شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادینشانه‌های پایان ریزش بورس

نشانه‌های پایان ریزش بورس

نشانه‌های پایان ریزش بورس

در شرایط تداوم تزریق نقدینگی سهامداران حقیقی و انتظار بهبود وضعیت بورس، تعادل و نوسان مثبت شاخص در بازه کوچک و کف‌سازی مناسب می‌تواند نشانه‌های پایان ریزش و قطعیت در امکان صعود باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش ۱.۴ درصدی به سطح یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند قیمت سهام پس از ریزش سنگین بورس از نیمه مرداد ماه از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد و نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به ویژه بعد از گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و افت قیمت‌ها به محدوده‌ای جذاب رسیده است.

    از طرفی در روزهای گذشته برآیند خرید و فروش سهامداران از تزریق نقدینگی سهامداران حقیقی حکایت دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار شد اما تحت شرایط فعلی همانند امروز که شاخص‌کل می‌تواند شکننده باشد و دوباره رو به کاهش بگذارد، تعادل بازار و نوسان مثبت نماگر بازار در یک بازه کوچک و یک کف‌سازی مناسب می‌تواند نشانه‌های پایان ریزش و قطعیت در امکان صعود بورس باشد.

    در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش ۱۷ هزار و ۴۸۴ واحدی به کانال یک میلیون و ۲۳۳ هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش ۱۹۱۸ واحدی به کانال ۴۲۹ هزار و ۶۱۸ واحد رسیدند. نماد‌های ” فملی، فارس، فولاد ” بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۹.۹ و ۲.۸ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد ” شستا” به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

    در گروه بانکی نمادهای ” وبصادر، وبملت، وتجارت ” به ترتیب با قیمت‌های منفی ۲.۱۴ و ۳.۰۵ و مثبت ۲ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات ” فولاد، فملی” با قیمت‌های منفی ۲.۸۱ و ۳.۹۲ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون” شتران، شپنا، شبندر ” با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات “خودرو، خساپا” پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت‌های منفی ۳.۲۵ و ۲.۶۱ درصد به کار پایان دادند.

    وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

    نخستین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک ولی مثبت همراه شدند. مس در محدوده ۷۸۳۹ دلار، روی به ۲۵۷۶ دلار و هر انس طلا به ۱۸۶۷ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۵۵.۶۳ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۵۲.۶۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

     بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می‌­دهد نرخ هر دلار امریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان معامله می‌شود. بالا بودن رشد نقدینگی، مصائب مربوط به دسترسی به درآمدهای صادراتی و منفی بودن نرخ بهره‌ی واقعی از عوامل اقتصادی هستند که باعث تغییر مسیر قیمت دلار و افزایش مجدد آن در چند روز اخیر شده‌اند. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۳ هزار و ۸۷۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

    بررسی چند رویداد:

    رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: هدف این است طی روزهای آینده نرخ بهره بین بانکی به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد کاهش یابد.

    قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۴۲۸۰ ریالی به دلار ۲۲۷۵۹۵.۵ ریالی اعلام شد.

    وزیر نفت با بیان اینکه بخشی از پول نفت ایران در عراق، کره‌جنوبی، ژاپن و امارات مسدود شده که مربوط به پیش از تحریم است، گفت: پول نفت باید صرف اقتصاد شود و به صندوق توسعه ملی برود و نباید وارد بودجه شود.

    انجمن ذغال سنگ در واکنش به افزایش ۲۰ برابری حقوق دولتی معادن با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت مراتب اعتراض را اعلام کرد.

    سرپرست معاونت معدنی وزارت صنعت گفت: در جلسه‌ با کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مقرر شد با همکاری تشکل‌های زنجیره فولاد ظرف ۱۵ روز نظرات اصلاحی در مورد طرح تنظیم بازار فولاد مجلس اخذ و طبق اصول حرفه‌ای با درنظر گرفتن شرایط بورس اصلاح شود.

    اوپک از رسیدن قیمت سبد نفتی این سازمان به ۵۴.۳۶ دلار خبر داد که با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از پیگیری پیشنهاد جذب سرمایه گذاری‌های بورسی برای رونق انرژی‌های تجدیدپذیر در صحن مجلس خبر داد.

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید