به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، چند دقیقه‌ای از پخش صحبت‌های سکاندار جدید سازمان بورس از شبکه خبر صداوسیما نگذشته بود که فیلم صحبت‌های او از شبکه‌های اجتماعی سر درآورد. همین اتفاق باعث شد که هشتگ بورس در اوایل شب یعنی ساعت ۹، تبدیل به هشتگ ترند در شبکه ‌اجتماعی توییتر شود و حتی از دیگر موضوعات روز مثل سفر رئیس مجلس به روسیه هم پیشی بگیرد و برای چند ساعت در جایگاه اول لیست موضوعات پربحث در فضای توییتر فارسی قرار بگیرد. تا ساعت ۱۰ شب بعد از اعلام تغییر دامنه نوسان، بیش از ۳ هزار نفر در توییتر با استفاده از هشتگ بورس درباره این موضوع نوشته بودند. اما این تنها هشتگی نبود که کاربران شبکه ‌اجتماعی توییتر با استفاده از آن درباره این موضوع می‌نوشتند، هشتگ‌های دامنه نوسان، دامنه نوسان را بردارید، نه به تغییر دامنه نوسان و… هم جزو هشتگ‌های مورد استفاده توسط کاربران این شبکه ‌اجتماعی بود.

خیلی از افرادی که درباره دامنه‌نوسان در صفحه‌های خود نوشته بودند و از سیاست‌ آزمون و خطای مکرر مسوولان، حالا چه دولتی و چه غیردولتی گله کرده بودند و درباره این موضوع می‌نوشتند که قربانی این سیاست‌های آزمون و خطا به خصوص در حوزه اقتصاد، سرمایه‌های مردم است که به راحتی نباید از این موضوع گذشت. برخی از افراد هم از ناکارآمدی دامنه نوسان نوشته بودند و به این موضوع اشاره کرده بودند که برداشتن دامنه نوسان باعث می‌شود حال و احوال بازار متعادل شود. عده‌ای دیگر که تعدادشان زیاد هم بود درباره بی‌اعتمادی مردم می‌نوشتند.

به اعتقاد این افراد چنین اقداماتی فقط باعث دامن زدن به بی‌اعتمادی سهامداران به حوزه بورس می‌شود. افرادی هم بودند که راهکار بهبود اوضاع بورس را دامنه نوسان نمی‌دانستند. این افراد در گذشته هم در نوشته‌هایشان به این موضوع اشاره کرده بودند که جلوگیری از دخالت‌های سیاستمداران در حوزه بورس به مرور باعث بازگشت اعتماد سهامداران به این حوزه می‌شود و آرامش هم به بورس باز‌می‌گردد.

از توییت‌هایی که دیروز مورد توجه کاربران قرار گرفت، نوشته داود سوری، اقتصاددان بود. او در صفحه شخصی خود در رابطه با تغییر دامنه نوسان نوشت: «بحران در بازارهای سرمایه پدیده غریبی نیست، اما به درازا کشیدن آن بسیار بسیار غریب است. ۶ ماه است که بازار سرمایه این کشور در بند تصمیم‌های عجیب و غریب است. مشکل از وجود این دامنه است نه از حدود آن!  سهامداران صبور را نیز خسته نکنید!» یکی دیگر از افرادی که به موضوع دامنه نوسان واکنش نشان داد، رضا کاشف، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی بود. او در صفحه شخصی خود با مطرح کردن این سوال‌ها که چرا یک دامنه نوسان برای خود دامنه نوسان تعریف نمی‌کنند؟ یا مثلا حجم مبنا برای دامنه نوسان که اگر فلان مقدار نوسان هفتگی و ماهانه داشت دامنه به‌صورت خودکار کم یا زیاد بشود، نوشت: «وقتی قراره همه چی دستکاری من‌درآوردی بشود لااقل من‌درآوردی هوشمندش کنید.» اما در این فضای انتقادی، بودند افرادی هم که در نوشته‌هایشان نه به طور علنی اما با محور حمایتی از این تصمیم سازمان بورس حمایت می‌کردند. وحید هلالات، کارشناس بازار سرمایه یکی از این افراد بود. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در شرایط فعلی که هر روز بخشی از سرمایه مردم آب می‌رود، نمی‌شود دست روی دست گذاشت و هیچ کاری نکرد. بسیاری از تصمیمات برای این است که نشان دهد نهاد ناظر نسبت به این شرایط بی تفاوت نیست. از تصمیمات شورای عالی باید حمایت کرد تا بازار بتواند به لحاظ روانی خود را بازیابی کند.»

 

بهنام بهزادفر

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس

از زمان تصویب دستورالعمل خرید اعتباری در بورس و فرابورس، در 8 سال گذشته بالاترین ضریب اعتباری شرکت‌های کارگزاری 60 درصد بوده است. این موضوع در جلسه شورای عالی بورس تصویب شد.  این هم یک نمونه دیگر از تصمیمات در شرایط پرتلاطم بازار.