جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزتهدیدها و فرصت‌های بازگشت EPS به بورس

تهدیدها و فرصت‌های بازگشت EPS به بورس

کارشناس بازار سرمایه به بررسی آثار بازگشت EPS ها به صورت‌های مالی در روند بازار سهام پرداخت.

به گزارش رتبه آنلاین، امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در خصوص موضوع EPS  با تاکید بر اینکه این فاکتور نشان از سود مالی و عملیات شرکت طی یک دوره مالی مشخص است، تاکید کرد: نسبت این رقم به قیمت سهم (P/E) یک متغیر مهم برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است.

سیدی نسبت قیمت به سود را متغیر مهمی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دانست و درباره دلایل حذف EPS در سال ۹۶ و بازگشت مجدد آن در مقطع زمانی فعلی گفت: حذف پیش‌بینی‌ها در دوره سال ۹۶ اتفاق مهمی بود که باید در آن مقطع انجام می‌شد، در آن زمان گزارش‌های ماهانه به بازار ارائه شد که یک تحلیلگر با بررسی متغیرها و این گزارش‌ها می‌تواند یک برآورد از پیش‌بینی داشته باشد.

وی در ادامه، حذف این متغیر را تصمیم درستی دانست و تصریح کرد: دیروز هم دیدیم که یکی از شرکت‌ها با اعلام EPS محافظه‌کارانه باعث واکنش منفی بازار شد و این موضوع یکی از دلایلی بود که در سال ۹۶ تصمیم بر حذف پیش‌بینی سود گرفته شد، اعلام سودهای محافظه‌کارانه یا نگاه‌های خوش‌بینانه معمولا بازار را دچار انحراف می‌کند و در رفتار و تصمیم‌های سرمایه‌گذاران اثرگذار است.

سیدی درباره دلایل تصمیم نهاد ناظر برای انتشار مجدد پیش‌بینی سود گفت: از مردادماه به بعد آنقدر بازار دچار شرایط سختی بوده که نهاد ناظر برای طراحی راهکاری که به بازار کمک کند تحت فشار قرار گرفته و گروهی به بازگشت EPS  ها برای بهبود شرایط معاملات اصرار و تاکید داشتند. سازمان بورس تصمیم به بازگشت پیش‌بینی‌ها به صورت‌های مالی شرکت‌ها گرفت.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در ازای حذف پیش‌بینی سود، ۱۲ دوره گزارش ماهانه منتشر شد در برنامه به وقت تحلیل شبکه ایران کالا گفت: با این گزارش‌ها شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری سناریوهای مختلفی را به صورت بدبینانه و خوش بینانه برآوردی از سود ارائه می‌دادند اما با بازگشت این فاکتور، شرکت یک رقم مشخصی را اعلام می‌کند که می‌تواند واکنش مثبت یا منفی در بازار داشته باشد که اگر محقق نشود بازهم بازار را دچار تنش می‌کند.

سیدی در ادامه به انتشار پیش‌بینی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد با گذشت تنها چند روز از آغاز انتشار EPS  ها گروهی که اصرار به این موضوع داشتند دوره‌های گذشته و دلیل این که چرا این متغیر حذف شد را به خاطر آوردند و به این نتیجه رسیدند که این موضوع نمی‌تواند کمکی به بازار کند.

وی معتقد است بهتر بود به جای بازگشت EPSها شرکت‌های تحلیلگر با ارائه سناریوهای مختلف و انتشار آن در بازار به سرمایه‌گذاران کمک کنند، البته به نظر می‌رسد در این خصوص چون شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری به خوبی در این حوزه عمل نکردند با حذف پیش‌بینی‌ها بازار دچار یک خلا اطلاعاتی شد. در این شرایط به نظر رسید اعلام پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌ها با وجود همه حواشی پیرامونش بتواند در تصمیم‌گیری اهالی بازار، به خصوص سرمایه‌گذاران تازه‌واردی که امسال وارد بازار شدند و اصلا به این فاکتور توجهی ندارند، اثرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازگشت پیش‌بینی سود می‌تواند یک فاکتور مهم برای غیرحرفه‌ای‌ها و تازه‌واردهایی باشد که تا امروز هیچ توجهی به این موضوع نداشتند، گفت: بازگشت مجدد پیش‌بینی سود به صورت‌های مالی از باب افزایش اطلاعات در بازار و آگاهی‌رسانی اتفاق مثبتی است.

سیدی توصیه کرد: اگر با بازار سرمایه و مفاهیم مالی آشنایی کافی ندارند سرمایه‌های خود را از طریق سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند و اگر علاقمند به حضور مستقیم در بازار هستند حتما اطلاعات و دانش مالی خود را کامل کنند در غیر این صورت معامله کردن در بازار کاری بسیار پرریسک و تصادفی است.

منبع:سنا

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید