پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهtelegramنگرانی بورس قبل از تعطیلات 22 بهمن

نگرانی بورس قبل از تعطیلات 22 بهمن

 در آخرین روز کاری هفته سهام‌داران به صعود شاخص کل به کانال 1.2 میلیونی امیدوارند اما در مقابل یک سنت در بازار سهام ایران مایه نگرانی و بیم آن‌هاست.
نگرانی بورس قبل از تعطیلات 22 بهمن

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، روز دوشنبه شاخص کل بورس 22 هزار و 302 واحد رشد کرد ولی شاخص هم‌وزن 857 واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  40 واحد صعود کرد و به رقم 17 هزار و 453 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 213 نماد رشد قیمت و 256 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت توسعه معادن روی ایران (کروی)، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) و سیمان خاش (سخاش)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه تجارت نو (بنو)، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و دارویی ره‌آورد تامین (درهآور) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وپخش (دارو پخش)، فپنتا (شرکت سپنتا) و دانا (بیمه دانا) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس صنایع چوب کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا)، کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا 339 میلیارد تومانی بسته شد.

صف های بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز 107 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 98 بود. همچنین  ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 35 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 224 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 47 درصد افزایش یافت و 885 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز دوشنبه شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 256 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) و سفار (سیمان فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز دوشنبه بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 160 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف فروش را داشتند.

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه شاخص‌ هم‌وزن نزول کرد و تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، 83 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 17 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضای قابل توجهی بسته شد. دیروز علاوه بر رشد عرضه‌ی حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز منفی شد و 706 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد.

همچنین شاخص بورس که روز یکشنبه از سطح حمایت یک میلیون و 130 هزار واحد به سمت بالا برگشت، دیروز از سطح یک میلیون و 190 هزار واحد بالاتر آمد. در نتیجه علی رغم نزول شاخص هم‌وزن، اتفاق مثبت برای سهام‌داران شکل‌گیری روند صعودی شاخص کل است. قرار گرفتن رقم شاخص در فاصله 8 هزار واحدی کانال 1.2 میلیون واحدی این امیدواری را برای سهام‌داران ایجاد کرده که در آخرین روز کاری هفته شاخص بتواند به کانال بالاتر پا بگذارد. در مقابل نگرانی سهام‌داران از رشد عرضه‌ها پیش از تعطیلات پایان هفته است. این باور عمومی در میان فعالان بازار وجود دارد که پیش از تعطیلات چند روزه، در بورس عرضه‌ها افزایش می‌یابد. پیش از این در اغلب روزهای منتهی به تعطیلات چند روزه در ایران سمت عرضه بازار تقویت شده است. تحلیل‌گران معتقدند گروهی از سهام‌داران برای افزایش نقدینگی جاری خود پیش از تعطیلات به فروش سهام روی می‌آورند، در نتیجه نگرانی و بیم سهام‌داران از این سنت بازار است.

صف های بورس

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید