پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیماجرای ورود شرکت‌های هواپیمایی به بورس

ماجرای ورود شرکت‌های هواپیمایی به بورس

مهدی قادری در این رابطه گفته است که با ورود به بازار سرمایه، این شرکت هواپیمایی (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری) می‌تواند از این محل منابع مالی مطلوبی را جذب کند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرلاین پرس، اخیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرده که به دنبال فراهم‌کردن مقدمات ورود این ایرلاین به بورس است. مهدی قادری در این رابطه گفته است که با ورود به بازار سرمایه، این شرکت هواپیمایی (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری) می‌تواند از این محل منابع مالی مطلوبی را جذب کند.

او اضافه کرده است که درحال‌حاضر روند تقاضا برای ورود به بورس در حال پیگیری است و به‌منظور ورود شرکت هواپیمایی به بورس، جلسات و مذاکراتی با یک شرکت تأمین سرمایه و همچنین شرکت‌های مهم بورسی صورت گرفته است و روند مذاکرات و مشورت با دستگاه‌های ذی‌ربط در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

موضوع ورود شرکت هواپیمایی آسمان به بورس در حالی مطرح می‌شود که تاکنون سابقه واگذاری ایرلاین‌ها به این بازار سرمایه وجود نداشته، اما نخستین صکوک منتشر شده در فرابورس مربوط به هواپیمایی ماهان است که این شرکت هواپیمایی با تأمین مالی از طریق این روش (اوراق صکوک بالغ‌بر هزار میلیارد تومان)، توانست ناوگان هوایی را توسعه دهد. البته و بعدازآن هواپیمایی ماهان در چندین مرحله در بازار برای خرید هواپیماهای مختلف اقدام به انتشار صکوک اجاره کرد اما موفقیت چشمگیری برای ایرلاین‌ها در بازار سرمایه حاصل نشده است.

ورود شرکت‌های هواپیمایی به بورس وعده‌ای است که بسیاری از مدیران ایرلاین‌ها ازجمله هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» سال‌هاست که داده‌اند، اما مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها ازجمله عدم شفافیت مالی، بدهی انباشته و عدم بهره‌وری باعث شده که این موضوع راه به جایی نبرد. چراکه بر اساس مقررات، شرکتی که می‌خواهد راهی بازار سرمایه شود باید به شکل متوالی سودآور بوده و امکان سودآوری آن در آینده وجود داشته باشد و زیان انباشته نداشته باشد. از سوی دیگر شرکت باید دارای نظام حسابداری مطلوب باشد و به تشخیص هیات پذیرش، در مورد شرکت‌های تولیدی، روش حسابداری نرخ تمام‌شده (حسابداری صنعتی) استقرار داشته باشد. به‌علاوه دفاتر و حساب‌های شرکت باید بر اساس استانداردهای حسابداری مصوب در کشور، نگهداری شود. از سوی دیگر، شرکت متقاضی پذیرش باید گزارش‌های حسابرسی دو دوره مالی متوالی پیش از زمان پذیرش را ارائه کند. این‌گونه گزارش‌ها باید توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که واجد ویژگی‌های خاص مصوب شورای بورس نیز باشند، تهیه شده باشد.

حضور ایرلاین‌ها در بورس نشانه قوت آنهاست. اگر سیستمی مانند بورس نظام مالی و سرمایه‌ای یک شرکت را تأیید کند مردم برای سرمایه‌گذاری ترغیب خواهند شد؛ اما مشکلات عنوان‌شده، مانع حضور ایرلاین‌ها در بازار سرمایه و تنها در حد حرف باقی مانده است.

همین دو سال گذشته بود که فرزانه شرفبافی، مدیرعامل وقت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» عنوان کرده بود که واگذاری سهام ایران‌ایر در بازار سرمایه برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی هما، امکان‌پذیر است. این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات‌وزیران شرکت هما به دلیل بازسازی ساختاری فعلا از لیست واگذاری‌ها خارج شده است و بر اساس این مصوبه علاوه بر اینکه اساسنامه شرکت هواپیمایی هما باید اصلاح شود، شخصیت حقوقی شرکت نیز به سهامی عام تبدیل شود. همچنین مؤسسه صندوق بازنشستگی کارکنان این شرکت که هزینه زیادی برای هواپیمایی هما در بر دارد ساماندهی و تعیین تکلیف می‌شود و درنهایت بعد از سوددهی و فراهم شدن شرایط واگذاری، در جهت خصوصی‌سازی شرکت اقدام می‌شود.

موضوع ورود ایرلاین‌ها محدود به دو ایرلاین ماهان و ایران‌ایر نبوده است. سال گذشته بود که عضو هیات‌مدیره و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از آماده‌سازی کیش‌ایر برای واگذاری بخشی از سهام آن در بازار سهام خبر داده و گفت بود: «در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، سهام کیش‌ایر به عنوان نخستین ایرلاین کشور در بورس عرضه خواهد شد که در این خصوص ساختار شرکت بر اساس استانداردها و چارچوب مقرراتی سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اصلاح است.»

ناصر آخوندی تأکید کرده بود که حرکت به سمت کاهش پروازهای چارتری و تلاش برای سودهی کیش‌ایر آغاز شده و گام‌های استواری برداشته شده است و در همین راستا در طول هشت‌ماه سال ۹۷ ظرفیت صندلی، مسافری و ناوگان کیش‌ایر توسعه و رشد دو برابری داشته و یک فروند ایرباس A۳۲۱، یک فوکر F۱۰۰ و دو فروند بوئینگ MD که زمین‌گیر بودند به ناوگان فعال این شرکت بازگشته است. این روند بر درآمدزایی کیش‌ایر اثر مطلوبی خواهد داشت. صنعت هوایی دچار پیری شده و دانش، تخصص، تجربه و پشت کار باید در کالبد مدیریتی صنعت تزریق شود. آخوندی گفته بود: «بر اساس حرکت به اصل ۴۴ قانون اساسی اقدامات و مقدمات لازم در خصوص اصلاح ساختار مالی و عرضه ۱۰ درصد از سهام کیش‌ایر از طریق بازار سرمایه صورت گرفته و هماهنگی لازم با سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته است.»

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید