جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیفرصت و تهدید بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۰

فرصت و تهدید بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۰

فرصت و تهدید بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۰

تحلیلگر بازار سرمایه، فرصت و تهدید برنامه سال آینده دولت در تامین مالی دولت از طریق بورس با افزایش ۸ برابری را بررسی کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ايسنا، علی صادقین در خصوص لایحه بودجه سال آینده و تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه گفت: اگر رویکرد دولت درباره تامین مالی از طریق سهم ۸ برابری بورس اجرای بازار پول، افزایش سهم بازار سرمایه و مشارکت و تعمیق بیشتر این بازار باشد، خبر خوبی خواهد بود. چرا که واگذاری بیشتر شرکت‌ها، ورود نقدینگی و شفافیت بورس را بیشتر می‌کند.

وی افزود: اما اگر هدف دولت واگذاری و تامین کسری بودجه باشد، می‌تواند منجر به زیان قابل ملاحظه سهامداران شود. در واقع این موضوع دو روی یک سکه است.

این کارشناس ادامه داد: فروش قابل ملاحظه اوراق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ شده که می‌تواند باعث توسعه بازار سرمایه و افزایش حجم معاملات باشد اما از طرفی می‌تواند تهدید تلقی شود. چرا که جذابیت بازار اوراق می‌تواند نهادهای حقوقی را به صورت دستوری به سمت خرید این اوراق هدایت کند و سهم سهام از سبد دارایی حقوقی کاهش یابد.

صادقین گفت: اگر روند کنونی در سال آینده هم تکرار شود و دولت با تبلیغات افراد را مجاب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کند، فشار شدید عرضه از طرف حقوقی‌ها می‌تواند مضر باشد و مانند تابستان امسال سرمایه‌های مردم را بسوزاند اما اگر هدف دولت هدایت سرمایه‌های خرد و سرمایه‌های صندوق سرمایه‌گذاری برای تعمیق بازار سرمایه باشد. این میزان واگذاری هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذار خرد نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید