چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیپرتفوهای خندان و گریان بورس

پرتفوهای خندان و گریان بورس

پرتفوهای خندان و گریان بورس

معاملات امروز بورس تهران در شرایطی آغاز شده که شاخص کل روند منفی را طی می‌کند و شاخص هم‌وزن صعودی است. به نظر می‌رسد بازگشایی بانک‌ها و عرضه‌های سنگین پایان وقت دیروز فعلا اقبال به سهام بزرگ‌تر را به خواب برده است.

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، هرچند همچنان نمادهای خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را میان صنایع مختلف به خود اختصاص داده‌اند اما تعداد نمادهای مثبت این دو گروه انگشت ‌شمار است. در آن سو گروه‌های کوچک‌تر و شاید سبدهای فراری از نمادهای بزرگ رنگ سبز به خود دیده‌اند.

در حالی حدود ۶۰ درصد نمادها روند مثبتی را طی می‌کنند که شاخص کل با کاهش بیش از یازده هزار واحدی (۰.۸ درصد) مواجه است. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها رشد ۰.۴۵ درصدی را تجربه می‌کند.

پیام صف‌های خرید و فروش

نکته جالب توجه اما به صف‌های خرید و فروش برمی‌گردد. در بازاری که برای برخی سبدها منفی و عذاب‌آور است، بیش از ۱۸۰ نماد صف خرید هستند. در سمت مقابل اما فقط حدود ۴۳ سهم با صف فروش مواجهند. همچنین ارزش صف‌های خرید ۲۸۰۰ میلیارد تومان و تقریبا سه برابر ارزش کل صف‌های فروش است. از این رفتار دو تحلیل می‌توان داشت.

نخست آنکه پول جدید وارد بازار نشده و احتمالا جابه‌جایی پول‌ها بین صنایع مختلف رخ داده است. به این ترتیب، پول‌هایی که نمی‌توانستند سهام بزرگ را جابه‌جا کنند به راحتی به سمت کوچک‌ترها هجوم برده و آنها را صف خرید می‌کنند.

نکته دوم اما عدم تشکیل صف فروش در بسیاری از نمادهای بزرگ است که در صورت پایداری این وضعیت نشان می‌دهد قیمت‌ها به حدی پایین آمده که هم خریدارانی به ویژه حقوقی در این محدوده‌ها پیدا می‌شود و هم سهامداران انگیزه‌ای برای فروش در آن سطوح ندارند. تغییر مالکیت سهامداران حقوقی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید