جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزخوش‌بینی به رشد تقاضا

خوش‌بینی به رشد تقاضا

بازار امروز با توجه به کاهش شدید و در برخی نماد‌ها افت غیرمنطقی قیمت‌ها و همچنین افزایش خوش بینی‌ها نسبت به گزارش‌های عملکرد ۹ماهه، افزایشی و با رشد تقاضا پیش بینی می‌شود.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش رتبه آنلاین و به نقل از بورس نیوز، روز گذشته و همانند روز‌های کاری اخیر، بازار سرمایه سقوط سنگین دیگری را تجربه کرد تا به این ترتیب کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نیز از دست برود و این نماگر با کاهش در حدود ۲درصدی به رقم یک میلیون و ۲۸۶ هزار واحدی برسد.

شاخص کل هم وزن، اما کاهش خفیف تری را تجربه کرد و با کمتر از ۰.۲درصد کاهش و معادل ۷۵۹ واحد افت به رقم ۴۵۹ هزار و ۸۱۰ واحد رسید.

علیرغم تکرار رویه روز‌های گذشته، شاهد بودیم که اکثر صف‌های فروش بازار جمع شد و با حمایت‌های صورت گرفته در قیمت‌های منفی به نظر نمی‌رسد که امروز نیز با روندی مشابه با روز‌های گذشته همراه باشیم.

نماد‌های “فارس”، “فولاد”، “فملی” و “شستا” بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز به ۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که شاهد یکی از کم ارزش‌ترین روز‌های معاملاتی بازار سرمایه باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه باید از هرگونه دخالت غیرکارشناسی در بازار سرمایه به خصوص در مقطع کنونی اجتناب شود، گفت: تصمیمات شورای عالی بورس برای دولت معتبر است. اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته در دیدار با مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بورس نهادی کاملاً مستقل است، اظهار داشت: دولت نمی‌خواهد و نباید در قوانین، مقررات و سازوکار‌های بورس دخالت داشته باشد، در عین حال مردم نیز برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکار‌های اقتصادی آن توجه کنند و از نظر و مشورت کارشناسان و صاحبنظران برای ورود به این بازار توجه کنند.  مدیریت بازار سرمایه نیز باید سازوکاری تدوین کند تا اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام نمایند.

جهانگیری با درخواست از شرکت‌های حقوقی و مدیریت سازمان بورس برای ایجاد ثبات و صیانت از بازار سرمایه در مقطع کنونی گفت: با هماهنگی دو طرف و نیز استفاده از ابزار‌های اقتصادی دیگر می‌توان ضمن حمایت از بازار سرمایه، نیاز‌های مالی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور را نیز مرتفع کرد.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل صندوق توسعه ملی عنوان داشت: پیش بینی می‌کنیم، در مرحله دوم, ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، تا پایان سال، از محل برگشت تسهیلات داده شده به سایر طرح‌ها (در سال‌های گذشته) در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد.

در ادامه حواشی بازار فولاد، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از تصمیم جدید برای برگزاری جلسات هفتگی عرضه فولاد در بورس کالا خبر داد و گفت: صادرات محصولات شرکت‌های فولادی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش شرکت‌های فولادی کاهش یافته و صادرات نیز انجام نمی‌شود، گفت: جلوی صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان گرفته شده و صادرات اسلب شرکت فولاد مبارکه نیز متوقف شده، به طوری که محموله‌های فولاد، در بندر و بر روی کشتی نگه داشته شده‌اند و فقط دموراژ پرداخت می‌کنند. حواشی کاهش قیمت پایه‌ محصولات فولادی در بورس کالا به نظر می‌رسد که همچنان ادامه داشته باشد و در آخرین خبر برخی خبر‌ها حاکی از لغو دستور وزیر صنعت مربوط به تعیین قیمت ۷۰ درصدی محصولات صادراتی جهت قیمت پایه عرضه در بورس توسط معاون اول رئیس جمهور است.

از یک سو موافقان این طرح به این نکته اشاره دارند که شرکت‌های فولادی که از انرژی و مواد اولیه ارزان بهره‌مند هستند، نمی‌توانند و نمی‌بایست به قیمت‌های بازار آزاد نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند و از سوی دیگر مخالفان این طرح بر این عقیده هستند که هر گونه قیمت گذاری دستوری همانند تجربیات قبلی در این خصوص منجر به ایجاد رانت جهت عده‌ای خاص می‌شود و مصرف کننده نهایی هیچ منفعتی از این قبیل طرح‌ها نخواهند برد و تولیدکنندگان نیز با کاهش انگیزه تولید در این شرایط مواجه خواهند شد. راهکار صحیح به نظر می‌رسد واقعی کردن قیمت تمامی اقلام از مواد اولیه مصرفی، انرژی مصرفی و قیمت فروش در جهت شفافیت و ایجاد انگیزه و از بین بردن هر گونه رانت در زنجیره تولید و مصرف محصولات فولادی است.

در بازار ارز شاهد سقوط محسوس قیمت‌ها بودیم. قیمت فروش دلار پس از قطعی شدن حکم ریاست جمهوری بایدن و احتمال برکناری ترامپ تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری وی، به کمتر از ۲۵ هزار تومان رسید تا به این ترتیب مقاومت دلالان و برخی دستگاه‌ها در خصوص کاهش قیمت‌ها شکسته شود و به این ترتیب قیمت سکه طلا نیز در آستانه از دست دادن کانال ۱۱میلیون تومانی باشد.

اثرات این کاهش قیمت در سایر بازار‌ها نیز به سرعت مشاهده شد و به عنوان مثال قیمت‌ها در بازار خرده فروشی محصولات فولادی بین ۲ تا ۳درصد کاهش را داشت. با این حال جهت کاهش بیشتر قیمت‌ها و اثرات پایدارتر آن‌ها می‌بایست منتظر افت قیمت‌ها در سامانه نیما باشیم. به نظر می‌رسد که با توجه به بازگشت احتمالی و قریب الوقوع دولت جدید آمریکا به برجام و لغو تحریما‌های کشورمان همچنان شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار ارز باشیم.

 

بازار امروز
بازار امروز با توجه به کاهش شدید و در برخی نماد‌ها افت غیرمنطقی قیمت‌ها و همچنین افزایش خوش بینی‌ها نسبت به گزارش‌های عملکرد ۹ماهه، افزایشی و با رشد تقاضا پیش بینی می‌شود.

همچنین احتمال کاهش دخالت دستگاه‌های دولتی در روند‌های قیمت گذاری نیز می‌تواند روند بهبود بازار را تسریع کند. با این حال، دو موضوع کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده می‌تواند از جمله ریسک‌های پیش روی بازار باشد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید