جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمزایا و معایت دامنه نوسان بورس

مزایا و معایت دامنه نوسان بورس

مزایا و معایت دامنه نوسان بورس

شروع معاملات امروز بازار سهام با فشار فروش در نمادهای شاخص‌ساز همراه بود و شاخص کل در یک ساعت ابتدایی معاملات روندی نزولی داشت.

به گزارش رتبه آنلاین از گسترش نیوز، در حالی دامنه نوسان منفی سهم‌ها از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافت اما باز هم حرکت مثبت شاخص کل چند روزی بیشتر دوام نداشت و شاخص کل به محدوده مقاومت خود رسید. اما سئوال اینجاست که شاخص کل نمی‌تواند محدوده مقاومتی خود را بشکند؟

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایا و معایت دامنه نوسان نامتقارن گفت: دامنه نوسان نامتقارن یک شمشیر دولبه است و از یک سو رفتار هیجانی را در بازاری که ریزش سنگین داشته کنترل می‌کند و از سوی دیگر نقدشوندگی بازار را از بین می‌برد. اما به نظرم نقدشوندگی در بازاری که از حدود ۸۰۰ هزار واحد ریزش داشته الویت ندارد و در وهله اول باید جو هیجانی بازار سهام کنترل شود. راه دیگر برای کنترل جو هیجانی افزایش حجم مبنا بود اما در این صورت جلوی روند صعودی بورس گرفته می‌شد. معایب این روش این است که حجم معاملات به شدت کم شده و نقدشوندگی بورس کاهش یافته است اما من با این روش موافقم زیرا اگر دامنه نوسان به روش قبل بازگردد روند نزولی بورس ادامه داشت و ریزش بیشتر می‌شد و بهترین راه برای حمایت از سهامدار خرد کاهش دامنه نوسان است.

این کارشناس در ادامه گفت: اگر قبلا بازار سهام نقدشوندگی داشت به این دلیل بود که حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در روند نزولی از مردم سهم‌ می‌خریدند اما منایع حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها محدود است و اگر روند نزولی ادامه‌دار می‌شد منابع انها تمام می‌شد و بازار باز هم با مشکل نقدشوندگی همراه بود.

این کارشناس در رابطه با نیاز اصلی بورس گفت: فعلا نیاز اصلی بورس زمان است تا متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سهام شفاف شوند.

این کارشناس در رابطه با روابت دیپلماتیک و خروج ایران از پروتکل الحاقی گفت: فعلا همه چیز به واکنش جامعه بین‌الملل به خروج ایران از پروتکل الحاقی وابسته است و احتمالا این واکنش‌ها تا نیمه دوم اسفند ماه تاثیر خود را بر بازار سهام خواهد گذاشت.

هلالات در رابطه با احتمال روند صعودی بازار سهام و دلیل نداشتن رشد شارپی گفت: به نظر می‌رسد نبود پول در بازار سرمایه و شفاف نبودن متغیرها اجازه رشد ناگهانی را به بازار سهام نمی‌دهد اما احتمالا بورس از هفته آخر اسفند و بعد از شفاف شدن موضع ایران در جامعه بین‌الملل روند صعودی خود را شروع خواهد کرد و این روند در ایام عید ادامه خواهد داشت.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید