سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچشم‌انداز آتی بورس چگونه خواهد بود؟

چشم‌انداز آتی بورس چگونه خواهد بود؟

بورس نمایه

یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، برگشتن به سطوح قبلی شاخص دور از انتظار نیست.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، این روزها بازار سرمایه روند مثبتی را تجربه می‌کند. شاخص کل که از سقف تاریخی خود ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد در عرض سه ماه به یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسیده بود، تقریباً سه هفته است که از روند نزولی برگشته و در پایان روز دوشنبه ۱۷ آذرماه به یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد رسید.

محسن قاسمی تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل روند کنونی بازار و همچنین چشم‌انداز آتی این بازار گفت‌وگو کرد.

انتظارات تورمی با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پیدا کرده و به تبع آن قیمت در بازارهای طلا، خودرو، مسکن و… نزولی شده و در حوزه‌هایی هم که قیمت کم نشده، خریداری وجود ندارد و بازار راکد است.قاسمی می‌گوید: در چهار ماه گذشته یک روند اصلاحی و ریزشی داشتیم و قیمت برخی سهم‌ها از سقف تاریخی خود فاصله گرفت و اصلاحات عمیقی را درباره برخی از آن‌ها شاهد بودیم. در این بین قیمت سهام تعدادی از شرکت‌ها حتی تا ۷۰ درصد نیز کاهش یافت.

در میان این گروه شرکت‌های ارزنده‌ای وجود داشتند که پس از اصلاح قیمتی، برای خریداران جذابیت پیدا کردند. به بیان دیگر شرکت‌هایی که وضعیت خوبی دارند، اما قیمت سهامشان بیش از حد افزایش یافته بود، پس از اصلاح، برخی سطوح قیمتی را لمس کردند که برای خریدار جذاب بود. هر چند شرکت‌هایی هم وجود دارند که پس از اصلاحات زیاد، همچنان ارزنده نیستند.

وی در این رابطه می‌گوید: گاهی گفته می‌شود در هفته‌های گذشته نیز قیمت‌ها ارزنده بود، اما خریداری برای برخی سهم‌ها وجود نداشت. باید گفت اتفاق دیگری هم رخ داده و به‌نوعی روند برگشت بازار را تثبیت کرده که مربوط به بازارهای موازی بوده است. انتظارات تورمی با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پیدا کرده و به دنبال آن قیمت در بازارهای طلا، خودرو، مسکن و… نزولی شده و در حوزه‌هایی هم که قیمت کم نشده، خریداری وجود ندارد و بازار راکد است.

وی ادامه می‌دهد: در نتیجه، بخشی از جریان پول به سمت بورس باز آمد و اکنون می‌بینیم در حدود دو هفته گذشته ارزش روزانه معاملات دوباره به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در روز برگشته است. در کنار ارزنده شدن قیمت سهام، حرکت جریان پول از بازارهای دیگر به سمت بازار سرمایه، باعث شد رشد اخیر رقم بخورد.

وی اضافه می‌کند: مشاهده می‌شود در بورس نیز جریان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت سهام یا صندوق‌های سهام آمده است. در یکی دو هفته اخیر ابطال صندوق‌های با درآمد ثابت بالا بوده یعنی بخشی از پول‌هایی که در چهار ماه گذشته از بازار سهام وارد اوراق با درآمد ثابت شده بود، اکنون به سمت سهام برمی‌گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: روند کنونی از نظر مالی رفتاری، روانشناسی بازار و تکنیکال قابل تحلیل است. هنگامی که برخی سطوح مقاومتی شاخص کل مانند عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار و سپس یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شکسته می‌شود، اعتماد برخی افراد جلب می‌شود و ترغیب به خرید می‌شوند. به طور مثال هنگامی که شاخص کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود، بسیاری نگران بودند که شاید این روند موقتی باشد. با این حال برخی سطوح مقاومتی در یکی دو هفته اخیر شکسته شده و تعدادی از سهم‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود اعتماد عمومی جلب می‌شود، همچنان می‌تواند افراد را ترغیب کند که دست به خرید بزنند.

بازار سرمایه افزایش تنش‌های سیاسی را حدس می‌زد

وی درباره ترور شهید فخری‌زاده و ریسک سیاسی که می‌توانست به بازار وارد شود و روند رو به رشد را متأثر کند، اظهار می‌کند: انتظار می‌رفت که یک شیطنت در چند هفته باقی‌مانده از دولت ترامپ رخ دهد و با تنش‌آفرینی کار دولت دموکرات را دشوار کنند. با این حال، در ایران با عقلانیت با این حادثه تلخ برخورد شد. در کنار اینکه همه مقام‌های ارشد کشور این اقدام را محکوم کردند و گفتند باید انتقام گرفته شود، درایتی نیز به خرج داده شد تا در تله‌ نظامی نیفتیم که رژیم صهیونیستی علاقه دارد. در بازار این حس وجود داشت که یک تنش رخ خواهد داد، اما طرف ایرانی واکنش عجولانه‌ای نشان نمی‌دهد.

قاسمی در ارزیابی چشم‌انداز آتی بازار سرمایه می‌گوید: طیفی از محافظه‌کاران تا افراد خوشبین در این رابطه وجود دارند. افراد محافظه‌کار معتقدند در بهترین حالت تا پایان سال شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را خواهیم داشت. در این مدت نیز نوسان‌هایی در بازار رخ می‌دهد، اما به‌طور کلی بازار با شیب ملایمی رشد می‌کند. گروه دیگری که خوشبین‌تر هستند می‌گویند که از سقف قبلی نیز عبور می‌کنیم و شاخص به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز خواهد رسید.

وی اضافه می‌کند: عوامل مختلفی بر بازار سرمایه اثرگذار است، اما از آنجایی که بازار سطوح قیمتی چهار ماه گذشته را نیز دیده، انتظار می‌رود بسیاری از افراد با احتیاط رفتار ‌کنند. در دو هفته اخیر سهام شرکت‌هایی که ظرفیت خوبی هم برای رشد دارند، هنگامی که یک رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی را تجربه می‌کنند، خیلی سریع‌تر از گذشته سهامدارانشان نسبت به ذخیره کردن سود اقدام می‌کنند.

بازگشت به سطوح قبلی چقدر محتمل است؟

قاسمی ادامه می‌دهد: معتقدم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، برگشتن به سطوح قبلی شاخص دور از انتظار نیست. اگر تعدادی از ۳۰ شرکت بزرگ بورس به مدت ۱۵ روز رشد قیمت سهام را تجربه کنند، به‌راحتی می‌توان از سقف قبلی عبور کرد. با این حال انتظار می‌رود در روند مثبت بازار نیز نوساناتی وجود داشته باشد.

وی یک توصیه نیز به فعالان بازار سرمایه دارد: افرادی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، لازم است به شرایط ۶ ماه گذشته بازار توجه کنند و رفتارهای عجولانه انجام ندهند. توصیه می‌کنم به جای اینکه به طور مستقیم خریدوفروش کنند، به‌راحتی و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند. در همین سقوط چهار ماه گذشته دیدیم با اینکه برخی از سهم‌ها تا ۷۰ درصد ریزش کردند، اما برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد با کاهش قیمت مواجه شدند.

قاسمی می‌افزاید: البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم بودند که با توجه به رویکرد خود و با پذیرش ریسک بیشتر، کاهش بیشتری را نیز تجربه کردند. با این حال به‌طوری کلی، درصد زیان افرادی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شدند، نسبت به کسانی که به طور مستقیم خریدوفروش سهام انجام می‌دادند، کمتر بود. در این مدت قیمت صندوق‌های سهام نیز کاهش یافته و بهتر است افراد به جای اینکه مستقیم نسبت به خرید سهام شرکت‌ها اقدام کنند، از طریق صندوق‌ها وارد شوند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید