد بیت کوین خبر نداشتند، به همین دلیل تصویر می‌کردند که بیت کوین راه‌حلی نهایی برای انجام تراکنش‌هایی کاملاً ناشناس است. از این‌جهت بسیاری از تراکنش‌های غیرقانونی به‌وسیله بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر صورت می‌گرفتند و همچنان هم صورت می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۵ شخصی به نام راس اولبریک برای راه‎اندازی بازار سیاه آنلاینی به‌نام جاده ابریشم حکم حبس ابد گرفت. مشتریان در این بازار سیاه می‌توانستند هر نوع کالای غیر‌قانونی از مواد مخدر گرفته تا سلاح گرم و سرد را از طریق ارز‌هایی مانند بیت‌کوین خریدوفروش کنند. در سال ۲۰۱۳ راس اولبریک که برای مدت‌ها مورد پیگیرد قرار گرفته بود توسط FBI دستگیر شد.

منبع xblockchain.me

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید