جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپیش‌بینی بورس تا پایان سال

پیش‌بینی بورس تا پایان سال

پیش‌بینی بورس تا پایان سال

بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی و جایگاه جدید آن در اقتصاد ملی از مهم‌ترین مزیت‌های این بازار در شرایط فعلی است و همه راه‌های سرمایه‌گذاری به بورس ختم می‌شوند.

به گزارش رتبه آنلاین از سنا، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در برنامه «به وقت تحلیل» ضمن بیان مطلب فوق به ریسک‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که سرمایه‌گذاری دو وجه با اهمیت دارد، یکی بحث محاسبات و تحلیل و وجه بعدی ریسک‌های مرتبط با بازار است و در این میان ریسک‌ها به دو نوع اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم می‌شوند.

وی ریسک غیر اقتصادی را به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار و تعیین‌کننده در کل بازارهای مالی دنیا مطرح کرد و گفت: نمی‌توان از این عامل صرف نظر و یا وزنی برای آن تعیین کرد. این موضوع بستگی به برآیند تحلیل‌های اقتصادی نیز دارد و خود را در قالب نوسان و قیمت نشان می‌دهد.

این تحلیلگر ارشد بازارسرمایه تصریح کرد: به عنوان مثال در اغلب بازارهای مالی دنیا به ندرت مشاهده می‌شود که افراد بلافاصله بعد از دریافت کد بورسی به طور مستقیم وارد فرآیند خرید و فروش سهامداری شوند. در بورس پکن سرمایه‌گذاران پس ۱۲ ماه دوره انتظار و کسب تجارب لازم مقدمه ورود به بازارهای مالی را پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: افراد نا آشنا به طور ناخواسته بر شدت هیجانات و ریسک‌های غیرسیستماتیک بازار می‌افزایند. در واقع، غیرحرفه‌ای‌هایی که از رفتار یکدیگر دنباله روی می‌کنند و ممکن است شناخت کافی از فضای بازارسرمایه نداشته باشند به عنوان آفت‌های بازارهای مالی شناخته می‌شوند، زیرا بازار را از جریان اصلی خود منحرف می‌کنند.

آقابزرگی راه‌حل کاهش این ریسک غیر اقتصادی را فرهنگ‌سازی دانست و افزود: چنین افتی با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم قابل اصلاح است. همچنین لازم است سهامداران تازه وارد از ابزارهایی مانند سبدگردانی اختصاصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشورت با افراد متخصص و دارای مجوز در این زمینه برای جلوگیری از ایجاد زیان استفاده کنند.

پیش‌بینی بازار

آقابزرگی در خصوص پیش‌بینی بازارسرمایه تا پایان سال نیز گفت: به نظر من نمی‌توان به طور مطلق پیش‌بینی در این رابطه داشت. تحلیلگران مختلف با رویکردهای متفاوت و فرضیات خاص نتایج مختلفی را در این زمینه به‌دست می‌آورند که در نهایت همانطور که در بالا اشاره کردم به طور خلاصه و برآیندی، همه این عوامل خود را در بورس نشان می‌دهند. می‌توان گفت که حداقل در دو هه گذشته منشا اصلی نوسانات در بازارسرمایه ایران بحث‌های غیر اقتصادی اعم از گشایش‌های اقتصادی و نیز نکات بوده است که همگی دارای وزن‌های مختلفی در این بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای پیش‌بینی وضعیت آینده اگر بهبود و گشایش هایی پیش رو داشته باشیم و با فرض رویکردهای مثبت، اثراتی احتمالی که می‌تواند در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود شامل کاهش نرخ ارز، بهبود وضعیت تولید و تامین مواد اولیه و صنایع و در نتیجه افزایش فروش و در نتیجه رشد سودآوری شرکت‌ها است.

صنایع پیشرو

وی در خصوص صنایع پیشرو توضیح داد: به نظر من صنایع استراتژیک، مانند صنایع غذایی، دارویی همیشه از لحاظ ریسک‌های غیر اقتصادی مامن مناسبتری برای فعالان بازار محسوب می‌شوند. در نهایت سهام شرکت هایی که با ارز مرتبط هستند مانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فولادی جزو صنایع با اهمیت تر به جساب می‌آیند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید